مکمل بنزین
تحلیلیخبر

پیش‌فروش‌های کشکی و سکوت وزارت صنعت

در چند روز گذشته موج جدید پیش‌فروش انواع و اقسام خودروهای رنگارنگ در بازار ایران آغاز شده و مشتریان زیادی برای پیش خرید خودروهای مورد نظر خود اقدام کرده و خواهند کرد. ولی در این بین برخی از شرکت‌‌های واردکننده و تولیدکننده خودرو؛ تحویل خودروهای خریداری شده مشتریان را با تاخیری بسیار فراوان و بیش از حد تصور انجام می‌دهد. برخی از این شرکت‌ها در اقدامی بی‌شرمانه از مشتریان خود طلب پول بیشتری می‌کنند و با تهدیدِ آنها به عدم تحویل خودرو، کسری بودجه خود را جبران می‌کنند!

آنها پس از آن که مشتریان مبلغ مورد نظر را واریز می‌کنند، دیگر آنها را نمی‌شناسند. با آنها رفتار تند و بدی کرده و با واژگانی مانند “همین که هست” آنها را بدرقه می‌کنند. البته ای‌کاش تاخیر در تحویل خودرو تنها مشکلی بود که مشتریان ایرانی با آن دست و پنچه نرم می‌کنند. متاسفانه هستند کسانی که پس ماه‌ها انتظار خودروی خریداری شده خود را تحویل گرفته‌اند؛ اما امان از روزگار! زیرا خودروی آنها یا رنگ شده بوده و یا انواع و اقسام مشکلات برقی و فنی را داراست.

نگارنده هر روز شاهد نظراتِ خریدارانی هستم که پس از ماه‌ها انتظار خودروی خود را هنوز تحویل نگرفته‌اند. گویی که صدور دعوتنامه برای مردم شبیه به یک رویا شده و آنها علاوه بر استرسِ سلامت خودروی تحویلی؛ باید نگران این باشند که مبلغ پرداختی آنها دقیقا همان مبلغی باشد که در قرارداد عجیب و ترکمنچای شرکت مربوطه ذکر شده است!

اما متاسفانه هیچ نظارتی وجود ندارد و خودروسازان و برخی از واردکنندگان خودرو بسیار شیک و مجلسی سرِ مردم را کلاه می‌گذارند. آنها مبلغی که به عنوان جریمه برای تاخیر در تحویل خودرو باید به مشتریان بپردازند؛ به موقع پرداخت نمی‌کنند! خودروی ناقص تحویل مشتریان می‌دهند و خدمات پس از فروش آنها در پایین‌ترین حد ممکن است! اصلا شرکتی که توان تحویل خودروهای قبلی مردم را ندارد؛ چرا باید دوباره به پیش‌فروش خودرو بپردازد؟!

شرکتی که حتی یک نمایندگی برای ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان محصولاتش ندارد؛ اکنون در پی پیش‌فروش محصولاتش است. انگار نه انگار که باید ابتدا زیر ساخت‌های مورد نیاز برای فروش یک خودرو را در شهرهای مختلف کشور فراهم کرد و سپس به فکر فروش و سود کردن بود. متاسفانه شکایات و… مشتریان بدشانس ایرانی تا به حال راه به جایی نبرده و انگار کسی صدای آنها را نمی‌شنود. متاسفانه تمام تمرکز مسئولان صنعتی کشور در بخش خودرو؛ به تولید محصولات مختلف تکیه دارد و اصلا به بخش پیش‌فروش و تامین قطعات توجهی نمی‌شود. البته قوانینی از طرف وزارت صنعت و معدن تجارت برای عرضه خودرو در ایران و ارائه گارانتی و… وجود دارد؛ اما متاسفانه این قوانین به بدترین شکل ممکن اجراء شده و هیچکس پیگیر آن  نیست.

به تازگی در نمایشگاه خودروی تهران شاهد حضور شرکت‌ها و برندهای جدیدی هستیم؛ اما این برندها فقط به فکر فروش هستند و برای آنها مبلغ پرداختی مشتریان اهمیت دارد و رضایت آنها به جهنم!

خلاصه اینکه ظاهرا برخی از خودروسازان و واردکنندگان خودرو به راحتی و کاملا خودمختار عمل کرده و اصلا به فکر مردم نیستند. البته باید از پیش‌فروش های صوری و اختصاصی نمایندگان برخی از خودروسازان هم عبور کرد!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا