مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

سرگذشت بازه قیمتی 50 الی 70 میلیون تومان در 7 سال اخیر!

در این مطلب قصد داریم با نگاهی به سرگذشت بازه قیمتی 50 الی 70 میلیون تومان در 7 سال اخیر، شرایط نابسامان بازار خودرو را بهتر شرح دهیم. با ما همراه باشید.

7 سال پیش یعنی سال 1390 شمسی، اقتصاد ایران دارای ثبات نسبی بود و صنایع مختلف نیز با توجه به این ثبات نسبی در حال پیشرفت بودند. در آن روزها، قیمت هر دلار آمریکا در بازار تهران در حدود 1450 تومان بود و با توجه قیمت این ارز استراتژیک، بازار خودرویی ایران شرایط خوبی را دارا بود.

بین سال 1390 الی 1391 شمسی و قبل از اعمال فشار تحریم‌های بین المللی بر روی اقتصاد ایران، بازه قیمتی 50 الی 70 میلیون تومان مربوط به خودروهای سطح بالا و با کیفیت جهانی بود و اغلب خودروهای وارداتی در انواع کلاس‌ها، در این بازه حضور داشته و با آمار فروش خوبی را دارا بودند. به طور مثال، خودرویی همچون تویوتا کمری با مدل ساختاری 2011 و 2012 در آن دوران، دارای قیمتی برابر با 56 میلیون تومان در فول ترین نمونه خود بود و هیوندای جنسیس کوپه نیز در آن روزها، دارای قیمتی برابر با 70 میلیون تومان بود.

اما در اواسط سال 1391 شمسی، با شدید تر شدن تحریم های بین المللی علیه ایران، اقتصاد کشور روندی نزولی را به خود گرفت و در نتیجه روند آشفتگی بازار خودرویی کشور آغاز شده و قیمت خودروهای داخلی و وارداتی به سرعت افزایش یافت. به طور مثال بین سالهای 1391 الی 1392 شمسی، تویوتا کمری در فول ترین مدل خود با افزایش قیمتی نسبتا شدید رو به رو شد و قیمت آن به حدود 80 میلیون تومان رسید و سایر خودروها نیز به همین صورت، دچار افزایش قیمت شده و بازه قیمتی 50 الی 70 میلیون تومان، هر چه بیشتر از وجود خودروهای با کیفیت باز ماند.

این افزایش قیمت خودروها و نابسامانی بازار خودرویی کشور روز به روز افزایش یافت و تا جایی ادامه یافت که در اواخر سال 1393 شمسی، بازه قیمتی 50 الی 70 میلیون تومان، عملا از خودروهای با کیفیت بین المللی که مناسب حال خانواده‌های ایرانی بودند، خالی شد و به جای این‌گونه مدل‌ها، خودروهای چینی وارد این بازه قیمتی شدند. مابین سال 1393 الی 1394 شمسی، خودرویی همچون ام وی ام X33 که یک کراس اوور شهری اقتصادی محسوب می شد، پای به این بازه گذاشت.

در ادامه این مطلب، حال نوبت به سال 1395 شمسی می‌رسد. در این سال، روند افزایش قیمت خودروهای وارداتی با توجه به بالا رفتن قیمت ارزهای خارجی، شدت بیشتری گرفت و خرید این‌گونه خودروها برای اکثر افراد جامعه، تبدیل به آرزو شد. در آن روزها، بازه قیمتی 50 الی 70 میلیون تومان، هر چه بیشتر به روند نزولی خود ادامه داد و شرایط به سمتی پیش رفت که خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت چینی نیز پای به این بازه گذاشته و عملا این رده قیمتی، تبدیل به تقابل خودروهای چینی شد. بین سال‌های 1395 الی 1396 شمسی، خودروهایی همچون جک j5 اتوماتیک، لیفان X60، رنو ساندرو اتوماتیک و … وارد این بازه قیمتی شدند.

اما سرانجام، به سال 1396 و سال 1397 شمسی می‌رسیم. سال‌هایی که بی شک آیندگان از آن به عنوان مرگ بازار خودرویی ایران یاد خواهند کرد. روند نابسمانی و آشفتگی بازار خودرویی کشور در سال اواسط سال 1396 شمسی با بسته شدن سامانه ثبت سفارش و بالا رفتن هرچه بیشتر قیمت ارزهای خارجی، با سرعتی زیاد پیش رفت که این موضوع باعث هرج و مرج بازار شده و افراد سودجو با مناسب دیدن شرایط، اقدام به احتکار خودروها و افزایش قیمت محصولات موجود کردند.

این روند تا حدی پیش رفت که خردادماه سال 1397، افزایش قیمت خودروهای وارداتی و داخلی بیش از حد تصور شد و بازه قیمتی 50 الی 70 میلیون تومان دیگر مربوط به خودروهای اقتصادی و معمولی نبوده و تبدیل به بازه‌ای برای خودروهایی با کیفیت ساخت پایین و قدیمی که همچنان در دو شرکت خودروساز دولتی تولید می‌شوند، شد.

به طور مثال، در این بازه قیمتی حتی دیگر خبری از خودروهای چینی نسبتا خوب و با کیفیت هم نیست و مدل‌هایی همچون دنا معمولی، 206 تیپ 5، تندر 90، پژو پارس، آریو اتوماتیک و … که بسیار سطح پایین و معمولی هستند، در این بازه قیمتی قرار گرفته و هر روزی که می‌گذرد، رده قیمتی 50 الی 70 میلیون تومان ارزش خود را بیش از پیش از دست می‌دهد.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید ای کاش از عکس های بیشتری استفاده میکردید . به زیبایی تحلیل می افزود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا