مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی رنو مگان جدید، جواهری از سوی فرانسوی‌ها

همواره شرکت رنو در سرتاسر جهان از گذشته تاکنون نام خود را به‌عنوان یک خودروساز باکیفیت و عالی مطرح کرده است و این درحالیست که این شرکت فرانسوی در چند سال اخیر با ایجاد تغییر در رویه خود نسبت به طراحی خودروها، توانسته است بخش طراحی ظاهری و درونی را که همواره پاشنه آشیل خود بوده را بهبود بخشد و به اکثر انتقادات موجود در این بخش پایان دهد.

اگر بخواهیم به خودروهای جدید این شرکت نگاهی بی‌اندازیم، متوجه سیاست‌های جدید رنو با کمک کمپانی نیسان که شریک تجاری این برند فرانسوی محسوب می‌شود، خواهیم شد. در طراحی جدید محصولات، رنو با الهام گرفتن از سلیقه مشتریان در سطح بین المللی، یک طراحی بروز و زیبا را در تمامی محصولات خود پیاده کرده و موفق شده است که در این مدت فروش خود را چندین برابر سالیان اخیر سازد. یکی از جدیدترین تولیدات این شرکت معتبر و خوش‌نام، مگان جدید است که به تازگی در دومین نمایشگاه بین المللی تهران نیز به ایرانیان معرفی شد.

 این مدل به دلیل حضور موفق و پیشینه خود در ایران، استقبالی چشمگیر را از سوی علاقمندان شاهد بود. با توجه به گفته‌های مدیر بازاریابی این شرکت فرانسوی، مگان جدید می‌تواند فروش و عرضه محصولات ما در ایران را چند برابر سازد.

نماینده و شریک تجاری رنو در ایران، شرکت نگین خودرو بوده که وظیفه وارادات و عرضه محصولات بروز این شرکت را در کنار خدمات پس از فروش و گارانتی بر عهده دارد.

معرفی کلی

مگان همواره یکی از محصولات پرفروش و با دوام رنو بوده است، این خودرو برای اولین بار در سال 1988 توسط طراحان رنو برای ساخت در این شرکت طراحی شد و نام گذاری آن نیز به افتخار طراحی فرودگاه برست یعنی مگان سودیت انجام شده است.

نسل اول این خودرو با نام Mégane I برای اولین بار با تاخیری حدودا 8 ساله در سال 1995 معرفی گردید که با توجه به سیاست‌های آن زمان شرکت رنو در سطح بین المللی و بازار اروپا، به اعتقاد کارشناسان فروش پیش بینی شده توسط مدیران این شرکت را کسب نکرد. پس از گذشت 7 سال، در سال 2002 نسل دوم این خودرو با نام Mégane II جایگزین نسل اولیه این خودرو گردید که بر خلاف اذهان عمومی به دلیل کیفیت و دوام بالا، توانست فروشی عالی و رضایت بخش را کسب نماید.

 نسل سوم این خودرو نیز پس از گذشت 6 سال در تاریخ  4 اکتبر 2008 با نام Mégane III در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل موندیال پاریس معرفی و به بازارهای جهانی عرضه شد. سرانجام، نسل چهارم و فعلی این خودرو با تغییراتی گسترده به‌منظور تصاحب بازارهای مختلف در سال 2016 میلادی با نام Mégane IV رونمایی گردید که به اعتقاد کارشناسان این عرصه، رنو با معرفی این خودرو در صورت پیش برد سیاست‌های خود، خواهد توانست در اغلب بازارهای جهانی به فروشی بی‌سابقه و عالی دست پیدا کند. لازم به ذکر است، مگان در چهار مدل کوپه، کروک، استیشن و سدان در این سال‌ها عرضه شده است. همچنین رنو مگان جدید در حال حاضر در دو کشو ترکیه و اسپانیا در مراکز تولیدی رنو ساخته شده و به دیگر بازارها صادر می‌شود.

طراحی ظاهری

یکی از بارزترین تغییرات که باعث توجه هرچه بیشتر علاقمندان به این مدل شده است، طراحی ظاهری این خودرو بوده که به اعتقاد کارشناسان، انقلابی در طراحی این نسل بوده است. مگان جدید به‌صورت کلی با نسل قبلی خود فرق دارد. زبان طراحی جدید رنو باعث آن شده است که این خودروی جذاب بسیار شبیه به دیگر محصولات این کمپانی همانند تلیسمان شود، اما این مسئله هرگز منفی نبوده زیرا دیگر شرکت‌های خودروسازی نیز از سیاست طراحی مشابه در محصولات خود استفاده می‌کنند.

مگان جدید در بخش جلو طراحی جذابی را به خود میبیند، چراغ‌های جلوی این خودرو به شکل حرف C انگلیسی بوده که هماند دیگر محصولات این شرکت است و در واقع امضا رنو بر روی تولیدات خود محصول می‌شود. جلو پنجره این خودرو نیز همانند مدل‌هایی همچون تلیسمان و کولئوس دارای نمایی بسیار زیبا بوده که نشان رنو در مرکز آن قرار گرفته و نوارهای کرومی استفاده شده در کنار این نشان، چهره‌ای اسپرت و بروز را با توجه به شکل ظاهری، به مگان جدید بخشیده‌اند. از دیگر نکات جذاب در طراحی جلوی این خودرو، خطوط ایجاد شده بر روی کاپوت این خودرو است که در نگاه اولیه حس تهاجمی را در نگاه ببینده ایجاد می‌کند.

در بخش جانبی نیز، طراحی به‌صورت اسپرت و زیبا بوده است. در این بخش، گلگیرها به‌صورت حجم داده طراحی شده و فرو رفتگی ایجاد شده در درب خودرو نیز هماهنگی خاصی را با دیگر قسمت‌های این خودرو دارا است. همچنین خطوط طراحی در نمای جانبی این خودرو از قسمت انتهایی چراغ جلو تا قسمت ابتدایی چراغ‌های عقب ادامه داشته است. درب‌های این خودرو نیز با توجه به هدف ساختاری، به اعتقاد برخی از علاقمندان خاص و زیبا بوده در حالی که برخی از منتقدین این عقیده را دارا هستند که بیش از حد تصور این مدل به سوی جوان گرایی و اسپرت بودن نزدیک شده است.

رینگ‌های استفاده شده در این مدل، همچون نمای جلو، حس اسپرت این خودرو را با طراحی امروزی به ببینده القا می‌کند و تکمیل کننده نمای جانبی این خودرو محسوب می‌شود.

نمای انتهایی این خودرو نیز همانند دو بخش دیگر، بر خلاف دیگر خودروهای تولیدی توسط سایر شرکت‌ها که بخش انتهایی نمای جذابی را دارا نیست، به جرات می‌توان گفت زیباتر از نمای جلویی است. چراغ‌های عقب این مدل نیز بسیار به تلیسمان شبیه است با این تفاوت که از انحنای بیشتری برخوردار بوده و خط انتهای چراغ‌ها بسیار به لوگو مرکزی رنو نزدیک است.

اما شاید این گونه بتوان گفت که از نقاط ضعف طراحی عقب این خودرو شیشه عقب آن است که در هنگام پارک کردن شاید مشکل ساز شود. از دیگر نکات منفی پیرامون طراحی عقب خودرو، قرارگیری چراغ‌های مه شکن در پایین‌ترین نقطه سپر بوده که روشنایی کمی را نیز دارا است. اما به اعتقاد کارشناسان در دیدگاه کلی عقب این خودرو بسیار امروزی و زیبا بوده و نقطه عطف این خودرو محسوب می‌شود.

طراحی داخلی

در نمای داخلی نیز مگان جدید بسیار مشابه با سایر محصولات رنو است. داشبورد طراحی شده در این خودرو کمی ساده بنظر میرسد اما با توجه به قرار گیری مانیتوری نسبتا بزرگ در وسط، این ضعف بر طرف شده است. از نکات جالب طراحی کابین این مدل، نورپردازی داخلی است که بر روی درب‌ها مطابق با تنظیم از روی مانیتور مرکزی تغییر پذیر است جلوه خاصی را در داخل خودرو تداعی می‌کند. صندلی‌های این مدل بر خلاف  ماهیت اسپرت آن، نرم بوده و رضایت بخش است و در مسافرت‌های طولانی سرنشینان را خسته نخواهد کرد.

 البته لازم به ذکر است با توجه به ابعاد این خودرو و کلاس تولیدی، این‌گونه می‌بایست گفت در هنگام نشستن در ردیف عقبی خودرو، در صورت ظرفیت کامل نفرات، کمی کمبود فضا حس خواهد شد. فرمان این خودور نیز به صورت توپر طراحی شده و ابزارک‌های کنترلی نیز بر روی آن قرار گرفته است. اما به طور کلی می‌توان گفت طراحی داخلی این خودرو به صورت مینیمال و به‌ دور از شلوغی‌های مرسوم بوده و سعی شده است تا فضای کابین خسته کننده بنظر نرسد. همچنین این نکته نیز لازم به ذکر است که متریال استفاده شده در ساخت ادوات داخل کابین خودرو مرغوب و مناسب و با توجه به قیمت خودرو، رضایت مشتریان را در صورت خرید به‌همراه خواهد داشت.

پیشرانه و عملکرد

مگان جدید در بازاهای جهانی با چندین پیشرانه مختلف عرضه می‌شود، اما مدلی که ورود آن به بازار داخلی کشور قطعی شده است مجهز به یک پیشرانه TCE 1.2 لیتری توربوشارژ بوده که قادر است قدرتی برابر با 130 اسب بخار و گشتاوری برابر با 200 نیوتن متر را تولید کند. شتاب اعلام شده برای این مدل از مگان، طبق اعلام رسمی شرکت سازنده برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر بر ساعت از صفر مطلق برابر با 10.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعتی در حدود 200 کیلومتر در ساعت است. از نکات جالب این پیشرانه، ارائه گشتاور تولیدی در دورهای پایین است که کمکی بسیار موثر در شتاب خودرو محسوب می‌شود.

مصرف سوخت این خودرو نیز بسیار پایین بوده و در مسیرهای شهری مصرفی کمتر از 7 لیتر و در جاده های خارج شهری و اتوبان مصرفی برابر با 4.7 لیتر بر هر صدکیلومتر را دارا است. همچنین ظرفیت باک بنزین این خودرو برار با 47 لیتر بوده و میانگین مصرف سوخت مگان جدید در هر صد کیلومتر برابر با 5.6 لیتر بنزین است و این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو6 بهره می‌برد. این مدل با یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک در بازار کشور عرضه خواهد شد، اما یک مدل 6 سرعته و دستی آن نیز وجود دارد که مخصوص بازار اروپا تهیه شده است. از دیگر نکات جالب پیرامون عملکرد این خودرو، صندوق عقب نسبتا جادار این خودرو بوده که به میزان 505 لیتر گنجایش بار را دارا خواهد بود.

 

 

امکانات رفاهی و ایمنی

از دیگر بخش‌هایی که می‌توان در بررسی مگان جدید به آن اشاره کرد، امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو است. این مدل با توجه به نوع تولیدی برای هر یک از بازارهای هدف رنو، دارای امکانات رفاهی مناسب و سطح بالایی است و حال اگر بخواهیم به نمونه‌ای از امکانات رفاهی این خودرو در بالاترین سطح ممکن اشاره کنیم، می‌بایست مواردی همچون سیستم ورود و استارت بدون کلید، دوربین دید عقب، مانیتور لمسی 8.7 اینچی، رهیاب ماهواره‌ای، تهویه اتومات دوگانه، سیستم صوتی حرفه‌ای BOSS هشت بانده R Link 2، سانروف دو حالته برقی، سقف پانوراما، کروز کنترل، فرمان و صندلی‌های چرم، حالت رانندگی اقتصادی، چراغ خوش آمدگویی، خداحافظی و همراهی تا منزل، کیلومتر دیجیتال 7 اینچی، آینه‌های جانبی تاشو برقی به همراه گرمکن، سیستم پارک اتوماتیک، سیستم اعلام کاهش باد لاستیک، ETA یا بازشدن هوشمند درب صندوق، سیستم روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو در شب، سیستم چراغ روز و آینه الکتروکرومیک وسط را نام برد. اما در برخی از نمونه‌های سفارشی این خودرو، ماساژور صندلی جلو نیز همانند تلیسمان وجود خواهد داشت، پیرامون همین موضوع با توجه به سطح امکانات رفاهی مگان جدید که بسیار بالا و فراوان است، این خودرو با توجه به نظرات کارشناسان این حوزه در کلاس خود دارای بیشترین آپشن است و در صدر جدول قرار دارد.

حال نوبت به امکانات ایمنی این خودروی جذاب است، مگان جدید در تست‌های مرکز حوادث و تصادفات جاده‌ای اروپا موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده و یکی از ایمن ترین خودروها در این بخش محسوب می‌شود. همچنین از امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به مواردی همچون سیستم کنترل پایداری در پیچ‌ها ESP، ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم ترمز اضطراری BA، TDW یا هشداردهنده فاصله مجاز با خودرو جلو، OSP  یا تابلوخوان با قابلیت تشخیص سرعت مجاز، LDW یا هشداردهنده تغییر لاین، BSW یا هشداردهنده نقطه کور، 6 ایربگ (راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو، پرده‌ای)، سنسورهای پارک جلو، عقب و جانبی می‌توان اشاره کرد.

قیمت و زمان عرضه

قیمت جهانی این محصول در بازارهای بین المللی با توجه به نمونه‌ای که قرار است وارد بازار خودرویی کشور شود برابر با 24 الی 26 هزار دلار بر حسب امکانات رفاهی ذکر شده دارا خواهد بود که با توجه به عوارض گمرکی و مالیات‌های وارده بر خودروی‌های وارداتی باید دید تا زمان عرضه نهایی قیمت این خودرو چقدر خواهد بود؛ اما با یک حساب سر انگشتی می‌توان قیمیت در حدود 150 الی 170 میلیون تومان را به این مدل اختصاص داد.

بدین صورت این خودرو در زمان ورود انبوه رقابت جذاب را با خودرویی همانند هیوندای النترا در بازار داخلی خواهد داشت اما در ایران همواره معیار مقایسه قیمت خودرو بوده و کلاس بندی خودرو برای اغلب خریداران مهم تلقی نمی‌شود! زمان عرضه این محصول توسط نگین خودرو به صورت قطعی اعلام نشده است، اما ورود آن به مناطق آزاد با استارت قیمتی 98 میلیون تومان خواهد بود و پس از باز شدن سایت ثبت سفارش حضور آن در بازار کشور پس از چند ماه آغاز خواهد شد. به اعقاد یکی از فعالان بازار خودروی کشور، رنو مگان جدید در خوشبینانه ترین حالت از اردیبهشت سال آینده به صورت انبوده برای فروش پای به ایران خواهد گذاشت اما قیمت قطعی و ثابت آن تا زمان عرضه متغییر خواهد بود.

کلام پایانی

در پایان لازم به ذکر است، رنو مگان جدید قطعا در صورت اعلام قیمتی رقابتی توسط نگین خودرو، خواهد توانست بازار بسیار خوبی در زمینه فروش را به خود اختصاص دهد و یک گزینه جذاب برای مشتریان در بازه قیمتی زیر 200 میلیون تومان محسوب شود، اما تا زمان عرضه نهایی این محصول محصول نمی‌توان نتیجه گیری خاصی را پیرامون مگان جدید انجام داد ولی با این حال با توجه به استقبال علاقمندان از این خودرو در دومین نمایشگاه بین المللی خودروی تهران، می‌بایست آینده خوبی را برای این اتومبیل در نظر گرفت.

 

 

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا