مکمل بنزین
گوناگونداخلی

پیشرانه استفاده شده بر روی خودرو دنا چیست؟

 

همان‌گونه که می‌دانید، دنا یکی از محصولات ملی گروه صنعتی ایران خودرو بوده و طبق بررسی‌های انجام شده این خودرو در 3 سالی که وارد بازار خودرویی ایران شده است، توانست فروش خوبی را به‌خود اختصاص دهد.

حال در سلسله مطالب وب سایت تحلیلی خبری چرخان در رابطه با خودروها و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها، نوبت به معرفی پیشرانه مورد استفاده قرار گرفته بر روی دنا می‌رسد.

در رابطه با معرفی پیشرانه دنا این‌گونه می‌توان گفت که این موتور با نام اختصاصی EF7 یا همان موتور ملی شناخته می‌شود و به‌صورت چهار سیلندر خطی بوده و دارای حجم دقیقی برابر با 1645 سی‌سی است. همچنین، قدرت تولیدی این پیشرانه بر روی خودرویی همچون دنا برابر با 115 اسب بخار در 6300 دور بر دقیقه و 159 نیوتن متر گشتاور در 3500 دور بر دقیقه خواهد بود.

 البته این نکته نیز لازم به ذکر است که موتور EF7 توسط شركت ايران خودرو با ھمكاري شركت آلماني FE7 طراحي شده و اولین بار در سال 1387 بر روی خودرو سمند مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر بر روی خودروهایی همچون دنا، دنا پلاس، دنا پلاس توربو و سورن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حال اگر بخواهیم به‌صورت تکمیلی راجع به پیشرانه دنا صحبت کنیم، می‌بایست به مواردی همچون نسبت تراکم، کورس/ قطره داخلی، تعداد سوپاپ، نوع سوخت، سیستم سوخت رسانی، استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت (در رابطه با خودرو دنا) اشاره کرد که میزان ارقام اعلامی در هر بخش را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.

 

پیشرانه EF7 1645 CC
قدرت تولیدی 115 اسب بخار در 6300 دور بر دقیقه
گشتاور 159 نیوتن متر گشتاور در 3500 دور بر دقیقه
نسبت تراکم 11
کورس/ قطره داخلی 85 میلیمتر/ 78.6 میلیمتر
تعداد سوپاپ 16
نوع سوخت بنزین بدون سرب
سیستم سوخت رسانی چند نقطه ای با سیستم پاشش الکترونیکی
استاندارد آلایندگی یورو4 قابل ارتقا به یورو5
مصرف سوخت ( در رابطه با خودرو دنا ) 8.6 لیتر در شهر / 6.1 لیتر در اتوبان

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا