مکمل بنزین
تحلیلیخبرداخلی

آیا کمپانی ماهیندرا در ایران موفق خواهد بود؟

خودروسازی ماهیندرا، نمونه بارز یک کمپانی توسعه یافته از دل فقر است. بسیاری حتی فکر هم نمی‌کردند که یک روز خودروسازی هندوستان بخصوص ماهیندرا بتواند به جایگاه خوبی برسد اما این کمپانی و مدیران صنعت هند ثابت کردند که حتی با وجود سنگین‌ترین مشکلات هم می‌توان موفق شد. ماهیندرا حتی توانست کمپانی رو به افول سانگ یانگ را نجات دهد و جانی دوباره به آن ببخشد. خودروهای ماهیندرا برای کشورهایی که جمعیتی با درآمد کم و متوسط دارند، یک گزینه عالی محسوب شده و احتمالا سیاست خود کمپانی نیز، بر همین مبنا بوده است. رقابت سختی بین خودروسازان هندی و چینی شکل گرفته اما بنظر می‌رسد، طرف هندی به برنامه خود اعتماد کافی دارد.

شرکت عظیم خودرو بعداز چند تجربه ناموفق در عرضه خودرو این بار به سراغ ماهیندرا رفته و چند خودرو از این برند را وارد کشور کرده است و مونتاژ این خودروها را در کشور آغاز نموده است. ولی آیا عرضه ماهیندرا در ایران موفق خواهد بود؟

سانگ یانگ تیوولی بعنوان محصولی که شباهت‌های زیادی با خودروهای ماهیندرا دارد، توانست در ایران فروش خوبی را داشته باشد اما نمایندگی این برند در ایران باعث نارضایتی مردم شده و ماهیندرا نیز می تواند شرایطی مشابه داشته باشد. شرکت عظیم خودرو پیش از این خودروهای هاوال را به ایران آورد، که نتوانست آنها را بخوبی در ایران بفروشد. گمنام بودن این شرکت و همچنین قیمتگذاری خودروهای هاوال را می‌توان عامل اصلی عدم فروش این خودروها دانست.

در نمایشگاه خودروی تهران، واکنش‌ها نسبت به خودروهای ماهیندرا بسیار بهتر از خودروهای چینی بود، بدون شک رقابت اصلی ماهیندرا نیز با همین خودروهای چینی خواهد بود که با هوشمندی مسئولان عظیم‌خودرو می‌تواند پیروز میدان باشد. خودروساز هندی با ۳ خودرو به ایران خواهد آمد که در ابتدا تا شروع فعالیت خط تولید این کمپانی در ایران، برخی از این خودروها به‌صورت وارداتی عرضه خواهند شد. خودروهای XUV500 بنزینی با گیر بکس اتوماتیک بعنوان یک خودرو شاسی‌بلند خانوادگی، KUV100 بعنوان یک خودروی SUV شهری و وانت‌های دیزلی توربو شارژ، از سبد محصولات ماهیندرا برای ایرانی‌ها انتخاب شده است.

۲ مسئله اصلی می‌تواند باعث موفقیت این برند در ایران شود. در ابتدا گفته شد که عظیم خودرو تجربه کافی در ارائه خدمات خودرویی ندارد و باید بسیار هوشمندانه فعالیت کند و از تجربه‌های ناموفق خود درس بگیرد. ارائه خدمات فروش و پس از فروش باکیفیت، باعث می‌شود میان مردم و این شرکت اعتماد برقرار شود. نباید فراموش کرد که مردم می‌توانند بهترین وسیله تبلیغاتی برای شرکت‌ها باشند و آنها زمانی از یک محصول حمایت می‌کنند که از آن رضایت کافی داشته باشند. عظیم‌خودرو می‌تواند با گسترش نمایندگی‌های خود و ارائه خدمات مناسب و همچنین تحویل خودرو در موعد تعیین شده، اعتماد مردم را کسب کند.

اما مسئله دیگر قیمت خودروهای ماهیندرا در ایران است. خودروهای ماهیندرا را می‌توان در حد خودروهای چینی و تایوانی دانست چرا که محصولات متوسط را با قیمت پایین عرضه می‌کنند. بنابراین در ایران نیز باید این خودروها قیمت پایین و مناسبی داشته باشند. قیمت‌گذاری باید کاملا هوشمندانه باشد چرا که خودرویی مانند KUV100 که موتوری نچندان قدرتمند دارد و بیشتر کاربری شهری در آن مدنظر قرار گرفته، نباید قیمت بالایی داشته و تعیین قیمتی بیش از ۵۰ میلیون تومان، عملا آن را از گردانه رقابت کنار می‌گذارد. نباید قیمت‌گذاری خودروهای ماهیندرا در حد خودروهای چینی مانند تیگو ۷ یا … باشد چرا که مردم شناخت کافی نسبت به این برند ندارند و خودروهای چینی به اصطلاح در ایران جا افتاده‌تر هستند.

نظر شما در ارتباط با خودروهای ماهیندرا چیست؟

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام . من طراح خودرو هستم دانشگاه میلان .. ب نظر من این خودرو ها شاید بخاطر سهامدار بودن بعضی شرکتهای بزرگ ب نام اونها بتونه فروش کنه وگرنه با توجه به کیفیت پایین و از همه مهم تر طراحی خیلی قدیمی و کهنه که به مذاق ایرانی ها قطعا خوش نخواهد امد .. اینده ش مبهمه .. مگر به واسطه اینکه ب لحاظ فنی کم دردسر باشند .. در غیر این صورت شکست بعدی منتظر عظیم خودرو هستش .. اگ با کمپانی ماروتی همکاری میکردند بهتر بود چون نصف سهام اوننا برای سوزوکی هست و ب همین نام میتونستند راحت بفروشند .. ممنونم

  2. هر چی باشه از پراید بهتره
    یه وقتی واسه ال نود ناز میکردن هزارتا ایراد واسش اوردن الان شده طلا
    بزارید رقابت باشه تا مردم حق انتخاب داشته باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا