مکمل بنزین
گوناگونآموزش

چگونه آب کمتری برای شستن موتورمان مصرف کنیم؟

موتورسیکلت شما، بسته به اینکه در چه جاده‌هایی و چگونه استفاده می‌شود، می‌تواند بیشتر عمر خود را در آلودگی‌هایی به سر ببرد که اجتناب‌ناپذیر هستند؛ اما تمیز کردن و شستن این وسایل نقلیه دوچرخ از آنجایی‌که در کشور ما، آب یکی از موارد کمیاب و بسیار ضروری است باید با تمهیداتی انجام شود تا کمترین میزان از این ماده حیاتی مصرف شود.

ممکن است از موتورسوارانی باشید که با موتور شاسی خود، در جاده‌های آفرود به گشت‌وگذار و انجام مسابقات می‌پردازید و موتورتان خیلی زودبه‌زود کثیف می‌شود. یا حتی در جاده‌های معمولی نیز گردوخاک و دود و همچنین حشرات ریزودرشت و بعضاً اسیدی که می‌توانند در سرعت‌های بالا به بدنه موتور برخورد کرده و رنگ آن را در صورت تمیز نکردن، خراب کنند نیز می‌توانند آلودگی زیادی برای وسیله نقلیه‌تان ایجاد کنند.

اما استفاده از اسفنج، شلنگ، حوله و تمامی چیزهای مخصوصی که هریک از ما می‌توانیم برای تمیز کردن موتورسیکلتمان استفاده کنیم، می‌توانند آب نسبتاً زیادی را مصرف کنند. مقدار آبی که بسیار بیشتر از چیزی است که برای شستن و برق انداختن یک موتورسیکلت نیاز خواهد بود.

اما در این‌ بین و در کشور آمریکا، سیستم‌های مخصوصی که بدون آب می‌توانند موتورسیکلت‌ها را تمیز کنند نیز روی کار آمده و در حال آزمایش شدن هستند. اگرچه ممکن است سلیقه هرکسی برای تمیز کردن وسیله نقلیه‌اش با دیگران متفاوت باشد اما بازهم می‌توانیم با روش‌های جدیدی، این کار را انجام دهیم.

حتی استفاده از اسفنج‌ها و بعضی از پارچه‌هایی که اصلاً مناسب شستشو موتور نیستند، می‌توانند به رنگ بدنه موتور آسیب وارد کرده و آن را با خراش‌های ریزودرشت همراه کنند. اگر موتورتان دارای یک بادگیر نیز است، داشتن حتی خط‌های کوچک روی آن می‌توانند هنگام رانندگی، موتورسوار را آزار دهند.

پس برای شستن صحیح موتورسیکلت چه می‌توان کرد؟

اگرچه هیچ راه‌حل کامل و جامعی برای این کار وجود ندارد اما می‌توان یک‌راه میانه و قابل‌قبول را پیشنهاد کرد: شما برای شستن موتورتان، می‌توانید از سیستم دو سطلی برای تمیزکاری استفاده کنید!

شاید از قبل نیز همین کار را برای شستن استفاده می‌کردید یا حداقل درجایی آن را دیده و از کسی شنیده باشید. کاری که می‌تواند تا مقدار قابل‌توجهی، در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و شمارا نیز به هدفتان خواهد رساند. همچنین اگر شما داخل آپارتمان و یا هرجای دیگری زندگی می‌کنید که استفاده از شلنگ‌های معمولی، خیلی راحت و کاربردی نیست، این روش همان چیزی است که باید آن را امتحان کنید.

کافی است یکی از این سطل‌ها را با آب کف دار برای تمیزکاری و سطل دیگر را نیز با آب تمیز، برای مرحله آخر شستشو پرکنید. اگر موتورتان بیش‌ازحد کثیف بوده و نیاز به تمیزکاری بیشتری دارد، باید آب کف دار را که بیش‌ازحد کثیف شده، خالی کرده و دوباره آن را پرکنید تا خود همان آب، عاملی برای نشستن کثیفی بر روی موتورتان نشود.

پس به‌جای اینکه بی‌هدف و تنها با استفاده از یک شلنگ بخواهید کل موتور را با آب، اسپری کنید، بهتر است با همین روش و به‌صورت هدف‌دار، بیشتر آن نقاطی از موتور را تمیزکاری نمایید که آلودگی بیشتری را جذب کرده‌اند. فقط یادتان باشد که قبل از شستن و تمیزکاری، به‌پیش بینی وضعیت آب‌وهوا در روزهای بعدی نیز توجه داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا