مکمل بنزین
رپورتاژ

تیبا در کل از پراید بهتر است

طبق یک قاعده هر خودرو نو و دست دومی که حدود ۳۰ میلیون تومان و کمتر از آن قیمت دارد در بازار خودروی ایران فروش خوبی دارد. البته قبلا این سقف کمتر بود و مردم به دنبال خرید‌ خودرو زیر ۲۰ میلیون تومان بودند. در هر حال این بازار کشش فروش هر خودروی زیر ۳۰ میلیون تومانی را دارد، چون خودروی بی‌کیفیتی مانند پراید حاکم آن بوده است.

حالا در بدترین حالت، هر محصول جدیدی به این بازار اضافه شود، مسلما به بدی پراید نخواهد بود. شرکت خودروسازی سایپا برای اینکه حال و هوای بازار خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومانی‌ها را تغییر دهد، تیبا را عرضه کرد. این خودرو برای دهک پایین جامعه و با هدف جایگزینی پراید تولید شد، اما با افزایش قیمت‌ها از دسترس دهک پایین خارج شد و نتوانست تصمیم خریداران پراید را به خرید تیبا تغییر دهد. تیبا در یک کلمه همان پراید است که کمی به ظاهر آن توجه شده است؛ البته در مواردی نیز از ریو و تندر ۹۰ الهام گرفته است. موتور و بیشتر متریال به کار رفته در این خودرو، همان‌هایی هستند که در انواع مختلف پراید‌ها به کار می‌روند.

تیبا از سال ۱۳۸۸ تولید می‌شود. سایپا تمام تلاشش را کرده است تا این خودرو از پراید بهتر باشد، اما در عمل این دو خودرو کمی با هم تفاوت دارند؛ برای مثال موتور تیبا نسبت به پراید کمی قوی‌تر است. گیربکس این خودرو همچنان ضعیف است و گاهی تعویض دنده به سختی انجام می‌شود که مشکلی شایع و قدیمی در پراید نیز است. اگر مدل کارکرده می‌خرید حتما اهمیت بررسی دقیق گیربکس توسط کارشناس را در نظر داشته باشید. اگر خودروی دوگانه سوز می‌خواهید این نکته را قبل از خرید تیبا بدانید که تقریبا تمام خریداران از صدای زیاد و ریپ زدن موتور هنگامی که خودرو روی حالت گاز سوز است شکایت دارند. راه حل این مشکل شایع، استفاده از نمد زیر کاپوت است. نمد تا حدودی صدای موتور را کم می‌کند.

در مجموع تیبا سرعت، شتاب، هندلینگ و رانندگی نرم‌تری از پراید دارد. این موضوع را زمانی بهتر درک خواهید کرد که قبل از خرید تیبا، برای مدتی تجربه سواری با پراید را داشته باشید. سیستم تعلیق خودرو به نسبت رقبا نرم است و ضربات کمتری به خودرو و سرنشین وارد می‌شود. دور زدن با تیبا از پراید سخت‌تر است، زیرا زاویه چرخ‌های تیبا ۵ درجه از پراید کمتر است و همین ۵ درجه باعث می‌شود مجبور شوید به جای دور زدن با یک فرمان، با دو فرمان دور بزنید.

تیبا مانند دیگر محصولات شرکت خودرو سازی سایپا خودروی کم خرجی است. پس خرید تیبا دست دوم بدون تصادف با ریسک زیادی همراه نیست؛ زیرا تمام قطعات در بازار موجود هستند و نسبت به باقی خودروها قیمت بالایی ندارند. یک تیبا صندوق‌دار سالم، تولید سال ۱۳۹۵ با کارکرد ۱۰ هزار کیلومتر در سایت دیوار با قیمت حدود ۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. تیبا ۲ یا مدل هاچ بک جوان پسند‌تر از مدل صندوق‌دار است. مدل هاچ‌بک و صندوق‌دار از نظر قیمت بسیار به هم نزدیک هستند، پس انتخاب بین این دو مدل در واقع تحت تاثیر سلیقه‌ و نیاز خریدار است.

منبع: ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا