مکمل بنزین
خبرداخلی

از ناتوانی سایپا در تولید خودروهای خارجی تا خیانت شرکت‌های واردکننده!

تولید خودروهای خارجی در خودروسازان کشورمان با مشکلات زیادی روبرو بوده و شرکت‌های خودروساز با توجه به بدعهدی شرکای خارجی خود عملا نه تنها قادر به تولید خودرو نیستند، بلکه در تحویل خودروهای پیش فروش شده از قبل نیز دچار مشکل هستند که از جمله این شرکت‌ها می‌توان به وضعیت بد گروه خودروسازی سایپا اشاره کرد که حالا اوضاع اسفناکی در بخش خودروهای خارجی این شرکت برقرار است.

به گزارش چرخان، ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه‌ای پیراون وضعیت صنعت خودروسازی کشور و همچنین کمبود قطعات یدکی خودروهای خارجی علی الخصوص خودروهای چینی گفت: یکی از مشکلاتی که پس از تحریم‌ها برای بازار خودروهای خارجی ایجاد شده مساله دسترسی به قطعات یدکی خودروهای خارجی است که به دلیل واردات سی کی دی قطعات و انجام فرایند مونتاژ عملا دلیل اصلی این اتفاق شده است.

سایپا خودروهای چینی تحویل خودروهای پیش فروش شده محصولات جدید سایپاوی در ادامه گفت: گروه خودروسازی سایپا متعهد شده است که 350 هزار دستگاه خودرو را به مشتریان تحویل دهد که از این مقدار 40 هزار خودرو تحویل داده شده است و 60 هزار خودرو نیز به زودی به مشتریان تحویل داده خواهد شد. البته 200 هزار خودروی دیگر نیز در حال آماده سازی بوده و به مردم تحویل داده خواهد شد. اما باید گفت که مدیرعامل سایپا اذعان داشته که حدود 50 هزار خودرو از خودروهای باقیمانده را به دلیل عدم توانایی در تولید، امکان تحویل نداشته و برای این دسته از خودروها جایگزین‌هایی در نظر گرفته خواهد شد. از این مقدار خودروهای باقیمانده 14 هزار خودرو از سری برلیانس بوده و 34 هزار خودرو نیز از سری محصولات رنو بوده و 1700 دستگاه نیز از سری محصولات سنگین این خودروساز است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه گفت: به طور کلی عدم توانایی خودروسازان برای تامین قطعات یدکی به این معنی است که امکان ارائه خدمات پس از فروش نیز نیست. چیزی در حدود 80 درصد از قطعات مربوط به خودروهای تولیدی از خارج کشور تامین می‌شود و عملا با وضعیت فعلی تحریم‌ها امکان واردات این قطعات وجود ندارد.

این نماینده مجلس در ادامه به موضوع قطعات یدکی خودروهای چینی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نبود قطعات یدکی خودروهای چینی مربوط به حوزه خدمات پس از فروش بوده است. ما باید در حال حاضر از افرادی که به دنبال واردات خودروهای خارجی هستند سوال کنیم و پاسخگو باشند چرا که در صورت بومی شدن تولید خودرو می‌توان شاهد بهبود این وضعیت بود.

وی در ادامه به چرایی عدم همکاری چین با ایران برای تحویل قطعات یدکی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه در روابط اقتصادی دنیا، چین و آمریکا رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند ولی تهدیدهای موجود در زمینه قطع روابط تجاری باعث شده تا چین از تحویل قطعات یدکی به ایران خودداری کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه به مشکلات خودروسازان داخلی اشاره کرد و گفت: با تحریم‌های صورت گرفته علیه کشورمان شاهد جلوگیری از ورود دستگاه‌ها و تجهیزات به ایران هستیم و از سوی دیگر اینکه تعطیلی شرکت‌ها را به دلیل خرابی ماشین آلات شاهد هستیم. قطعات نیز موجود نیست و یا کیفیت لازم را ندارند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا