مکمل بنزین
خبر

ابرخودروهایی با موتورهای ماشین های عضلانی آمریکایی!

واژه‌ی ابرخودرو، در اصطلاح، به خودروهایی اطلاق می‌شود که ازنظر سرعت، شتاب گیری و فرمان پذیری (هندلینگ)، بسیار فراتر از خودروهای معمولی و حتی ماشین‌های اسپورت ظاهر می‌شوند. در حال حاضر، شرکت‌هایی هستند که در ساخت ابر خودروهای خود، چیزهایی را از خودروهای دیگر قرض گرفته‌اند.

یکی از این موارد عاریه‌ای، همان موتور این ماشین‌های رؤیایی است. ساخت و توسعه یک موتور جدید، بسیار پرهزینه و زمان بردار بوده و هر شرکت خودروسازی در دنیا، توانایی ساخت یک موتور جدید برای ابرخودروی خود را ندارد. به همین منظور، ابرخودروهای زیادی در دنیا بوده و هستند که در یک‌چیز و آن‌هم موتورهای خودروهای عضلانی آمریکایی مشترک هستند.

شلبی کبرا

شرکت خودروساز بریتانیایی شلبی در ابتدا برای موتور خودروی نام‌آشنای دهه 60 میلادی خود، به دنبال یک موتور 8 سیلندر از شرکت شورلت آمریکا بود؛ اما شورلت از این کار به علت اینکه شلبی رقیب جدی برای مدل کوروت (Corvette) خود محسوب می‌شد، سرباز زد.

در سوی دیگر، فورد، قلب تپنده‌ای موسوم به ویندسور 221 با هشت سیلندر را به این شرکت داد تا بتواند روی مدل کبرا خود نصب کند. اگرچه درواقع، شلبی کبرا یک خودروی اسپورت محسوب می‌شود، اما کارایی و عملکرد آ، به ما این اطمینان را می‌دهد که در این فهرست جایی برای خود داشته باشد.

تی وی آر گریفیت

TVR نیز نام یک شرکت اسپورت ساز دیگر بریتانیایی است که در طراحی خودروهایش، به طراحی‌های عجیب و خاص و البته با دینامیک بالا مشهور شده است. اگرچه در سال‌های اخیر، این شرکت تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفته بود، اما با معرفی خودروی جدید خود موسوم به گریفیت (Griffith) توانست جان تازه‌ای پیدا کند.

گریفیت جدید از شاسی‌هایی منحصربه‌فرد و از جنس فیبر کربن بهره برده و همچنین بدنه آن نیز از جنس آلومینیوم و کربن است. گریفیت از یک موتور 5 لیتری 8 سیلندر متعلق به موستانگ بهره برده که قدرت این قلب تپنده، از طریق جعبه‌دنده 6 سرعته، به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. همچنین شتاب صفرتا صد گریفیت، تنها 4 ثانیه و سرعت نهایی آن نیز به 322 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

زنوو ST1

ابر خودروساز دانمارکی که شاید تابه‌حال کمتر نام آن را شنیده باشید، بیشتر به خاطر خودروی جذاب و قدرتمند ST1 خود، در جهان معروف است. خودرویی که این شرکت دانمارکی، از یک موتور خودروی عضلانی برای قدرت دهی به آن، استفاده کرده است.

قلب تپنده ST1، موتور LS7 هشت سیلندر تویین شارژ (ترکیبی از توربوشارژ و سوپر شارژ) شرکت شورلت بوده که می‌تواند تا 1,089 اسب بخار قدرت به چرخ‌های این ابرخودرو منتقل کند. موتوری که در شورلت کامارو نیز استفاده‌شده و نهایت سرعتی که می‌تواند به ارمغان بیاورد،375 کیلومتر بر ساعت است.

SIN R1

شرکتی که در سال 2012 توسط مهندس و راننده حرفه‌ای مسابقات خودرویی، روزن داسکالوف، در کشور بلغارستان تأسیس شد. در سال 2015، شرکت اقدام به تولید اولین خودروی خود بانام R1 کرد. ابر خودرویی که با بدنه فیبر کربنی خود، شاسی‌هایی بسیار مدرن و باله عقب فعال خود، تنها 1,250 کیلوگرم وزن دارد.

قدرت این خودرو نیز از یکی از این سه موتور خودروهای عضلانی تأمین می‌شود: موتور 6.2 لیتری 8 سیلندر LS3 شورلت، موتور 7 لیتری 8 سیلندر LS7 شورلت و موتور 6.2 لیتری سوپر شارژ LS9 شورلت. موتورهایی که درنهایت، می‌توانند 650 اسب بخار قدرت تولید کرده و شتاب صفرتا صد کیلومتری، تنها 3 ثانیه‌ای را به RS1 هدیه دهند.

کویینگزگ CCR

زمانی بود که این شرکت ابرخودروساز سوئدی، توانایی ساخت موتور ماشین‌های خود را نداشت و به همین علت، قلب تپنده آن‌ها را از شرکت‌های دیگر قرض می‌گرفت. موتورمدل CCR این شرکت نیز درواقع موتور 4.7 لیتری 8 سیلندر شرکت فورد بود که با استفاده از فن‌آوری سوپر شارژ، قدرت عالی 806 اسب بخار را تولید می‌کرد.

روی کاغذ نیز، این موتور شرکت فورد توانایی رسیدن به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت را تنها در 3.2 ثانیه داشته و سرعت نهایی آن نیز به 394 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

هنسی ونوم GT

اگرچه ونوم جی تی، زندگی خود را به‌عنوان یک لوتوس الیزه شروع کرد اما آقای جان هنسی برنامه‌ی دیگری در ذهن خود می‌پروراند. او قصد داشت، ونوم جی تی را با شاسی‌هایی آلومینیومی با طول بیشتر، بازطراحی بدنه و سیستم تعلیق و همچنین قرار دادن یک موتور 7 لیتری 8 سیلندر GM LSX، با توربو دوقلو و رساندن قدرت آن به عدد استثنائی 1200 اسب بخار، از نو متولد کند.

ونوم جی تی تنها با یک هدف ساخته شد و آن‌هم شکست دادن بوگاتی ویرون در سرعت نهایی بود. اگرچه تنها کمتر از 30 دستگاه از آن ساخته شد اما توانست با سرعت نهایی فوق‌العاده بی‌نظیر،435 کیلومتر بر ساعت، رقیب خود را شکست دهد.

SSC Ultimate Aero TT

شرکتی که سابقاً به‌عنوان (shelby supercars) شناخته می‌شد، از سال 2006 تا 2013 خودرویی را طراحی کرد که توانست با سرعت نهایی 412 کیلومتر بر ساعت، از سال 2007 تا 2010، نام خود را در گینس به‌عنوان سریع‌ترین خودرو ثبت کند.

خودرویی که موتور آن، از موتور C5R، شورلت کوروت با محدوده حجمی 6.3 تا 6.9 لیتر و با فن‌آوری‌های سوپر شارژ و توربوشارژ گرفته‌شده و در نسخه‌های پیشرفته‌تر آن، توانایی تولید 1,183 اسب بخار قدرت را نیز دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا