مکمل بنزین
رپورتاژ

آلفارومئو جولیتا بخریم یا نه؟ بررسی معایب و مزایا

صدمین سالگرد تأسیس شرکت آلفارومئو با رونمایی از سومین نسل از آلفارومئو جولیتا مصادف شد. این خودرو که بی‌شک یکی از زیباترین و گران‌ترین خودروهای هاچبک در دنیا می‌باشد و همین زیبایی خیره‌کننده باعث شد که علاقه‌مندان به خودروهای هاچبک به استقبال آن بروند. طراحی این خودرو توسط لورنزو راماسیوتی ایتالیایی که مغز متفکر شرکت معروف پینین فارنیا است، صورت پذیرفت. شرکت پینین فارنیا در پروژه‌های مختلف مازراتی، فراری، رولزرویس، بی ام و و … نقش داشته است و از این حیث یکی از برترین شرکت‌های طراحی جهان به‌حساب می‌آید.

آلفارومئو جولیتا یکی از سه محصول کمپانی آلفارومئو است که توسط شرکت آلفا موتور در ایران عرضه می‌شود. مدل‌های 1012 تا 2017 این خودرو در بازار ایران یافت می‌شود.

آلفارومئو جولیتا دارای یک پیشرانه 4 سیلندر با حجم موتور 1368 سی‌سی است که با نام سوپر شناخته می‌شود. جولیتا با این موتور می‌تواند قدرتی در حدود 170 اسب بخار و گشتاوری 250 نیوتن متری تولید کند. قدرت تولیدشده توسط یک گیربکس اتوماتیک 6 دنده با چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در تست‌های انجام‌شده حداکثر سرعت 218 کیلومتر برای این هاچبک ایتالیایی ثبت شده است. همچنین شتاب صفر تا صد آن 7.7 ثانیه به تشخیص داده شده است.

البته آلفارومئو پیشرانه‌های دیگری هم برای جولیتا در نظر گرفته است که مناسب‌ترین آن‌ها از دید کارشناسان خودرو همین پیشرانه 1.4 لیتری است که اتفاقاً همین مدل نیز به ایران واردشده است.

مصرف سوخت جولیتا 5.1 لیتر در صد کیلومتر است که آن را به یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای موجود در بازار تبدیل کرده است. باک 60 لیتری در کنار مصرف سوخت پایین آلفارومئو جولیتا باعث شده است که شما تا بیش از هزار کیلومتر نیاز به توقف برای تأمین بنزین نداشته باشید.

یکی از مزایای بسیار برجسته و مهم آلفارومئو جولیتا طراحی خارجی زیبا و چشم‌نواز آن است، چیزی که دلیل اصلی خرید بسیاری از خریداران آن می‌باشد.

مستتر بودن دستگیره درب‌های عقب ظاهر خاصی به نمای جانبی جولیتا داده است. جلوپنجره مثلثی شکل و خطوط ممتد روی کاپوت و بدنه خودرو از دیگر نقاط برجسته در طراحی ظاهری آلفارومئو جولیتا هستند.

از ظاهر بیرونی که بگذریم و سری به داخل ماشین بزنیم خواهیم دید که طراحی داخلی خودرو نیز توقعات را برآورده می‌کند. علی رقم اینکه چهره خشن جولیتا تداعی‌گر ماشینی اسپرت است اما وقتی درون آن می‌نشینیم انتظارات یک خودروی لوکس را نیز برآورده می‌کند. جنس داشبورد از پلاستیک فشرده است ولی به‌هیچ‌وجه بی‌کیفیت به نظر نمی‌رسد. دور فرمان از چرم ساخته شده است و در قسمت میانی آن مثلثی آلومینیومی شبیه به مثلث جلوپنجره خودرو طراحی شده است که حس خوب و اسپرتی را به راننده القا می‌کند. پدال‌های آلومینیومی نیز تشدیدکننده این حس هستند.

شیفترهای تعویض دستی دنده، دکمه‌های تنظیم صدا و تماس تلفنی روی فرمان تعبیه‌شده است. سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو توسط دکمه‌های روی کنسول و یک نمایشگر 5 اینچی که در مرکز داشبورد قرارگرفته است قابل‌دسترسی و تنظیم است.

حجم صندوق‌عقب برای مسافرت‌های برون‌شهری کم است و فضای خودرو نیز برای افراد بلندقد چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. البته باید توجه داشت که این خودرو یک خودروی خانوادگیِ هاچبک است.

بهتر است چشم‌بسته مبهوت این خودروی زیبای ایتالیایی نشویم. در کنار همه مزایایی که آلفارومئو جولیتا دارد، می‌توان معایبی نیز برای آن برشمرد.

هزینه تعمیر و نگهداری این خودرو نه‌تنها در ایران بلکه در کل دنیا زیاد است و همین امر باعث شده است که افراد با درآمد متوسط به بالا نیز در خرید این خودرو احتیاط کنند. سرویس‌های جدی که باید به‌صورت دوره‌ای در هر 40-50 هزار کیلومتر انجام شود چندین میلیون تومان هزینه دارد. همچنین لوازم‌یدکی این خودرو نیز قیمت بالایی دارند.

از طرف دیگر خدمات پس از فروشی که شرکت آلفا موتور مخصوصاً در سال‌های ابتدایی ورود این خودرو به کشور، ارائه می‌داد، از دید مالکان خودرو نمره خوب و قابل قبولی نمی‌گرفت. البته اکنون وضعیت کمی بهتر شده است اما کمبود خدمات پس از فروش و نمایندگی‌ها علی‌الخصوص در شهرستان‌ها هنوز هم یک امتیاز منفی برای این خودرو به‌حساب می‌آید.

از دیگر معایبی که آلفارومئو جولیتا دارد بازار خریدوفروش دست‌دوم نه‌چندان خوب آن است. اگر صاحب یک آلفارومئو جولیتا باشید و بخواهید آن را بعد از چند سال بفروشید یا باید زیر بار افت قیمت جدی آن بروید یا باید به‌اندازه کافی صبر کنید تا مشتری خوبی گیرتان بیاید.

درنهایت باید بگوییم که برای خرید یک ماشین بهتر است ابتدا پارامترهای موردنظر خودتان را روی کاغذ بیاورید و سپس تصمیم‌گیری کنید. اگر فنّاوری و کیفیت بالا و ظاهر زیبا برایتان اهمیت دارد و ازلحاظ مالی نیز محدودیت چندانی ندارید، آلفارومئو جولیتا قطعاً یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست؛ اما اگر به دنبال این هستید که با کمترین افت قیمت یکی دو سال بعد خودروی‌تان را به فروش برسانید باید نسبت به خرید آلفارومئو جولیتا حساس‌تر تصمیم بگیرید.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا