مکمل بنزین
گوناگونآموزشبرگزیده‌ها

محافظت از باتری خودرو در آب و هوای سرد!

امروزه با وجود ترافیک بالا و حجم زیاد خودروها در شهرهای شلوغ، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند تا از وسائل نقلیه عمومی استفاده کنند. بنابراین امکان دارد تعداد قابل توجهی از خودروهای شخصی فقط آخر هفته ها مورد استفاده قرار بگیرند و در باقی روزهای هفته، بدون اینکه حتی استارت زده شوند، در گوشه ای از پارکینگ و یا در مقابل خانه فقط جاخوش کنند. البته این به معنی کاهش نرخ خرید خودرو توسط مردم نیست، بلکه منظور استفاده روزمره از خودروی شخصی است. بسیاری از افراد اگر روزانه از خودروی خود استفاده نمی‌کنند اما همیشه آخر هفته به گشت و گذار و رانندگی طولانی مدت می‌پردازند. اما همیشه همه چیز آنطور پیش نمی‌رود که ما انتظارش را داریم. شاید بلااستفاده ماندن خودرو در برخی هزینه‌ها و استهلاک قطعات مصرفی، مخصوصا هنگام استفاده در ترافیک‌های شهری، باعث صرفه جویی بالا و سالم ماندن آن شود اما یکسری مشکلات را هم باخودش به دنبال دارد.

20160705_102239-768x432

یکی از مهمترین مسائلی که در این نوع نگهداری از خودرو، مخصوصا در آب و هوای سرد می‌توان دید، مشکل روشن شدن است. اگرچه حرف و حدیث‌های زیادی در مورد چگونه و چه موقع استارت زدن خودرو وجود دارد، اما رعایت چندین نکته هنگام رها کردن طولانی مدت خودرو بسیار حائز اهمیت است. مدتی قبل یکی از موسسات تحقیقاتی مطلبی را درمورد پارک خودرو در فصل زمستان منتشر کرده بود و در آن به تفکر غالب اکثر مردم که فکر می‌کنند اگر لوازم الکتریکی داخل خودرو همچون چراغ‌ها، رادیو، سیستم گرمایشی و … خاموش باشند، فرآیند خالی شدن باتری اتفاق نمی‌افتد، اشاره داشت. این در صورتی است که هنگام استارت زدن خودرو، این مسائل دخیل نیستند و فرآیند پیچیده‌تری اتفاق می‌افتند. در این مطلب آموزشی همچنین به افرادیکه به فضای بسته پارکینگ دسترسی ندارند پیشنهاد شده تا خودروی خود را طوری پارک کنند تا مجموعه موتور توسط یک دیوار یا موانعی از جریان وزش بادهای سرد در امان باشد.

battery_terminal

اما دلیل اصلی که برای این موضوع عنوان شده، تاثیر بسیار شدیدتر آب و هوای سرد به فرآیند تخلیه شدن باتری خودروها است. درواقع زمانیکه هوا سرد می‌شود واکنش‌ها و فعل و انفعالات شیمیایی که درون باتری‌ها اتفاق می‌افتد، بسیار کند شده و در نتیجه توان کمتری تولید می‌شود. از طرف دیگر، در این شرایط روغن موتور خودرو هم بسیار سفت شده و برای اینکه در مجموعه موتور به حرکت دربیاید، به قدرت بیشتری نیاز دارد که باتری هنگام استارت زدن باید فراهم کند. اگر شما در وضعیتی قرار گرفتید که با استارت زدن موفق به روشن کردن خودرو نشدید، پیشنهاد می‌شود سوئیچ را به حالت اولیه برگردانده و حداقل به مدت دو دقیقه منتظر بمانید. سپس سوئیچ را باز کرده و چند بار پدال گاز را فشار داده و به مدت حداکثر 10 الی 15 ثانیه استارت بزنید. البته اگر باتری خودروی شما حداقل شارژ خود را هم از دست بدهد، مشکل بسیار بدتر می‌شود چراکه فرآیند استارت زدن هم متوقف شده و عملا شانس روشن شدن خودرو توسط شما به صفر می‌رسد.

pace3-981430enh-z8

در بسیاری از منابع معتبر آموزشی درباره خودرو به این نکته اشاره شده که در فصل سرما به هیچ عنوان از باتری خودرو غافل نشوید؛ مخصوصا اگر قرار است مدت نسبتا طولانی بدون استفاده باقی بماند. البته این موضوع در آب و هوای گرم هم اهمیت دارد ولی بازه زمانی کمی طولانی‌تر است. اقدامات پیشگیرانه‌ای که معمولا توصیه می‌شود، خارج کردن کامل باتری از خودرو و قرار دادن آن در یک فضای بسته مثل انباری است. به همراه داشتن یک شارژر مخصوص که تحت عنوان trickle charger شناخته می‌شود، می‌تواند راه حل ایده‌آلی برای شارژ باتری خالی شده در هر زمانی محسوب شود. ولی شاید این نسخه برای همه امکان پذیر نباشد.

aid1834207-728px-remove-car-battery-terminals-step-4

تعداد قابل توجهی از افراد بنا به دلایلی مثل نداشتن پارکینگ، خودروی خود را در کوچه یا خیابان پارک می‌کنند و یا اینکه امکان خرید شارژر باتری را ندارند. در این حالت بعنوان یک راه حل موقت، پیشنهاد می‌شود اتصال منفی باتری را جدا کنید. بازهم تاکید می‌شود که این شیوه نباید بعنوان یک روش دائمی مورد استفاده قرار بگیرد زیرا باتری فرآیند دشارژ شدن را همچنان خواهد داشت. بعد از قطع اتصال سیم منفی، به هیچ عنوان با سیم خطرناک مثبت کاری نداشته باشید. جدای از اینکه باتری را از ماشین جدا کرده و به خانه می‌برید و یا فقط سیم منفی را قطع می‌کنید، بهترین راه‌حل ممکن این است که هر دو سه روز یکبار خودروی خود را استارت زده و به مدت ده دقیقه روشن رها کنید و یا حداقل یک دوری با آن بزنید تا مشکل خاصی برای باتری آن پیش نیاید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا