مکمل بنزین
خبرداخلی

قصه ممنوعیت واردات خودروهای خارجی در سال 97 چگونه در سال 98 حل می‌شود؟

واردات خودروهای خارجی از ابتدای تیرماه سال 97 عملا ممنوع شد و این ممنوعیت وارداتی باعث شد تا مشکلات زیادی در بازار خودروهای خارجی ایجاد شده و همچنین خودروسازان نیز در این زمینه دچار مشکلاتی شوند که حتی تا مدتی برای ورود قطعات نیز دچار مشکل بودند و تولید نیز به پایین‌ترین سطح خود رسید ولی به نظر می‌رسد که واردات در سال 98 به یک نحوه خاص انجام خواهد شد که در ادامه به جزئیات آن اشاره می‌کنیم.

به گزارش چرخان، ممنوعیت واردات خودروهای خارجی تا چند وقت دیگر به یکسال خواهد رسید و همین ممنوعیت باعث شد تا رنج قیمت خودروهای خارجی که چیزی بین 150 تا 300 میلیون تومان بود به بالای 500 و حتی 600 میلیون تومان برسد و دیگر نوسانات در حد چند میلیون تومان نیست و بعضی از خودروها بدون اینکه منطقی در قیمت گذاری داشته باشند قیمت‌های میلیاردی را نیز دیده‌اند.

خودروهای خارجی مرد هزار چهره بازار خودروبسیاری از فعالان بازار در انتظار تصمیم‌های دولت برای بحث واردات هستند تا در صورت آزادشدن واردات بتوانند برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند ولی طبیعتا با عدم رفع این محدودیت نیز سودجویان بیشترین منفعت را از این ماجرا خواهند برد و وضعیت بهم ریخته بازار این خودروها نیز متلاطم‌تر از قبل خواهدشد.

اما قصه از جایی پرحاشیه شد که بسیای از شرکت‌های بزرگ واردکننده خودروهای خارجی اقدامات زیادی برای واردات انجام داده بودند و سفارشات بسیار زیادی نیز برای این موضوع گرفته بودند که با ممنوعیت واردات اقدامات این شرکت‌ها نیز زیر سوال رفت و هزاران خودرو در گمرکات کشور دو شد که بعد از مدت‌ها در دی ماه مصوبه‌ای از سوی دولت ابلاغ شد که تکلیف بعضی از این خودروها را مشخص می‌کرد ولی طبق روال اجرایی شدن این اتفاق دو ماه طول کشید و مصوبه اجراییه آن در اسفندماه ابلاغ شده و بعضی از شرکت‌ها قادر به ترخیص خودروهایشان شدند.

پیش فروش خودروهای خارجی خودروی خارجی خودروهای خارجیاما مشکل اصلی جای دیگری بود که شرکت‌های خودروساز بزرگ کشورمان تعهدات زیادی برای محصولاتشان داشتند و با این ممنوعیت چاره‌ای جز مواجهه با شکایات مختلف مشتریانشان نداشته و از سوی دیگر اعتبارشان نیز زیر سوال رفت و در حال حاضر نیز با همین مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

البته خودروسازان در حال حاضر با انواع و اقسام مشکلات موجود در بروکراسی واردات نیز مواجه هستند و همین چند وقت پیش بود که اعلام شد چند ده هزار خودروی نیمه آماده در انبارهای خودروسازان موجود است که همگی معطل چند قطعه خاص هستند که در داخل کشور امکان تولید آنها وجود نداشت.

خودروی خارجی خودروهای خارجی ممنوعیت واردات خودروهای خارجیطبق مصاحبه‌هایی که از سوی بعضی از مسئولین دخیل در زمینه واردات خودروهای خارجی انجام شده به نظر می‌رسد که کماکان این محدودیت در سال 98 برقرار خواهد بود ولی بودجه بندی دولت در سال پیش و اعلام ردیف درآمدی حدود 100 میلیارد تومانی از قبل واردات این خودروها چیزی نیست که به راحتی بتوان از طریق دیگری آن را جبران کرد. دولت با مشکلات مختلفی روبرو بوده و مشکلات غیرمترقبه مانند سیل و زلزله نیز منجر به کمبود بودجه شده و به نظر می‌رسد که دولت در سال جاری به خودروسازان بزرگ کشور اجازه واردات محدود و مشروط را اعطا نماید.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا