مکمل بنزین
گوناگونتحلیلی

نگاهی نزدیک‌تر به مشخصات فنی ساینا EX

همان‌گونه که می‌دانید، ساینا  محصولی جدید از سوی گروه خودروسازی سایپا بوده و بر روی پلتفرم تیبا طراحی و توسعه پیدا کرده است. این خودرو در حال حاضر در دو نمونه دستی و اتوماتیک به بازار داخلی کشور عرضه می‌شود و از استقبال نسبتا خوبی نیز تا بدین لحظه برخوردار بوده است.

چرخان در سلسله بررسی‌های خود قصد دارد تا با نگاهی دقیق به بخش‌های مختلف این خودرو و دیگر محصولات بازار، امکان جدیدی را برای خریدارن و مشتریان محترم فراهم سازد تا با بررسی دقیق‌تر مشخصات خودروهای موجود، این دسته از افراد بتوانند بهترین انتخاب را بین اتومبیل های موجود و یا خودرو مورد نظر انجام دهند. در همین رابطه، حال در این مطلب به‌سراغ بررسی مشخصات فتی و عملکرد ساینا EX در دو نمونه دنده دستی و اتوماتیک می‌رویم.

پیشرانه

ساینا EX در هر دو نمونه دستی و اتوماتیک خود از یک پیشرانه (M15) چهار سیلندر 8 سوپاپ با حجم دقیق 1503 سی‌سی بهره می‌برد. این موتور توانایی تولید قدرتی برابر با 87 اسب بخار و گشتاوری برابر با 128 نیوتن متر را دارا بوده و توانایی رسیدن به سرعتی حدود 180 کیلومتر در ساعت را برای ساینا فراهم می‌سازد.

همچنین، این خودرو دارای دو نمونه گیربکس بوده که در نوع اول یک گیربکس 5 سرعته دستی و در نوع دوم یک گیربکس اتوماتیک CVT ساخت کمپانی پانچ بلژیک بر روی این خودرو قرار گرفته است که در هر دو نمونه تمام قدرت تولید توسط گیربکس به چرغ‌های جلو انتقال می‌باید. پیرامون شتاب صفر تا صد این خودرو نیز می‌توان این‌گونه گفت ساینا EX در نمونه دستی خود برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از صفر مطلق به زمانی در حدود 13.1 الی 13.6 ثانیه طبق تست‌های متفرقه (شتاب رسمی این خودرو هنوز اعلام نشده است) نیازمند بوده و در نمونه اتوماتیک CVT، ساینا برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از صفر مطلق نیازمند زمانی برابر با 13.9 الی 14.2 ثانیه طبق تخمین کارشاسان، خواهد بود.

عملکرد

ساینا EX در نمونه دنده‌ای خود در مسیرهای شهری و پرترافیک مصرف سوختی برابر با 8.7 لیتر بنزین را دارا بوده و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، مصرف ساینا EX دنده‌ای برابر 5.9 الی 6.1 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر خواهد بود که بدین ترتیب، این خودرو در نمودار سیکل ترکیبی مصرفی برابر با 7.1 لیتر بنزین را به‌خود اختصاص می‌دهد.

(گنجایش باک این خودرو برابر با 41 لیتر بنزین بوده و استاندارد آلایندگی این مدل برابر با یورو4 اعلام شده است)

در سوی دیگر، ساینا EX اتوماتیک در مسیرهای شهری و پرترافیک مصرفی برابر با 8.9 لیتر و در مسیرهای خارج شهری واتوبان مصرفی برابر با 6.0 الی 6.2 لیتر بنزین را از خود به جای می‌گذارد که بدین ترتیب، میزان مصرف سوخت این خودرو به‌صورت ترکیبی برابر با 7.3 لیتر خواهد بود.

(گنجایش باک این خودرو برابر با 41 لیتر بنزین بوده و استاندارد آلایندگی این مدل نیز یورو4 اعلام شده که قابلیت ارتقا به یورو5 را داراست)

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. آشغاله آشغال هنوز یکساله نشده ماشینو دارم گیربکس چنان صدایی میده بخاریش خراب شده قطعه پیدا نمیشه یجا پیدا کردم میگه مگنتشه 235000 تومن! بخرید پشیمون میشید سگ ماشین چینی میارزه به این آشغالای داخلی

  2. سلا م دوستان من ماشین ساینا Ex ثبت نام کردم ماشین خوب هست

  3. ماشین خوبیه .من راضی هستم .اول تحقیق کردم بعد ثبت نام کردم .الانم اوکی هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا