مکمل بنزین
خبرداخلی

آیا بازهم قیمت خودروهای داخلی افزایش خواهد یافت؟

به گزارش چرخان، یکی از علل اصلی افزایش قیمت خودروهای داخلی بحث مواد اولیه و قطعات مختلفی است که برای این خودروها استفاده می‌شود که طبیعتا تاثیر متقابلی روی همدیگر دارند. از دیگر عوامل مهم و قابل ذکر در مورد گرانی خودروهای داخلی بحث نوسانات نرخ ارز است که از یک سو تامین مواد اولیه را برای قطعه سازان و خودروسازان سخت کرده و از سوی دیگر اینکه بسیاری از فعالان بازار عملا با نرخ‌های موجود تمایلی به تامین قطعه ندارند و همین باعث شده تا تیراژ تولید خودروسازان به شدت کاهش پیدا کند.

برگ سبز خودرو ازار خودروی عراق تنظیم سند خودرو داخلیامیرحسین کاکایی کارشناس بازار خودرو معتقد است که گرانی دوباره خودرو در بازار کشش ندارد و مردم توانایی و قدرت خرید آن را نخواهند داشت. وی در مصاحبه‌ای گفت: به نظر می‌رسد که بازار خودرو کماکان به حالت هیجانی خود ادامه دهد ولی اینکه بعضی از افراد معتقدند که بازهم شاهد گرانی خودرو در بازار خواهیم بود این تحلیل درستی نیست چرا که کشش مردم برای گرانی دوباره تمام شده است.

وی در ادامه افزود: البته باید گفت که عدم گرانی خودرو به بعضی از اما و اگرها وابسته است که مهم ترین آن بحث ارز است که در صورت ثابت ماندن قیمت ارز می‌توان شاهد ثابت ماندن قیمت خودرو بود ولی با افزایش نرخ ارز که همان کاهش ارزش پول ملی است باید شاهد افزایش قیمت در هر کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای و مصرفی و مصرفی بود.

خودروسازان خودروسازی بازار خودروی عراق قیمت قطعات یدکی خودرواین کارشناس بازار خودرو در ادامه صحبت‌هایش به موضوع گرانی پراید و خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از خودروها دارای حباب قیمتی هستند که دلیل ایجاد این حباب عدم عرضه مناسب از سوی خودروساز و یا عدم تولید آن است که در صورت متعادل شدن وضعیت عرضه بازار می‌توان شاهد کاهش قیمت شدید در بازار باشیم. به طور مثال در یک سری از برآوردها می‌توان گفت که با دلار 7 – 8 هزار تومانی می‌توانیم شاهد پراید 35-36 میلیون تومانی باشیم. حتی با دلار 15 هزار تومانی نیز قیمت پراید نهایتا 40 میلیون تومان باشد و در حال حاضر با قیمت 50 میلیون تومانی پراید در بازار آزاد شاهد حباب 10 میلیون تومانی هستیم.

وی در پایان به علت این حباب در بازار خودرو اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی ایجاد این حباب، حبابی است که در قیمت مواد اولیه وجود دارد  و در صورت رفع مشکلات و موانع مربوط به تولید می‌توان شاهد کاهش قیمت 20 درصدی خودروهای داخلی و با آزادشدن واردات نیز شاهد کاهش قیمت 30 درصدی خودروهای خارجی باشیم.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظر می رسد خودروسازی در ایران دیگرمقرون به صرفه نیست. خودروسازان هم به فکرمنافع بیش از اندازه ی خود هستند و ضررهای سوء مدیریت خود را می خواهند از جیب مردم جبران کنند. پس از چند دهه حمایت بی حد و حساب از خودروسازان و بازار انحصاری خورو این شرکت ها را تنبل و بد عادت کرده و به جای افزایش به کیفیت و امکانات خودروها که در جهان امری عادی و لازم تلقی می شود، ضمن گران کردن مداوم خودرو از آپشن های آن می ز نند. دولت و مجلس باید جلوی ضررهای جانی و مالی مردم ایران را بگیرند. یکی از روش های خوب و زودبازده آزادسازی واردات خودرو می باشد. درضمن این اختیار به خودروسازان داخلی داده شود تا قیمت های خود را آزادانه تعیین نمایند. این شرایط موجب خواهد شد تا خودروسازان ما از مونتاژکاری و بعضا ورود و فروش خودروهای بی کیفیت دست برداشته و خودروهای واقعا ملی طراحی کنند. این برای صنعت خودروسازی ما ننگ است که زه روی درهای خودرو آپشن محسوب می شود. بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا که خورو تولید می کنند امکان ورود خودرو به کشورشان را ممنوع نکرده اند، زیرا رقابت موجب رشد صنایع می شود. ایران تنها کشور در دنیا است که این گونه انحصاری عمل میکند. بیایید یک بار برای همیشه به مسئله ی خورو پایان دهید. دیگراجحاف به ملت شریف ایران که لایق بهترین ها هستند ظلم و بی عدالتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا