مکمل بنزین
گوناگونخبر

حضور انفرادی خودروسازان خارجی در چین آسان شد

در آخرین تصمیمات دولت چین، بحث حضور گسترده خودروسازان خارجی در این کشور مطرح شده است و از سال 2020 شرکت‌های خودروسازی جهان بدون نیاز به ثبت قرارداد با شرکت‌های چینی، می‌توانند در این کشور حضور یابند. بر همین اساس قانون منع ورود مستقل کمپانی‌های غیر بومی در کشور چین لغو خواهد شد و عملا این کشور بعنوان قطب خودروسازی دنیا مطرح میگردد.

در حال حاضر شرکت‌های خارجی برای تاسیس کارخانه و حضور در این کشور پرجمعیت، نیاز به پرداخت مالیات سنگین دارند و تنها راه فرار از این مالیات، ثبت قرارداد با شرکت‌های داخلی چین و همکاری 50  50 با این کمپانی‌ها است. این قانون که باعث رشد خودروسازی در این کشور شده از سال ۱۹۹۴ با هدف محدود کردن شرکت‌های خارجی و اجبار آنها برای همکاری با کمپانی‌های چینی اجرا شده و نتایج مثبتی نیز داشته است. با توجه به آلودگی هوا در اکثر شهرهای چین، این کشور برای رشد خودروهای برقی،  تصمیم گرفته است بدون هیچگونه محدودیت و شرطی، ورود خودروهای برقی و تولیدکنندگان این محصولات را آزاد کند بنابراین فرصت فوق‌العاده‌ای برای شرکت‌هایی مانند تسلا ایجاد شده است.

چندی قبل مقامات آمریکایی برای حضور گسترده در خودروسازی چین ابراز علاقه کردند و این می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های بزرگ باشد. همچنین، مالکان خودروسازی نیسان  به‌ دنبال فعالیت در چین بعنوان تأمین‌کننده‌ اصلی خودروهای برقی هستند. خودروسازان خارجی در حال حاضر قراردادهای بلند مدت با کمپانی‌های چینی دارند و مستقل شدن آنها در این کشور زمان‌بر خواهد بود. قانون قبلی باعث شد تا برندهای تازه تاسیس چین مجهز به فناوری روز دنیا شوند و هر کدام در حال حاضر یک قدرت خودروسازی در جهان محسوب می‌شوند که جدایی آنها مشکل‌ساز نخواهد بود.

شرکت چینی همکاری با مالکیت
گروه صنعت خودرو گوانگژو – ششمين خودروساز بزرگ در چين است تویوتا، هوندا، فیات
جیلی  کیا، هوندا، سیتروئن، رنو و نیسان ولوو, پروتون, لوتوس, Lynk & Co, LEVC, پولستار و 9.7% دایملر
گروه خودروسازی بایک هیوندایی و مرسدس
برلیانس تویوتا، بی‌ام‌و
چری جگوار، لندروور کروز
سایک فولکس‌واگن، جنرال‌موتورز ام‌جی, Roewe
BYD دایملر
چانگان ( چهارمین خودروساز بزرگ چین) فورد, DS, مزدا, سوزوکی
FAW ( اولین خودروساز چین) تویوتا،آئودی، فولکس‌واگن

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا