مکمل بنزین
خبرداخلی

از معیارهای لوکس‌بودن و رانت تا تعطیلی نمایندگی‌های خودروهای خارجی!

به گزارش چرخان، فرهاد احتشام‌زاده عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در نشست خبری خود پیرامون موضوع پرچالش این روزهای صنعت خودرو یعنی واردات خودروهای خارجی پیرامون ابهامات مربوط به معیارهای لوکس بودن خودروها، واردات خودرو توسط نمایندگی های خودرو و غیر نمایندگی‌ها و دیگر سوالات این حوزه پاسخ داد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ابتدا با اشاره به موضوع واردات خودرو گفت: هرساله در پایان سال فشار تقاضا افزایش می‌یافت و بیشترین تقاضا و ثبت سفارش برای واردات خودرو در ماههای منتهی به اسفند زیاد میشد. البته مرداد نیز از جمله ماههای پرسفارش برای واردات خودروهای خارجی بود که امسال به کلی این روند تغییر کرد و خردادماه به پرترافیک ترین ماه برای ثبت سفارشات مربوط به واردات تبدیل شد.

خودروهای خارجی

وی در ادامه افزود: طبق تصمیم‌گیری‌هایی که در دولت انجام شد و آقای جهانگیری آن را ابلاغ کرد تصمیمات مربوط به واردات خودروهای خارجی به وزارت صنعت و معدن تنفیذ شد و این وزارتخانه نیز با تصمیم‌گیری‌های انجام شده به این نتیجه رسید که واردات خودروهای خارجی توسط غیرنمایندگی‌ها انجام نشود و صرفا نمایندگی‌های شرکتهای خارجی بتوانند خودروهای خارجی را وارد کشور کنند.

احتشام‌زاده در ادامه از دلایل نابسامانی بازار خودروهای خارجی و بازار ارز گفت: طبق این مصوبه وزارت صنعت، غیر نمایندگی‌ها دیگر نمی‌توانستند خودروی خارجی وارد کنند و آنها در خردادماه از تمام توان خود استفاده کردند و با سفارشات زیادی که ثبت کردند باعث شدند چیزی در حدود 420 میلیون دلار ارز از کشور خارج شود که بیش از برنامه دولت برای این بخش بود و این سیاست کاملا برعکس هدفهای برنامه‌ریزی‌شده عمل کرد.

خودروهای خارجی

احتشام‌زاده در ادامه از بدشانسی وزارت صنعت و ماجرای عجیب باز شدن سایت ثبت سفارش گفت: در 9دی امسال سایت ثبت سفارش باز شد تا شرکتهای واردکننده خودروهای خارجی بتوانند روند واردات را مثل قبل انجام دهند ولی حالا با یک مشکل دیگر روبرو بودیم و آن افزایش نرخ ارز بود که باعث افزایش قیمتها نیز شد چرا که تعریف خودروهای لوکس نسبت به قبل تغییر کرده و حالا وابسته به ارز شده بود. تعریف جدید خودروهای لوکس که ارزش بالای 40هزار دلار و حجم موتور بالای 2500 سی‌سی بود باعث شد مشکلات دیگری برای واردکنندگان ایجاد شود.

او در پایان گفت: یکی از مشکلات ما در صنعت خودرو دخالت‌های بی‌پایان دولت است که این دخالت‌ها در بخش‌های دیگر همچون ارز نیز بر صنعت خودرو تاثیر می‌گذارد. تصمیمات لحظه‌ای که دولت‌ها در کشورمان می‌گیرند باعث شده بسیاری از شرکتهای بزرگ تمایلی به همکاری با شرکای ایرانی نداشته باشند و این به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا