مکمل بنزین
گوناگونخبر

تحقیقات اروپا در مورد بهره‌مندی خودروسازان چینی از یارانه دولتی

بر اساس گزارشات رسمی، قرار است بازرسان کمیسیون اروپا در هفته‌های آینده، خودروسازان چینی را به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد اعمال تعرفه‌های تنبیهی به دلیل بهره مندی احتمالی خودروسازان برقی چینی از یارانه دولتی و برای حمایت از سازندگان خودروهای الکتریکی اروپایی (EV) مورد بازرسی قرار دهند.

این بازرسان قرار است از شرکت های BYD، Geely و SAIC تحقیق کنند. البته برندهای غیر چینی که در چین تولید می‌شوند مانند تسلا، رنو و بی ام و مشمول این بازرسی ها نخواهند بود.

فعلا این تحقیقات در “مرحله آغاز” است و بازدیدهای راستی آزمایی تا 11 آوریل ادامه خواهد داشت.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در 13 سپتامبر گفت که اتحادیه اروپا تحقیقاتی را در مورد خودروهای برقی از چین آغاز خواهد کرد تا ارزیابی کند که آیا تعرفه‌های تنبیهی لازم است یا خیر.

این تحقیقات به طور رسمی در 4 اکتبر آغاز شد و کمیسیون اروپا در آن زمان اعلام کرد که ابتدا مشخص خواهد کرد که آیا شرکت‌های سازنده خودروهای برقی چین از یارانه‌های دولتی بهره مند شده‌اند یا خیر و آیا چنین یارانه‌هایی باعث آسیب اقتصادی به تولید کنندگان خودروهای برقی اتحادیه اروپا شده است؟

تحقیقات حداکثر ظرف 13 ماه پس از شروع، به پایان می‌‌رسد. در صورت ضمانت قانونی، هرگونه عوارض موقت ضد یارانه یا عوارض تنبیهی ممکن است تا 9 ماه پس از شروع، اعمال شود و هرگونه اقدامات قطعی، حداکثر تا 4 ماه بعد یا ظرف 13 ماه از تاریخ شروع به کار آغاز گردد.

چین در آن زمان به این تحقیقات واکنش نشان داد و ضمن اعتراض، وزارت بازرگانی چین (MOC) اعلام کرد که تحقیقات فاقد شواهد کافی بوده و مطابق با قوانین سازمان تجارت جهانی نیست.

بر اساس بیانیه MOC در ماه اکتبر، این رفتار، به طور جدی، زنجیره تامین جهانی خودرو از جمله در اتحادیه اروپا را مختل می‌کند و بر روابط اقتصادی و تجاری چین و اتحادیه اروپا تأثیر منفی می‌گذارد.

البته یکی از مدیران BYD قبلاً گفته بود که این شرکت، نگران تحقیقات ضد یارانه اتحادیه اروپا نیست.

استلا لی، معاون اجرایی BYD به نقل از بلومبرگ در گزارشی در 7 اکتبر گفت که BYD به رشد قوی در اروپا حتی زمانی که تحقیقات ضد یارانه آغاز شده است، ادامه خواهد داد.

او گفت که BYD تمام اطلاعات درخواست شده توسط مقامات اتحادیه اروپا را برای رفع هرگونه سردرگمی در مورد تولید خود، به اشتراک خواهد گذاشت.

شایان ذکر است، در 26 سپتامبر، بلومبرگ به نقل از افراد آشنا به این موضوع گفت که تسلا در میان شرکت هایی است که به طور بالقوه از یارانه های چینی در طول فرآیند جمع آوری شواهد اتحادیه اروپا بهره برده است.

در گزارش دیگری در 6 اکتبر، بلومبرگ گفت که اتحادیه اروپا از BMW خواسته است تا اطلاعاتی در مورد خودروهای BMW iX3 که در کارخانه های چینی خود تولید می‌کند و به عنوان بخشی از تحقیقات اتحادیه اروپا به جهان خارج صادر می‌شود، ارائه دهد.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا