مکمل بنزین
تماشاخانه

وسایل نقلیه خودران؛ آینده صنعت خودروسازی (ویدئوی اختصاصی)

صنعت خودروسازی روز به روز در حال پیشرفت است و خودروسازان مشهور در جهان به دنبال ساخت خودروهایی بدون احتیاج به راننده هستند که می‌تواند با قابلیت‌های موجود بدون نیاز به راننده، سرنشینان را به مقصدشان برساند. خودران‌ها با استفاده از تکنیک‌هایی مانند رادار، سیستم ردیابی جهانی، لیدار و …. می‌توانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و با استفاده از داده‌ها و برنامه‌های موجود مسیرها، علائم راهنمایی و رانندگی، موانع و … را شناسایی کرده و رانندگی خودکار را اعمال کنند.

اما جالب است بدانیم که ایده رانندگی خودکار از دهه ۱۹۲۰ میلادی به ذهن خودروسازان جهان رسید و برای اولین بار مهندسان ژاپنی توانستند این تئوری را پرورش بدهند و برای اولین بار وسیله نقلیه هوشمند و خودکار در سال ۱۹۷۷ میلادی ساخته شد. البته امروزه بسیاری از خودروسازان مشهور جهان از جمله تویوتا، نیسان، مرسدس، فورد، جنرال موتورز و … در سراسر جهان توانسته‌اند نمونه‌هایی از وسایل نقلیه خودران را بسازند و حتی وارد جاده‌های جهان کنند. هر ساله خودروسازان در دو نمایشگاه بین‌المللی ‌CES و دیترویت خودروهای مفهومی‌شان را به نمایش درمی‌آورند ولی هنوز به طور گسترده شاهد ورود خودران‌ها در بازار جهانی نبوده‌ایم.

شاید به دلیل اینکه هنوز بسیاری از مردم معتقدند این خودروها ایمنی کافی را برای حضور در جاده‌های جهان ندارند و دلیل دیگر اینکه هزینه خرید وسایل نقلیه خودران بسیار بالا است و تنها قشر پولدار جامعه جهانی می‌تواند از عهده خرید این گونه وسایل نقلیه برآید. از این رو خودروسازان معروف در جهان باید به دنبال پایین آوردن قیمت خودران‌ها باشند و در ضمن پیشرفت و تکنولوژیهای سیستم‌ خودران نیز در وسایل نقلیه جای دهند. در حال حاضر سیستم خودران در ۵ کلاس مختلف طبقه‌بندی شده که بسیاری از خودروسازان در مرحله سوم هستند و به زودی در سال ۲۰۲۰ میلادی خودران‌هایی با کلاس ۴ یا ۵ وارد بازار جهانی خواهند شد. امیدواریم ما هم بتوانیم تا چندین سال دیگر خودروهایی بدون فرمان و پدال را نیز در کشورمان ببینیم.

در ویدئوی زیر که با همکاری چرخان و کلیپو به فارسی دوبله شده است، با ما همراه شوید تا وسایل نقلیه خودران را بیشتر بشناسید.

 

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا