مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیداخلی

نگاهی جامع به K132؛ میراثی از برجام!

خودکفائی یا توفیق اجباری؟

پس از خروج شرکت پژو از ایران بدلیل تحریم ها قرار شد تا در اسفند ماه 98 پژو 301 ایرانی با کمک تمامی شرکت های سرمایه گذار و قطعه ساز در این پروژه روی خط تولید برود. اما تبعات عدم همکاری پژو و خسارت‌های تحمیل شده به ایران خودرو، موجب شد که ایرانخودرو در چرخشی به سمت منابع داخلی تولید، تصمیم به تغییر نام محصول جدیدش بگیرد و ضمن عرضه آن در سال 99 نسبت به طراحی مجدد بیرونی و حتی بخش هایی از درون کابین خودرو تجدید نظر کند. اینبار ایرانخودرو تصمیم گرفته که توانایی خود در طراحی و تولید خودرو را در عمل به منصه ظهور گذاشته و نامی بومی برای آن در نظر بگیرد. لابد برای نام تجاری از نام کوه یا پرنده ای دیگر استفاده خواهد کرد که به نوعی نشان دهنده اوج تلاش ها و خلاقیت هایش باشد!

 

K132 یا پژو 301 ایرانی؟

K132 ساختارش را از پژو 301 وام گرفته است. 301 خودروئی بود که اولین بار در سال 2012 در نمایشگاه پاریس معرفی و به همراه همزاد خود یعنی سیتروئن C-Elysee بر بستر پلتفرم مشترک PF1 پژو-سیتروئن ساخته شد. این خودرو در سال 2017 با فیس لیفت جدید عرضه شد و همین فیس لیفت مبنای تولید محصول جدید ایران خودرو یعنی K132 بوده است.

 

تصاویر رسمی K132 ایران خودرو منتشر شد

پلتفرم و سیستم تعلیق K132 نیز عملا همان سازه PF1 استفاده شده در پژو 301 است. البته مسئولین ایران خودرو آن را ساخت مهندسین داخلی عنوان میکنند که ادعایی بسیار عجیب به نظر میرسد!

سیتروئن الیزه (همزاد 301) در سال 2014 و در تست موسسه Euro NCAP موفق به کسب 3 ستاره ایمنی شده است لذا به نظر نمیرسد K132 نیز بتواند بیش از 3 ستاره ایمنی در تست های امروزی کسب کند. جدیدا اما پژو 301 با 4 ایربگ توانسته از موسسه Latin NCAP سه ستاره ایمنی کسب کند که نشان میدهد نسخه فیس لیفت نیز همچنان تا حدی از نظر ایمنی از خودروهای روز عقب تر است.

از سویی دیگر از آنجائیکه K132 وامدار پژو 301 بوده و 301 نیز محصولی با هدف فروش در بازار کشورهای در حال توسعه (شرق آسیا، خاورمیانه، شمال آفریقا و آمریکای جنوبی) با قیمتی اقتصادی تدارک دیده شده است، نمیتوان انتظار داشت که ویژگی های برجسته و بروز در ساختار پلتفرم آن وجود داشته باشد. لذا k132 نیز یک سدان اقتصادی کوچک محسوب شده و بازار هدف آن قشر متوسط و پایین دست جامعه است البته اگر بتوان با قیمت های گزاف خودرو در بازار داخلی چنین دسته بندی را برای آن درنظر گرفت!

تنوع موتورهای استفاده شده در پژو 301 بالا بوده بطوریکه این خودرو با 5 موتور شامل 3 موتور بنزینی (دو موتور 1.2 لیتری و یک موتور 1.6 لیتری) و 2 موتور دیزلی در بازارهای مختلف عرضه شده است. البته بجز موتور 1.6 لیتری که علاوه بر گیربکس دستی با گیربکس اتوماتیک نیز عرضه میشود مابقی مدل ها تنها با گیربکس دنده ای 5 سرعته عرضه شده اند.

ایران خودرو اما برای عرضه K132 فعلا تنها از داخلی سازی موتور 1.6 لیتری که به اختصار EC5 نامیده میشود کمک گرفته و هر دو محصول دنده ای و اتوماتیک K132 را در شرایط کنونی بر مبنای همین موتور عرضه می‌کند.

تمامی امکاناتی هم که ایرانخودرو برای نمونه فول آپشن K132 (اتوماتیک) در نظر گرفته پیشتر در نمونه فول آپشن پژو 301 ارائه شده است.

طراحی K132

طراحی  K132 طبق عکس های رسمی منتشر شده در مراسم معرفی آن، فقط در بخش نمای جلو و عقب و قوس درب ها بازطراحی شده و کلیت ساختار اتاق همان قالب تولیدی پژو 301 است.

البته در طراحی K132 نوعی شتابزدگی و تا حد زیادی استفاده از زوایای شکسته دیده میشود که کمی نمای خودرو را از یکدستی و هماهنگی اجزا (برخلاف آنچه در 301 دیده میشود) خارج نموده است. طراحی خاص چراغ عقب و نمای فرو رفته و شکسته جلو پنجره به همراه چراغ های کاسه ای ساده با خط چشم شیر! در جلو، نشان از سعی طراحان در خاص جلوه دادن طراحی خودرو فارغ از کلاس اقتصادی آن داشته که در عمل پختگی کافی را ندارد.

در مجموع این طراحی اگر چه شاید بتواند عموم مردم را راضی نماید اما از نظر منتقدین و افرادی که با خودروهای روز کمی آشنایی دارند، برای صنعت خودروی کشور تا حدی ناامیدکننده به نظر میرسد.

تصاویر رسمی K132 ایران خودرو منتشر شد

تصاویر رسمی K132 ایران خودرو منتشر شد

نمای کناری و خصوصا ستون های خودرو نیز بشدت اقتصادی بودن خودرو را فریاد میزند و طراح با اضافه نمودن خطی برآمده در پایین درب ها تا حدی سعی بر بروز نشان دادن نمای کناری داشته که آن هم نسبت به طراحی ساده و بروز 301 ضعیفتر به نظر میرسد.

داخل کابین وضع کمی بهتر است. در عین آنکه فضای داخلی خودرو و نمای کابین مانند رودری ها، کلیت طراحی داشبورد و صندلی ها و … تا حد زیادی قالب طراحی پژو 301 را حفظ نموده است، اما در برخی جزئیات مانند طراحی دریچه های هوا و مالتی مدیای 7 اینچی، گرافیک پشت آمپر، شکل غربیلک فرمان و … با نمونه فرانسوی متفاوت است.

متاسفانه در جزئیات این بخش ها مانند مجموعه پشت آمپر و شکل کنسول مرکزی، علیرغم ادعای ایران خودرو، طراحی بروزی را شاهد نیستیم. استفاده از ترکیبات رنگ نقره ای و خطوط نامنظم در طراحی کنسول وسط آنهم در شرایطی که اکثر خودروها از ترکیب یکدست مشکی و هماهنگ استفاده میکنند در شرایط کنونی از سمت ایران خودرو جای تعجب دارد.

گویا طراحان ایرانخودرو به هماهنگی ظاهری و ترکیب رنگ ادوات توجهی نداشته و به نوعی مجموعه بخش های داشبورد با سرهم بندی قطعات از پیش طراحی شده و نامتناسب با یکدیگر ساخته شده است.

از قدیم گفته اند زیبایی در سادگیست و این مورد در طراحی داخلی و خارجی پژو 301 بیشتر دیده میشود.

شاید بدلیل اقتصادی بودن محصول K132 نتوان انتظار بالایی از آن داشت اما زیبایی طرح و هماهنگی اجزاء آن توسط عامه مردم قابل درک است و از محصولی جدید با آن همه هزینه و تبلیغ انتظار بیشتری میرفت تا حداقل پیشرفتی ملموس و نزدیک به خودروهای روز داشته باشد. البته لازم به ذکر است که ظاهرا این طراحی نهائی نشده و امکان تغییر در بخش هایی از آن وجود دارد اما به نظر نمیرسد کلیت طرح آنچنان تغییری به خود ببیند.

مشخصات فنی K132

همانطور که عنوان شد در بخش قوای محرکه، موتور EC5 شرکت پژو توسط ایرانخودرو داخلی سازی شده و با قدرت 110 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن متر در قلب K132 جای گرفته است. صدالبته سیستم ECU و برق خودرو نیز دستخوش داخلی سازی شده و به همین جهت هم توان خروجی از 114 اسب نمونه فرانسوی به 110 اسب بخار کاهش یافته است.

بد نیست بدانیم که موتور EC5 نسخه تکامل یافته موتور TU5 با 16 سوپاپ است که سیستم زمانبندی متغییر سوپاپ یا CVVT و نیز پمپ روغن ارتقاء یافته به آن اضافه شده و همچنین نسبت تراکم آن از 10.5:1 به مقدار 11:1 افزایش داده شده است. در حقیقت این موتور از سال 2012 برای نصب روی پژو 301 و سیتروئن الیزه برای بازار کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته شده بود. نسبت تراکم بالاتر این موتور نیز نشان از حساسیت بیشتر آن به سوخت مصرفی دارد.

اما در بخش انتقال قدرت، K132 در مدل دنده ای از گیربکس 5 دنده دستی BE4 شرکت نیرو محرکه استفاده خواهد کرد. برای مدل اتوماتیک نیز در پیش فروش های اولیه بدلیل عدم کالیبره شدن گیربکس اتوماتیک جدید DAE با موتور EC5، احتمالا از گیربکس معروف EAT6 (که به همراه 2008 عرضه شده) در سری های اول استفاده شود. اما طبق اعلام مسئولین ایرانخودرو، برنامه نصب گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE با موتور TC7 پلاس نیز برای K132 در آینده وجود دارد.

گیربکس های اتوماتیک در نظر گرفته شده برای K132 خوشبختانه همگی 6 سرعته بوده و مشکلات رایج گیربکس های 4 سرعته اتوماتیک مانند ضعف در انتقال گشتاور و اختلاف زیاد بین ضرایب دنده ها، در این گیربکس ها دیده نمیشود. از از سویی دیگر اگر چه موتور 1600 تنفس طبیعی K132 توان خروجی بالایی ندارد اما برای وزن 1190 کیلویی آن (در نمونه اتوماتیک) کافی به نظر میرسد و حداقل این مجموعه روی کاغذ نسبت به محصولاتی با مشخصات نزدیک مانند بسترن B30 (با موتور 107 اسبی و وزن 1270 کیلوئی) برتری نسبی دارد.

دیگر مشخصات فنی K132 مطابق وب سایت ایران خودرو در نمونه دستی و اتوماتیک در تصویر زیر آمده است:

امکانات و رده قیمتی K132

اگر چه در حال حاضر K132 تنها در دو مدل دنده ای (MT) و اتوماتیک (AT) ارائه میشود، اما این احتمال وجود دارد که با تغییرات آپشن در هر یک از مدلها، نمونه های Low Option آنها هم توسط ایران خودرو برای رده قیمتی کمتر در نظر گرفته شود. امکانات معرفی شده K132 مطابق وب سایت ایران خودرو در تصویر زیر قابل مشاهده است:

همانطور که مشاهده میشود هر دو نمونه دنده ای و اتوماتیک فعلا امکاناتی مانند مالتی مدیای 7 اینچی، کروز کنترل، ترمز دیسکی چرخ‌های عقب، سیستم کنترل پایداری و سیستم TPMS را به صورت استاندارد در خود دارند. البته فرمان برقی جزو امکانات اصلی خودرو بوده و تمامی نمونه های تولیدی با این سیستم عرضه خواهند شد.

نمونه اتوماتیک علاوه بر امکانات فوق، صندلی برقی نیمه چرم به همراه ایربگ جانبی، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سنسور نور و باران را نیز در خود دارد که از نظر آپشن در مقایسه با خودروهای روز تا حدی راضی کننده به نظر میرسد.

در انتها نیز ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که طبق اعلام ایرانخودرو، K132 از نظر کلاس قیمتی و امکانات بالاتر از دنا پلاس قرار میگیرد. لذا مشخص است که به نوعی قصد رقابت با محصولاتی مانند Besturn B30 از گروه بهمن و شاهین سایپا را خواهد داشت.

طبق پیش فروش صورت گرفته در تیرماه 99 و اعلام پیش پرداخت 120 و 150 میلیون تومانی به ترتیب برای مدلهای دنده ای و اتوماتیک، به نظر نمیرسد این خودرو بهائی کمتر از 200 میلیون تومان در نسخه دنده ای و 250 میلیون تومان برای نسخه اتوماتیک داشته باشد.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. به عنوان یک خواننده مطلب واقعا سوال دارم از شما که چرا راجع به خودرویی که نیومده مطلب میزارید؟؟؟ من چند سال قبل هم کامنت گذاشتم که راجع به رهام مطلب نزارید معلوم نیست چی از کار در بیاد. الان با گذشت چند سال هنوزم این ماشین که هم تغییر نلم و هم تغییر ماهیت داده روانه بازار نشده است!! مطالبی که می نویسید ممکنه با اون چیزی که روانه بازار میشه زمین تا آسمون متفاوت باشه. دستکم لطفا عکسی که از پژو ۳۰۱ میزارین از اینترنت پیدا نکنید. چند تایی پژو ۳۰۱ دست مردمه. اگه عکس همونا رو هم بزارید تصور خوب خیلی از مردم از اون به واقعیت نزدیک تر میشه. منم فکر می کردم پژو ۳۰۱ خودرویی بزرگ و عضلانیه اما وقتی دیدمش کلا فهمیدم گول عکس رو خوردم. به هر جهت پایدار باشید. لطفا کامنت منو منتشر کنید. دوست دارم چند سال بعد وقتی این خودرو اومد بازار مجددا سری به این مطلب بزنم ببینم k132واقعی چقدر با این مطلبی که شما نوشتین شباهت داره و چقدر تفاوت.

    1. خواننده عزیز و گرامی
      1. ارائه مطالب تحلیلی اولیه در مورد خودروها قطعا بر مبنای دانش فنی چندین ساله و مستندات موجود خبری و تحلیلی از منابع قابل اعتماد و نیز تحلیل نگارنده از سوابق محصولات مشابه هست لذا تدوین اینگونه مقالات (از جنس تحلیل) گاها کار سخت و زمانبری است و دقت در درج جزئیات باید تا حد زیادی رعایت شود.
      2. خودروهایی مانند شاهین سایپا و K132 دیگر به عنوان یک طرح مفهومی اولیه نبوده و سمپل های تولید شده آنها پیش تر بارها توسط رسانه های مختلف مورد بررسی اولیه قرار گرفته اند. ضمنا تا زمانی که محصولی اعلان عمومی نشود و اطلاعات قابل استنادی از مشخصات و تولیدش خصوصا در وب سایت تولیدکننده موجود نباشد، تحلیل از جنس نگاه اولیه هم در مورد آن نوشته نمیشود.
      ” مسئله عوام پسند بودن ، کیفیت ساخت و دوام قطعات و ارزش خرید مقوله دیگری است که بعدا در استفاده عملی و کارکرد واقعی محصول مشخص میشود که البته موضوع بحث این مطلب نیز نبوده است.”
      3. در مورد پژو 301 فیس لیفت 2017 (بر خلاف فیس 2012 که قبلتر توسط ایران خودرو وارد و پیش فروش شد)، به ایران وارد نشده مگر یک تعداد محدود برای تست و تولید توسط ایرانخودرو، ضمنا مبنای تولید محصول K132 همین مدل بوده و در متن هم عنوان شده که ظاهرا مطالعه نفرمودید و اعتراض نموده اید که چرا از آن تصویر اینترنتی گذاشته اید.
      4. هدف از درج اینگونه مقالات این است که خوانندگانی که علاقمند هستند یا قصد خرید دارند به تصور درستی از محصول برسند لذا بارها اقتصادی و ارزانقیمت بودن این خودروها (کلاس سدان کوچک) در متن مقالات مشابه اشاره شده که ظاهرا توجه نفرمودید و تصور کرده اید که با یک سدان با ابهت طرف هستید درصورتیکه اصلا اینگونه عنوان نشده و صرفا برداشت شما بوده است.
      پیشنهاد میکنیم برای رسیدن به تصویر دقیقتر از 301 و K132، به نقد و بررسی های فراوان نوشتاری و ویدئویی از ایمنی و هندلینگ و امکانات301 قدیم و جدید از منابع مختلف اینترنتی مراجعه بفرمایید چرا که بیش از 7 سال از عرضه 301 در کشورهایی مثل ترکیه گذشته است.
      5. سلایق و نگاه های متفاوت بعضی خوانندگان قرار نیست مانع از درج مطالب مفیدی شود که در غیر اینصورت بسیاری از خوانندگان را مجبور به مطالعه مطالب پراکنده و کپی شده و گاها بی اساس از سایت های صرفا خبری و شبکه های اجتماعی نماید.
      موفق باشید.

  2. وای بر ما که 301 سفارشی توسط چین مختص بازار چین که حتی تو خود اروپا هم نیست اینجا برای باصطلاح بزرگترین خودروساز ما شده الهام بخش طراحی مـــــدرن ترین محصولش!!تو سال 2020 ایران ناسیونال اقلا باید خودرویی با استاندارد 508 رو بازطراحی و تولید میکرد نه 301

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا