مکمل بنزین
تحلیلیخبر

آیا گروه خودروسازی سایپا از تله ورشکستگی رها می‌شود؟

یکی از مشکلات پیش روی خودروسازان کشورمان مساله زیانی است که آنها در صورت‌های مالی خود به ثبت رسانده‌اند و طبیعتا با این وجود با یک مشکل بزرگ به نام ورشکستگی روبرو شده و در صورت عدم انجام اقدامات لازم، سازمان بورس آنها را مشمول قوانین ورشکستگی خواهد کرد و هزاران سهامدار این شرکت‌ها به قول معروف به خاک سیاه خواهند نشست. ولی آیا سایپا از این تله فرار می‌کند؟

به گزارش چرخان، گروه خودروسازی ایران‌خودرو چندی پیش برای رهایی از ورشکستگی اقدام به فروش میلیاردها تومان از اموال خود کرد که البته گزارش دقیقی از آن در دست نیست. ولی به دلایل مختلف از جمله امکان خروج این شرکت از ورشکستگی با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، عملا می‌توان گفت که ورشکستگی سراغ این شرکت نخواهد آمد ولی وضعیت سایپا متفاوت است!

گروه سایپا تحویل خودرو سایپا خودروهای سایپاگروه خودروسازی سایپا در حالی با همان وضعیت ایران‌خودرو مواجه است که امکان استفاده از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را نداشته و باید از طرق دیگر اقدام به خروج از وضعیت ورشکستگی نماید. اولین اقدام این شرکت در معرض فروش قرار دادن بیش از 1200 میلیارد تومان از اموال این شرکت است که البته تا جبران چند هزار میلیارد تومان از زیان این خودروساز فاصله طولانی دارد!

سایپا البته می‌تواند از امکان افزایش سرمایه نیز بهره ببرد ولی این افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی نخواهد بود و از آن‌جایی که سودی هم در کار نیست، تنها گزینه باقیمانده افزایش سرمایه از محل آورده نقدی است که با زیان حدود 150 تومانی هر سهم این خودروساز، هیچ سهامداری حاضر به شرکت در این نوع از افزایش سرمایه نخواهد بود!

قیمت حواله سایپابدیهی است با این شرایط تنها گزینه باقیمانده برای سایپا فروش اموال و استفاده از کمک‌های دولتی است تا از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت درآمده و بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بخشی از اموال خود را به ارزش ۱۲,۴۸۷,۱۷۷,۵۶۳,۷۵۹ ریال (معادل ۱٫۲ هزار میلیارد تومان) می‌فروشد که باید دید در نهایت چه مقدار از این اموال و با چه رقمی فروخته خواهد شد.

شنیده‌ها حاکی از این است که وزارت صنعت به خودروسازان دستور داده تا حدود 2 هزار میلیارد تومان از نقدینگی موردنیاز برای خروج از ورشکستگی را تامین نمایند و مابقی مبلغ موردنیاز از طرق دیگر برایشان تامین گردد. البته نکته مهم و جالب در این ماجرا ورود قوه قضاییه به مدیریت و اوضاع ایران‌خودرو و سایپاست که قطعا در آینده آنها موثر خواهد بود و راه را برای سو استفاده‌های احتمالی می‌بندد!

همچنین قوه قضاییه به شدت روی حساب‌سازی‌های احتمالی حساس بوده و باید دید که وزارت صنعت به چه نحوی این اتفاقات را مدیریت خواهد کرد تا هم سایپا از ورشکستگی احتمالی رهایی پیدا کند و هم اینکه مشکل جدید احتمالا قضایی برای این گروه خودروساز ایجاد نشود!

البته بدیهی است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، پذیرش اعلام رسمی ورشکستگی برای سایپا و ایران‌خودرو دور از ذهن است ولی امیدواریم یکبار برای همیشه این اتفاق به درست‌ترین روش ممکن مدیریت شود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا