مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

قیمت دیاگ زدن چقدر است؟

قیمت دیاگ زدن سوالی است که بسیاری از مردم برای خودروهای مختلف ایرانی و خارجی می‌پرسند ولی این کار به شرایط مختلف بستگی دارد که بعضا حتی آن را رایگان کرده و در بعضی دیگر از موارد به رقم‌های بالا می‌رساند که منوط به شرایط مختلفی است که خودرو، محل مراجعه و سایر موارد بستگی دارد. در این مقاله به قیمت دیاگ زدن و روش‌های مختلف آن و همچنین کاربردهای این عملیات می‌پردازیم.

حتما وقتی در خیابان‌های شهرتان قدم می‌زنید و از محله تعمیرکاران خودرو رد می‌شوید به کلمه بزرگ شده “دیاگ زدن” بسیار برخورد کردید و بسیاری از آنها مدعی هستند که با دستگاه‌های قدرتمند این کار را انجام می‌دهند و بعضی دیگر نیز از دستگاه‌های بروز کوچکی حرف می‌زنند که به کلی دستگاه‌های بزرگ قدیمی را رد می‌کند! قطعا برای بسیاری از شما سوالی ایجاد شده که اصولا دیاگ زدن چیست، به چه دردی می‌خورد و چرا اصلا باید یک خودرو به این دستگاه نیاز داشته باشد!

قیمت دیاگ زدندیاگ چه کاربردی دارد؟

دیاگ وسیله ایست که در دهه 80 میلادی توسط خودروسازان معتبر ساخته شد تا تعمیرکاران خودرو برای عیب یابی خودرو مجبور به باز و بسته کردن کل اجزای موتور نباشند و به راحتی و با یک دستگاه هر چند بزرگ این کار را انجام دهند. دیاگ به تعمیرکاران کمک کرد تا به راحتی عیب اصلی خود را در اغلب موارد پیدا کرده و با عیب یابی دقیق خودرو به سراغ آن رفته و قطعه موردنظر را تعویض کنند که قطعا هم در هزینه تعمیر و هم در زمان صرف شده برای هر خودرو صرفه جویی انجام میشد.

برای اینکه این اتفاق به راحتی رخ دهد خودروسازان در خودروهایشان سنسورها و کنترل کننده‌هایی را نصب کردند که این سنسورها در قطعات حساس خودرو مانند گیربکس، ترمزها، خنک کننده‌ها، قطعات برقی، قطعات حیاتی موتور و امکانات رفاهی و آپشن‌ها نصب شد که به راحتی از طریق کامپیوترهای هوشمند نصب شده اطلاعات را منتقل می‌کرد.

قیمت دیاگ زدناین اطلاعات توسط کامپیوتر نصب شده روی خودرو به یک حافظه منتقل می‌شود که دقیقا دیاگ زدن عملیات خوانش این اطلاعات است که منجر به عیب یابی خودرو شده و سنسورهایی که از قطعات تحت نظارتشان گزارش خرابی داده‌اند به وظیفه خود عمل کرده و پس از تعویض، گزارش صحت قطعه مورد نظر را در دیاگ پایانی برای تعمیرکار ارسال می‌کنند.

قیمت دیاگ زدنهمچنین از دیگر دلایلی که این سنسورها نصب شدند آپشن‌های رفاهی بود که روز به روز به خودروها اضافه میشد و طبیعتا عیب یابی آنها به راحتی تعمیر گیربکس یا موارد دیگر نبود و می‌بایست عملیات تخصصی روی آنها صورت می‌گرفت ولی این سنسورها به تعمیرکار کمک می‌کرد تا با استفاده از دیاگ زدن به راحتی به علت مشکل رسیده و اقدامات گفته شده در آموزش‌های مربوط به خودرو انجام شود.

قیمت دیاگ زدنهمچنین آلودگی روزافزون هوا باعث شد تا خودروها به صورت جدی مدیریت شوند و با اضافه سنسورهای گفته شده با استفاده از دیاگ زدن به علت مشکل رسیده و با رفع آن از ایجاد آلودگی بیشتر جلوگیری شود. پس از اینکه پیرامون عملکرد دیاگ اطلاعاتی را کسب کردیم به سراغ آشنایی با خود دستگاه دیاگ می‌رویم که دارای اطلاعات جالبی است و شاید روند کوچک شدن آن را برای ما روشن کند.

دیاگ چیست؟

دیاگ خلاصه شده کلمه دیاگنوستیک (Diagnostic) است که به یک سری از عملیات برای خطایابی با استفاده از دستگاه گفته می‌شود. این عملیات از اطلاعات داخل کامپیوتر اخذ شده و پس از آنالیزهایی که روی آن انجام می‌شود به خطایابی پرداخته و کدهای خطادار را به فرد کارشناس نشان می‌دهد.

قیمت دیاگ زدندستگاه‌های دیاگ به طور کلی معروف به کدخوان هستند و به دو نوع کلی تقسیم بندی می‌شوند که معمولا بستگی به نوع خودرو داشته و نوع اسکنر آن برای خودروهای لوکس و گران قیمت مصرف می‌شود که احتمالا کلیپ‌های مربوط به آن را به عناوین مختلف مشاهده کرده‌اید.

نوع اسکنر دیاگ بسیار حرفه‌ای و دقیق بوده و عیب یابی بی‌نظیری را در اختیار کارشناس قرار می‌دهد که البته بعضی از کارشناسان خودرو نیز برای فعالیت حرفه‌ای خود از این نوع دیاگ‌ها استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی مختلفی اقدام به تولید این نوع از دیاگ‌ها می‌کنند ولی به طور مثال می‌توانید در ادامه تصویر یکی از مدل‌های این اسکنر را مشاهده کنید که جی اسکن (G-SCAN) معروف است.

قیمت دیاگ زدن

طبیعتا اگر سری به تعمیرکاران خودرو زده باشید و دستگاه دیاگ آنها را دیده باشید این موضوع را تایید می‌کنید که این دستگاه با دستگاه‌های موجود در اغلب تعمیرگاه‌ها بسیار متفاوت است.

نوع دیگری از دیاگ‌ها نیز بسیار ساده بوده و شما صرفا آن را به کامپیوتر خودرو متصل می‌کنید و این دستگاه اطلاعات را بر روی یک کامپیوتر یا موبایل که شما برای آن تعریف کرده‌اید ارسال می‌کند که یقینا نمونه آن را در تعمیرگاه‌های خودرو به وفور مشاهده نموده‌اید.

 

 

دستگاه دیاگ چه مواردی را نشان می‌دهد؟

در مورد این موضوع باید به تفاوت دو موردی که مطرح کنیم توجه داشته باشیم و بدانیم که دستگاه‌های پیشرفته موارد بسیار بیشتر و دقیق‌تری را نشان می‌دهند که طبیعتا با توجه به دستگاه‌های مورد استفاده طبیعی است. به طور مثال طبیعتا ظرافت موجود در یک دستگاه خودرو BMW چیزی نیست که در گران‌ترین خودروی داخلی نیز شاهد آن باشیم ولی به طور کلی دیاگ‌های معمولی مواردی از قبیل مشکلات برقی خودرو، سنسورهای حیاتی خودرو مانند سنسور اکسیژن، سنسور کاتالیزور، سنسور ABS را نمایش می‌دهند.

بعضا خود دستگاه دیاگ قادر به رفع ارورهای موجود در سنسورها هست و در بیشتر موارد به دلیل خرابی قطعه بایستی اقدام به تعویض آن کنید.

قیمت دیاگ زدنقیمت دیاگ زدن چقدر است؟

برای قیمت دیاگ زدن تعرفه‌های مختلفی وجود دارد ولی باید توجه کنید که اصولا هزینه خاصی برای تعمیرکار در این زمینه وجود ندارد ولی این بدین معنی نیست که او حق دریافت اجرت ندارد. بسیاری از تعمیرکاران خودرو برای جلب مشتری اقدام به دیاک زدن رایگان می‌کنند تا با مشخص شدن عیوب خودرو در دیگر موارد اجرت دریافت کنند که این هم یک نوع بازاریابی است.

قیمت دیاگ زدنقیمت دیاگ زدن در خودروهای داخلی چیزی در حدود 10 تا 25 هزار تومان است و بدیهی است که رقم‌های بالا و پایین‌تر نیز به صورت استثنا وجود دارند. تعمیرگاران بنا بر پیشرفته بودن کامپیوتر هر خودرو این رقم را تعیین می‌کنند ولی تعرفه واحدی نیز از سوی اتحادیه به آنها اعلام می‌شود که طبق روال معمول توجه خاصی به آن نمی‌شود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. اقا من امروز 3/ 9 99 دیاک برای جیلی زد وهیچ خطا هم نداشت 54500 تومان کارت کشید خلج اباد اقای سبهانی

  2. بابا اجرت دیاگ چقدر است دهنه مارا سرویس کردی اخرشم قیمت ندادی

  3. خاک بر سر تو با این اطلاعات غلط که به مردم می دهی
    دیاگ یک ابزار است مهم تخصص فرد است که تشخیص بدهد
    اسکل احمق

  4. اسکل احمق نوهستی که اولا شعورنداری وطرز صحبت با دیگران.
    باشعور روانی چه ربطی به تخصص داشت موضوع؟اول چشمای کورت روبازکن سوال تیتربحث روبخون بعد دهن کثیفت روبازکن نظربده اینجورجوابتو دادم.چن ازقدیم گفتن خلایق هرچه لایق.فهمیدی شغال خوان

  5. امروز دیاگ زد برام خودرو 206 تیپ 5 .. گفت 11 تا ارور داده ، پاکش کرد و برنامه رو دوباره نصب کرد. کلا 10 دقیقه نشد
    گفت 500 هزار تومن میشه >>>>.!!!!!!!
    با تخفیف 450 هزار تومن بهش دادم.

  6. عزیزدل کجای این مملکت ماانجام کارویاخریدلوازمی قیمت داره که دیاگ داشته باشه؟قیمت رو؛وجدان وانصاف وانسانیت مشخص میکنه وقیمت واقعی مستلزم دارابودن این سه ایتم برای فردارائه دهندست.حالاشمامیشناسی کسی که این مشخصه سرلوحه انجام فعالیتش هست به بنده هم معرفی کن.حداقل توی تهران نیست.نگرد

  7. دوستانی که به قیمت اعتراض میکنند، در نظر داشته باشن که قیمت اعلامی مال سال 97 هستش

  8. سلام واقعا مملکت خیلی خرتوخری شده هرکجایه قیمت کسی هم نیست رسیدگی کنه خداازآدم های بی وجدان نگذره

  9. من امروز دیاگ زدم ۷۰ تومن کارت کشید!!!!!کجا میشه شکایت کرد؟

  10. من خودم باطری سازی دارم دیاگ میزنم خطاها پاک میکنم سوخت تنظیم فلش برنامه ریزی ای بی آی اربکان وغیره ۱۰۰ میگیرم خدا بده برکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا