مکمل بنزین
برگزیده‌هاخبر

نسل جدید پژو 2008 یا تندر 90 با موتور 206

سالهاست که از خودروسازی جهان عقب هستیم و تصمیماتی گرفته می‌شود که این عقب‌ماندگی را وخیم‌تر می‌کند. اکنون خبرهایی شنیده می‌شود از تولید تندر 90 با موتور 206، که این می‌تواند باعث شود تا خارجی‌ها متوجه شوند ما چیزی برای از دست دادن نداریم. عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان این خبر گفت: داخلی‌سازی 206 به‌خوبی انجام شده و مهندسان موفق شدند این خودرو را داخلی‌سازی کنند و موتور 206 می‌تواند در بدنه تندر 90 عملکرد قابل قبولی داشته باشد. سوال اینجاست، چرا 206 را توانسته‌ایم داخلی‌سازی کنیم اما نتوانسته‌ایم خودرویی مناسب و به‌درد بخور حتی در اندازه 206 تولید کنیم؟

عدم حمایت کافی

احتمالا در آینده مجبور خواهیم بود چنین خودروهایی سوار شویم: سراتو با موتور پراید، ساندرو با موتور 206، مزدا 3 نیو با موتور 206 و از همه مهمتر سوزوکی ویتارا با موتور ملی سمند. این نوع نگرش به خودروسازی باعث شده که تاکنون در این صنعت هیچ کار مثبت قابل توجهی را شاهد نباشید. ایران در زمینه کشتی‌سازی (نظامی- تجاری)، ساخت پهپادها و … عملکرد خوبی داشته اما مشخص نیست چرا صنعتگران حوزه خودرو نمی‌خواهند چنین صنایعی را مد نظر قرار دهند و علاوه بر اینکه مسئولان کشور برای حل مشکلات تلاش می‌کنند، آنها نیز قدم بهتری بردارند تا اینکه با افتخار در رسانه‌ها از تولید تندر 90 با موتور 206، بعنوان یک حرکت بزرگ یاد کنند.

محصول جدید کمپانی پژو

در همین کش و قوس، و آرزوی ما برای باز شدن درب‌های بتن گرفته شده اقتصادی، پژو که بارها در شرایط بد، ایران را رها کرده و از بازار کشور خارج شده، جدیدترین نسل مدل 2008 را معرفی کرد که می‌تواند برای ما ایرانی‌ها بسیار ناراحت کننده باشد، چرا که عرضه نسل گذشته این خودرو به‌دلیل تحریم‌ها متوقف شد، در حالیکه طرفداران بسیار زیادی داشت. از نظر ابعاد، پژو 2008 جدید، حدود 14 سانتیمتر در فاصله محوری رشد داشته و این باعث شده تا فضای بیشتری در اختیار مسافران باشد. در کابین نیز همانند چهره خودرو که از مدل 208 برداشت شده است، شاهد تغییرات متعددی هستیم که آمپر دیجیتالی و الگوی پیانویی برخی از آنها هستند.

پژو 2008 جدید در 4 نسخه Allure، GT-Line، Active ، GT عرضه خواهد شد که نسخه تمام الکتریکی e-2008 یک تیپ مجزای دیگر برای علاقه‌مندان به خودروهای پاک خواهد بود. نمونه بنزینی از یک پیشرانه 1.2 لیتری 3 سیلندر با تکنولوژی PureTech بهره می‌برد که با حجم کم و مصرف مناسب، قدرت بیشتری را ارائه خواهد کرد. این پیشرانه با 3 توان خروجی متفاوت در اختیار خریداران خواهد بود اما در مقابل موتور تمام برقی پژو 2008 می تواند حدود 136 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

زندگی همچنان ادامه دارد

با نگاه به 2008 جدید، با کلی حسرت مواجه می‌شوید که چرا نباید بتوانیم همین خودروهای معمولی و شهری را سوار شویم و حتی یک حسرت بزرگتر در گلو باقی می‌ماند که چرا نمی‌توانیم خودروی مناسب، بدون مشکلات تامین قطعات و … بسازیم. امیدواریم روزی علاوه بر اینکه خودروسازی کشورمان رونق می‌یابد، شاهد ورود خودروهای مختلف به کشور نیز باشیم.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. اگر مدیریت خودروسازها را نیز به نظامیان متعهد واگذار می کردند، هم اکنون خودروهایی در حد و اندازه همان خودروهایی که حسرتش را می خوریم ساخته می شدند

  2. تندر 90معروف به کیفیت و عدم مراجعه به تعمیرگاه بوده
    حالا با نصب موتور 206 و نبود اپشن در ال90و ظاهر زشت دیگه دلیلی واسه پرداخت مبلغ بالا واسه ی این خودرو وجود نداره
    این موتور روی
    206
    206 صندوقدار
    207
    207 صندوقدار
    405 اس ال ایکس
    پارس ال ایکس
    رانا
    دانگ فاگ اچ30 کراس
    دانگ فانگ اس 30
    سمند ال ایکس صادراتی
    پژو301
    حالا ال 90
    ال90پلاس
    ال90 وانت
    این طیف از اتاق با یک نوع موتور در جهان بی سابقه بوده

    1. اشتباه نکن ، پژو ۳۰۱ با موتور فرانسوی داخل ایران اومده نه این اشغالیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا