مکمل بنزین
گوناگونخبر

20 سال تولید موتورسیکلت اسطوره ای سوزوکی هایابوسا!

انگار شایعات درست از آب درآمده و شرکت ژاپنی سوزوکی قصد دارد موتورسیکلت هایابوسا (Hayabusa)، خود را توقف تولید کند. موتوری نمادین که هم طراحی جنجالی و جذابی داشت و هم برای مدتی، لقب سریع‌ترین موتورسیکلت دنیا را از آن خودکرده بود.

سوزوکی GSX-1300R که به‌عنوان هایابوسا نیز شناخته می‌شود، برای اولین بار در سال 1999 به تولید رسید. کلمه هایابوسا نیز در ژاپنی به معنای عقاب بوده و لیل این نام‌گذاری نیز، سرعت‌بالای بیش از 321 کیلومتر بر ساعتی این ژاپنی جذاب بوده است. هایابوسا، درواقع باهدف رقابت با هم‌وطن خود یعنی هوندا CBR1100XX بلک برد ساخته‌شده بود.

به‌طوری‌که با سرعت محدودشده 299 کیلومتر بر ساعتی خود، چیزی حدود 16 کیلومتر بر ساعت، سریع‌تر از هوندا بود. در آن زمان، شرکت‌های ژاپنی و اروپایی، به دلیل ترس از محدودیت‌های دولتی برای بالاترین سرعت یک موتورسیکلت، توافق کرده بودند که همان سرعت حدود 300 کیلومتر بر ساعت را برای سریع‌ترین موتورهای خود انتخاب کنند.

هایابوسا، این سرعت بی‌نظیر خود را از طریق یک موتور 1,299 سی‌سی که 173 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، به دست می‌آورد. در کنار این موتور حجیم و اسب بخار بالا، طراحی آئرودینامیک بی‌نظیر هایابوسا، کمک بسیار زیادی به‌شتاب بالای این موتورسیکلت می‌کرد. از شناور شدن این موتورسیکلت در باد گرفته تا ورودی‌های هوای موجود در قسمت جلویی، همه و همه می‌توانستند هوای بیشتری به درون موتور کشیده و عمل احتراق را سرعت ببخشند.

همچنین، رنگ برنزی در پس‌زمینه نقره‌ای موجود در طراحی آن، اگرچه جذاب‌ترین ترکیب رنگی موجود نبود اما پس‌ازآن، این موتورسیکلت با ترکیب رنگ‌های جذاب‌تری نیز به بازار عرضه شد.

بوسا، اولین بازطراحی خود را در سال 2008 به دست آورد. قلب تپنده این موتور نیز این بار، با تغییراتی که در آن صورت گرفته بود، توانست به استاندارد آلایندگی یورو 3 رسیده و برای اولین بار، سیستم خروجی دود بوسا نیز دارای مبدل کاتالیست شده بود. حجم موتور به 1,340 سی‌سی افزایش پیداکرده و قدرت آن نیز به عدد بالای 194 اسب بخار رسیده بود. سوزوکی، نام GSX-1300R را نیز حذف کرده و برای موتورسیکلت به‌روزرسانی شده خود، نام هایابوسا را برگزید.

این موتورسیکلت جذاب و قدرتمند که هم در طراحی و هم در قوای محرکه، تغییرات قابل‌توجهی به دست آورده بود، مشتاقان بیشتری را به سمت خود جذب کرد. به‌طوری‌که افراد زیادی روی آن، از سامانه‌های توربوشارژ و سوپر شارژ استفاده کردند تا بتوانند قدرت و گشتاور بالاتری را از موتور خود دریافت کنند.

هایابوسا، سواری، قدرت و شتاب عالی داشت اما این بار بازهم استانداردهای آلایندگی اروپا تهدیدی برای آن محسوب می‌شد. این بار سوزوکی، به‌جای آن‌که این موتورسیکلت را با طراحی کند، تصمیم به توقف تولیدش گرفت. پس از همین اواخر سال 2018 میلادی، هایابوسا در بازار اروپا به فروش نرفته و مدل‌های نهایی آن، تنها در بازار کشور آمریکا فروخته خواهند شد.

هایابوسا اگرچه تنها در تاریخ این صنعت باقی خواهد ماند و دیگر تولید نخواهد شد اما بدون شک در آینده و در قالب موتورسیکلتی جذاب‌تر قدرتمندتر و بانامی جدید، متولد خواهد شد تا بتوان دوباره افتخار بالاترین سرعت را از آن خود کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا