مکمل بنزین
رپورتاژ

چه تفاوت‌هایی بین انواع مدل‌های دنا وجود دارد؟

موتور توربوشارژ؛ لباس جدیدی بر تن دنا

چهار سال از زمانی که دنا وارد بازار و به محبوب‌ترین خودرو شرکت سازنده‌اش تبدیل شد می‌گذرد. در این مدت از این خودروی تماما ملی مدل پلاس هم تولید شد. ایران‌خودرو نشان داد که تصمیم‌های جدی برای دنا گرفته و می‌خواهد افراد مختلفی با درآمد‌های متفاوت را به خرید آن تشویق کند. برای همین سپس مدل توربرو را هم به بازار فرستاد؛ اما قدرت هیچ کدام به مدل توربو نرسید. موتور توربو در دنا هم‌زمان با قدرت گرفتن روز‌به‌روز خودروهای چینی تلاشی برای نگهداشتن سلیقه خودرویی مخاطبان در داخل مرزهای کشور بود. میزان خودرو تولید شده از دنا توربو در همان ابتدا با محدودیتی همراه شد؛ چرا که پیش از آن ایران‌خودرو موتور توربو را در سمند سورن آزموده و چندان از آن سربلند بیرون نیامده‌بود. برای همین با کمی احتیاط دنا توربو را هم وارد بازار کرد. خودرویی که تولید آن کم‌کم متوقف شد و امروز برای داشتن آن باید به دنبال خرید دنا دست دوم باشید.

با ظهور دنا توربوشارژ جزییاتی هم در چهره آن تغییر کرد. اگرچه این تغییرات جزیی از سوی مشتریان قابل تشخیص نبود اما احساس بهتری به آنها می‌داد. چراغ‌ روشنایی روز به گرافیک چراغ‌های جلو اضافه شد و چراغ‌های عقب طراحی جدیدی به خود گرفت. خط موربی که در نمای جانبی به دنا توربو شارژ و پلاس اضافه شده‌بود هم ظاهرش را چشم‌نوازتر می‌کرد.

اگر از ظاهر جذاب‌تر توربوشارژ بگذریم دلیل دیگری وجود دارد که می‌تواند افراد را قانع به خرید دنا دست دوم از این مدل کند. موتوری که در دنا به کار رفته بود با طراحی متوازنی در پیستون‌ها، محفظه احتراق و سرسیلندر روبرو شده بود. ایران‌خودرو با رفع معایبی که در سمند سورن منجر به شکسته شدن تیغه کمپروسور و ذوب شدن سرسیلندر شده بود خودرو جدید خود را باکیفیت‌تر روانه بازار کرد. برای همین پیشرانه دنا توربو نه تنها یک مرتبه چند مرتبه قوت بیشتری یافت بلکه خرابی‌های کمتری را هم در مقایسه با سورن به بار آورد.

حجم موتور توربو همان ۱.۷ لیتری موتور دنا معمولی است اما قدرتی که این موتور به چرخ‌ها می‌رسد باعث شده تا این دنا سه ثانیه زودتر به شتاب استاندارد برسد. یعنی یک دنا توربو ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند اما این عدد در دنا پلاس برابر با ۱۱۳ اسب بخار در شش هزار دور در دقیقه است. این افزایش قدرت در حالی است که میانگین مصرف سوخت مدل توربوشارژ نه تنها افزایش نیافته بلکه در مقایسه با مدل قبلی دنا پنج دهم لیتر هم کاهش یافته است. همچنین محدودیت سرعت برای دنا به ۲۰۰ کیلومتر افزایش یافته تا به این خودرو اجازه خودنمایی بدهد.

امکانات رفاهی که در دنا توربوشارژ پیدا می‌شود عمدتا در دنا پلاس هم وجود دارد و این دنا معمولی است که از نظر امکانات از هر دو آنها عقب‌تر است. امروز جز خرید دنا دست‌دوم راهی برای داشتن یک دنا توربوشارژ نیست چرا که مدت‌ها از آخرین مدلی که ایران‌خودرو به بازار کرد می‌گذرد. با این‌حال  به راحتی می‌توانید نام دنا توربوشارژ را در سایت دیوار جست‌و جو کنید تا با تنوع مدل، رنگ و قیمت در این مدل خودرو کم‌صدا روبرو شوید.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا