مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

تجربه سواری با هیوندایی سانتافه ۲۰۱۸

سانتافه یکی از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین محصولات هیوندایی در جهان است که به‌تازگی بعد از مدت‌ها دچار تغییرات عمده ظاهری شده و آماده عرضه در بازارهای جهانی است. در حالی که این مدل جدید کمی کوچک‌تر از رقبای پر فروش تویوتا Kluger و مزدا CX-9 است، اما کابین فضای بیشتری را نسبت به محصولات مذکور ارائه می‌کند. به‌نظر می‌رسد بهبود فضای کابین به‌دلیل استفاده از متریال با کیفیت و سیستم‌های ایمنی جدید و به‌طور کلی رشد تکنولوژی در سانتافه ۲۰۱۸ است.

  ۶ الی ۷ درصد فروش جهانی در اختیار سانتافه بوده اما هیوندایی قصد دارد با این مدل، فروش شاسی‌بلندهای خود را افزایش دهد. زبان طراحی جدید هیوندایی که بیش از این در کونا از آن استفاده شده بود، در این خودرو نیز استفاده شده و سانتافه را به یک شاسی‌بلند اسپرت و خشن تبدیل کرده است. در نمای جانبی کمی هوندا CR-V جدید دیده می‌شود و حتی در برخی قسمت‌ها نیز شباهت‌هایی با بی‌ام‌و X5 وجود دارد اما به‌طور کلی تغییرات سانتافه جدید را می‌توان مثبت دانست که احتمالا در بازار استرالیا رشد فروش خوبی را تجربه خواهد کرد.

در گام نخست وارد کابین سانتافه جدید شدیم که باید بگوییم با یک اتاق مدرن روبرو هستیم. یک صفحه نمایش لمسی 8.0 اینچ سه بعدی و مجهز به سیستم عامل Apple CarPlay / Android Auto در مرکز کنسول قرار داده شده و نشانه‌گرهای پشت غربیلک فرمان نیز از صفحه نمایش لمسی بهره می‌برند. کابین طراحی شده شاید نسبت به نسل قبلی مدرن شده باشد اما شباهت با محصولات مختلف جهان مانند جگوار و بی‌ام‌و در آن به شدت دیده می‌شود.

اتومبیل آزمایشی ما مجهز به صندلی‌های چرمی با با سیستم گرمایشی و خنک کننده و بلندگوهایی با کیفیت خارق‌العاده بود که اول بیش از هر چیزی جنس چرم روکش بسیار به‌چشم می‌آید که تا کنون در هیچ محصولی از هیوندایی مشابه آن دیده نشده است. از لحاظ فضای داخلی، شما با یکی از راحت‌ترین خودروهای هیوندایی روبرو هستید که اگر سفر شما روزها به طول بیانجامد، بدون مشکل به حرکت خود ادامه خواهید داد.

موتورهای 2.0 لیتری دیزل و 3.5 لیتری V6 بنزینی تنها برای بازار آمریکا در نظر گرفته شده بنابراین در بازارهای دیگر مانند استرالیا پیشرانه 2.4 لیتری 136kW / 241Nm عرضه خواهد شد. مدل‌های پایه به احتمال زیاد با سیستم درایو چرخ جلو عرضه خواهند شد، هرچند بیشتر تقاضاهای این خودرو مربوط به سیستم AWD ویژه هیوندایی بوده که HTRAC نام دارد. مدلی که برای آزمایش به ما سپرده شده، مجهز به همین سیستم است که تمام جزئیات و اطلاعات از طریق صفحه‌نمایش در اختیار راننده قرار می‌گیرد. یکی از مواردی که می‌توان درباره سانتافه جدید گفت، این است که اندازه کوچکتر Santa Fe نسبت به رقبا، باعث شده رانندگی در شهر و اطراف آن ساده شود و راننده با تسلط بیشتری در جاده حرکت کند.قدرت موتور چندان هیجان‌انگیز نبود و بدون شک سانتافه با موتور ۳.۵ لیتری شش سیلندر چیز دیگری خواهد بود اما نسخه فعلی برای استفاده عمومی خوب است اما اگر هیجان می‌خواهید، این پیشرانه چندان جذاب نیست.

تنوع وسیعی از تجهیزات ایمنی باعث شده تا ما با اعتماد به‌نفس خوبی با این خودرو رانندگی کنیم و ما صاف به‌سراغ سیستم جدید هیوندایی رفتیم که براساس آن خودرو هرگز از خط خارج نشده و بصورت خودکار در بین ۲ خط حرکت می‌کند. از لحاظ کیفیت سواری، سانتافه جدید نسبت به نمونه قبلی به‌طور کلی دچار تغییر شده است. نسل گذشته سانتافه به‌اندازه کافی کیفیت سواری خوبی داشت اما نمونه جدید را می‌توان بسیار بهتر دانست.

با شروع حرکت صدای آرام کابین، شما را بسیار متعجب می‌کند، حتی زمانی که پدال گاز را فشردیم باز هم صدا بسیار ناچیز بود. در کشور کره ما دست‌اندازی برای تست این خودرو پیدا نکردیم و باید در جاده‌های ناهموار اطراف سیدنی این خودرو را محک بزنیم اما سواری نرم در سرتاسر مسیر باعث شد تا به هیوندایی سانتافه جدید علاقه‌مند شویم و منتظر دیدار او در سیدنی بمانیم.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سال به سال با کیفیت تر و مدرن تر _ ماشین خوبیه طراحی قابل و قبول ایمنی بالا _ تو ایران سال به سال لگن هاشون بی کیفیت تر و گرون تر _ به خدا ایرانی بودن دیگه واسمون ننگ شده بی فرهنگ که هستیم تکنولوژی صنعتمون از افغانستان عقب تره _ همش به خاطر ی عده بی سواده که دارن کشور و اداره میکنن_ نمونه نماینده مجلس که بلد نیست موزه لوور و تلفظ کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا