مکمل بنزین
رپورتاژ

بازار نیمه داغ بسترن صفر

پنج سالی از ورود بسترن به ایران می‌گذرد. این خودروی چینی که با نام «آسا» در ایران توسط گروه بهمن معرفی، مونتاژ و عرضه شد در آغاز ورود با مدل B50 به دلیل ضعف تبلیغات و مشکلات خودرو در قسمت پیشرانه، شروع ناموفقی را را برای گروه بهمن با محصولات کمپانی چینی فاو ((FAW به همراه داشت. «فاو» که تنها دو دهه قدمت دارد با استفاده از تکنولوژی شرکت‌هایی چون مزدا، فولکس واگن، جنرال موتورز و با به‌کارگیری پیشرانه‌های ژاپنی شرکت آیسین به ساخت خودرو روی آورد و تا کنون به ظرفیت ساخت نزدیک به صد هزار خودرو در سال رسیده. همچنین بسترن بر خلاف اغلب شرکت‌های تولیدکننده خودروی چینی «زیبایی ظاهری» را در کنار کیفیت و فراوانی امکانات رفاهی همواره رعایت کرده است.

یک سال بعد از آمدن بسترن به ایران، نسخه جدید B50 با تقویت پیشرانه و بهبود  امکانات ایمنی و با اجرای فیس‌لیفت با نام B50F به بازار آمد. خرید بسترن صفر مدل B50 در سال 93 با قیمتی بین 60 تا 70 میلیون برای خریدار عرضه شد.  این مدل جدید هم شرایط سختی برای موفقیت در میان خودروهای هم‌رده از جمله سدان‌های فرانسوی و کراس اورهای چینی آن سال داشت. این روند برای بسترن تا سال 96 با افت و خیزهایی روبرو بود اما به موفقیت چشمگیری دست نیافت.

با وجود کم فروغی هر دو مدل B50 و B50F مدل‌های دیگری از بسترن در نمایشگاه‌های خودروی ایران توسط گروه بهمن رونمایی شد. سال 95 در نمایشگاه خودروی شیراز بسترن B70 و در مرداد ماه سال 96  بسترن مدل B30  برای اولین بار در نمایشگاه خودروی مشهد معرفی شدند. اولی هیچ‌گاه به بازار عرضه نشد اما اعلامیه‌های فروش بسترن صفر مدل B30 در همان سال 96 آغاز شد و توانست با فروش خوب، جای خود را در بازار خودروهای رده میانی باز کند و در این زمان حتی خریداران مدل B50F نیز افزایش یافتند.

برای خرید بسترن صفر چقدر هزینه لازم است؟

مدل B50F در اواسط سال 96 با قیمت 77 میلیون تومان و با موعد تحویل 30 روزه به بازار عرضه شد اما با شروع تلاطم بازار ارز و خودرو کشور در سال جاری محصولات بسترن هم همگام با این نوسانات شاهد افزایش قیمت‌ها و تاخیر در تحویل خودرو بوده‌اند. به عنوان مثال بسترن B30 در مرداد ماه سال جاری با افزایش قیمت به 79.5 میلیون تومان در نمایندگی رسید و به سرعت مرز قیمت 100 میلیون تومان را در بازار شکست تا حتی با وجود افزایش قیمت نمایندگی‌های گروه خودروسازی بهمن، همچنان شاهد عدم توانایی خودروساز در تامین خودروهای فروخته شده و سردرگمی خریداران بسترن باشیم.

در شرایط کنونی انتظار خرید بسترن صفر تا پایان سال 97 از طریق مجاری رسمی فروش محصولات گروه بهمن بعید به نظر می‌رسد اما با نگاهی به قیمت‌ها در بازار آزاد و همچنین در آگهی‌های سایت دیوار، می‌توانید بسترن مورد نظر خود را با توجه به مدل و سال تولید با قیمتی تقریبا بین 110 تا 145 میلیون تومان خریداری کنید که طبق همین آگهی‌ها برای خرید بسترن صفر مدل B30 باید بین 130 تا 140 میلیون تومان هزینه در نظر بگیرید.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا