مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

در صورت تصادف با حیوانات در جاده باید چه اقداماتی انجام دهید؟

در هنگام رانندگی همیشه خطر تصادف وجود دارد. در صورتی‌که راننده در جاده دقت لازم را نداشته باشد امکان تصادف با خودرویی دیگر وجود دارد که البته شاید خودرو مقابل، قبل از وقوع تصادف از خود واکنش نشان دهد و مانع تصادف شود. به هرحال تا زمانی‌که با انسان روبه‌رو باشید، امکان جلوگیری از تصادف وجود دارد.

فرض کنید که در حال رانندگی در جاده هستید و ناگهان حیوانی بدون توجه به شما از جاده عبور می‌کند. در چنین شرایطی خطر تصادف بسیار بالاست. شاید با خود فکر کنید که تصادف با حیوانات امری نادر است ولی در واقعیت چنین موضوعی صحت ندارد.

برخی از جاده‌های کشور در میان جنگل ساخته شده‌اند بنابراین امکان مواجه شدن با انواع حیوانات وجود دارد.

اگر در جاده با حیوانی تصادف کردید، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • خودرو را در نزدیکی محل تصادف پارک کنید و به اتومبیل‌های در حال حرکت هشدار دهید که در این ناحیه تصادف صورت گرفته است.
  • اگر فردی در این تصادف آسیب دیده بود، با پلیس تماس بگیرید.
  • به هیچ عنوان به حیوان آسیب دیده دست نزنید.، حتی اگر در ظاهر چنین موضوعی بی‌ضرر به نظر برسد. حیوان در زمان تصادف در حال درد کشیدن است و در صورتی که او را لمس کنید شاید واکنش خطرناکی از خود نشان دهد.
  • اگر تصادف شما بسته شدن جاده را در پی داشته باشد، با پلیس تماس بگیرید تا جاده را برای دیگر خودروها باز کند.
  • اگر اتومبیل شما در تصادف آسیب شدید دیده بود و برای رانندگی امنیت لازم را نداشت، برای جابجایی آن درخواست جرثقیل کنید. بعد از تصادف به شکستگی چراغ‌ها، نشت مایعات و مواردی بدین صورت توجه کنید تا رانندگی با خودرو خطرناک نباشد.
  • هرگونه آسیبی که به خودروتان وارد شده است را یادداشت کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به شرکت بیمه خود مراجعه و هزینه‌های آن را دریافت کنید.

راه‌های جلوگیری از تصادف با حیوانات وحشی

در بسیاری از کشورها امکان تصادف با حیوانات وجود دارد. برای مثال در کشور کانادا سالانه نزدیک به 9900 تصادف با حیوانات در آلبرتا گزارش می‌شود. اگر یک حیوان به صورت ناگهانی در جاده ظاهر شود، کنترل خودرو تبدیل به امری سخت و خطرناک می‌شود.

در صورتی‌که در جاده با حیوانات روبه‌رو شدید، اقدامات زیر را انجام دهید تا امکان تصادف با آن‌ها کاهش پیدا کند.

  • با سرعت مجاز در منطقه رانندگی کنید. در مسیر حرکت علائمی برای امکان تردد حیوانات قرار داده شده است، به آن‌ها توجه کنید. مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از تصادف با حیوانات در جاده، سرعت است. بنابراین حتما با سرعت مجاز در جاده رانندگی کنید.
  • در شب و زمانی‌که نور در جاده کم است، سرعت خود را کاهش دهید، چرا که در این مواقع محدوده دید انسان کاهش می‌یابد. در فصل‌های پاییز و بهار امکان عبور گوزن از جاده‌ها بیشتر است.
  • حواستان به حومه جاده باشد چرا که شاید حیوانی در کنار جاده قرار داشته و به دنبال عبور از آن باشد. در صورت مشاهده حیوانات، با دقت حرکت کنید. حیوانات معمولا به صورت دسته‌جمعی از جاده عبور می‌کنند که این امر خطر تصادف را افزایش می‌دهد.
  • یکی از بزرگ‌ترین و رایج‌ترین اشتباه رانندگان در جاده، تمرکز بر روی حیوانات به جای جاده است. سعی کنید بر روی جاده و مسیر خود تمرکز کنید.
  • در صورتی‌که در جاده ناگهان با حیوانی مواجه شدید، سعی کنید بهترین عملکرد را از خود نشان دهید. سرعت خودرو را کاهش داده و یا در صورت امکان و با توجه شرایط، آن را متوقف کنید. از تلاش برای دور زدن حیوان و رد کردن آن پرهیز کنید.، چرا که امکان از دست دادن کنترل اتومبیل و تصادف با دیگر خودروها افزایش می‌یابد. هیچ وقت ماشین خود را برای کمک به حیوانات برای عبور از جاده ترک نکنید.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. فقط بخاطر داشته باشید که اگر در ایران با حیوانی غیر اهلی تصادف فرمودید، حتماً صحنه تصادف رو ترک نمایید و حتی بیخیال خسارت گرفتن از بیمه بدنه خودروتون بشید، زیرا که سازمان محترم محیط زیست در صدد گرفتن خسارت وارد شده به محیط زیست از شما می نماید و بیمه های خودرو هم اون رو پوشش نمی دهند. بطور مثال برخی از این حیوانات ارزشی تعریف شده بیشتر از قیمت عموم خودرو های داخلی دارند. مثلا یوزپلنگ، پلنگ، خرس، مرال و گوزن و …
    اگر هم با حیوان اهلی نظیر گاو و گوسفند و خصوصاً شتر تصادف کردید و حتی خودرو امکان حرکت نداشت، سریعأ جان خود و خانواده را در اولین فرصت ممکن برداشته و فرار کنید که اگر صاحب حیوان خصوصا شتربانان محترم به شما برسند، امکان تسلیم کردن جان به جان آفرین قطعی خواهد بود.
    از ما گفتن بود، یا حق…

  2. امروز زدم چهار تا مرغ محلی رو با پراید پرپر کردم و گازشم گرفتم یا علی ما که رفتیم
    خب اگه ایست میکردم صاحبش بیاد چهار ساعت باید باهاش بحث میکردم
    اخرش هم بایستی دیه چهار تا گاو رو بهش میدادم
    بهترین کار رو کردم که در رفتم
    بعدش هم تو خیابون که جای مرغ و این چیزا نیست ببره دتو خونش واسشون لونه بسازه
    ولی تو ایینه نگاه میکردم مثل عقاب تو هوا پرواز میکردن

  3. همین امروز با یک تصادف کردم تو جاده شما و ماشینم خیلی داغون شد ولی خوشبختانه خوب کنترل کردم و ماشین رو با جرثقیل تهران اوردم ولی دلم برای سکه سوخت .امیدوارم برای کسی پیش نیاد

  4. ریدم تو ماشینت کاش انسانیت داشتی به اون حیوون هم کمک میکردی

  5. امثال شما حیوانات هستید که پشت فرمون میشینید ، اگه به یه آدمم میزدی در میرفتی چون تو روح‌ حیوانی داری ،

  6. اگه شهرداری ها و دهیاری ها مثل قدیم سگ های ولگرد رو معدوم می‌کردند این مشکلات پیش نمیومد یک عده آدم لوس و ننر مثلا طرفدار حقوق حیوانات، دلشان برای سگ بیشتر از انسان میسوزه . باید بهشون گفت اگه خیلی دلت میسوزه سگ و توله هاش رو ببر خونه پیش زن و بچه ات

    1. جای حیوان توی حیات وحشه احمق اگر ادمایی مثل تو روی زمین کمتر بودن زیستگاه این حیونا کمتر از بین میرفت یکم بفهمین . کاش انسان باشیم .دلیل نمیشه چون دوست داریم بیاریمشون تو خونمون ولی میتونیم با انسانیت از موجوداتی که خدایی که قبولش دارین خلق کرده حمایت کنیم .بفهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا