مکمل بنزین
مشاوره خرید

راهنمای خرید لنت ترمز + معرفی بهترین لنت‌ها برای پراید

لنت ترمز یکی از قطعات مصرفی در خودرو است که در سیستم ترمز اتومبیل اهمیت زیادی داشته و با ایجاد اصطکاک با دیسک چرخ باعث توقف هر خودرویی خواهد شد. اگر به علایم تعویض لنت ترمز توجه کنید، به راحتی می‌توانید از تصادفات احتمالی جلوگیری کنید. برخی از علایم واضح تعویض لنت ترمز شامل روشن شدن چراغ ترمز و یا نیاز به طی کردن مسافت بیشتر برای توقف کامل خودرو است که باید به آن توجه نمود. همچنین مالک هر خودرو می‌تواند با مراجعه به تعمیرکاران و یا نمایندگان رسمی هر شرکت، از وضعیت لنت ترمز خودروی خود باخبر شود. حال در این متن قصد داریم تا ویژگی یک لنت خوب را برای شما بیان کنیم.

راهنمای خرید لنت ترمز

از آنجایی که لنت ترمز یکی از مهمترین قطعات مصرفی هر خودرویی است، پس استفاده از انواع مناسب و با کیفیت آن تاثیر زیادی در یک رانندگی مطمئن، ایمن و بدون آسیب احتمالی دارد. در نتیجه، انتخاب نوع مرغوب لنت و همچنین تعویض به موقع آن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در تصادفات نیز گاهی راننده بدلیل استفاده از قطعات نامرغوب و یا حتی خرابی قطعات، عامل اصلی تصادفات محسوب می‌شود.

از نشانه‌های زمان رسیدن به تعویض لنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شنیدن صدای عجیب در هنگام ترمز گرفتن
  • اختلال در کنترل خودرو هنگام پیچیدن
  • لرزش پدال ترمز
  • چرب شدن لنت به دلیل نشتی روغن
  • کاهش ضخامت گوشته لنت ترمز به دلیل ساییدگی بیش از حد
  • تغییر شکل لنت ترمز به دلیل استفاده بیش از حد

انواع لنت ترمز خودرو

بطور کلی لنت خودرو به چند دسته تقسیم شده است:

1- لنت ترمز دیسکی: در این نوع از لنت ترمز، اصطکاک حاصل از فشار روغن بین لنت و دیسک، سبب ایستادن اتومبیل می شود. این نوع لنت کمترین آسیب به دیسک ترمز را وارد کرده و معمولا به عنوان لنت ترمز جلو در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- لنت ترمز کاسه‌ای: لنت ترمز کاسه‌ای یا کفشکی نوعی از لنت دیسکی هستند و اصطکاک بیشتری نیز تولید کرده و به عنوان لنت ترمز عقب تعبیه شده است.

3- لنت ترمز ارگانیک: این نوع لنت بدلیل داشتن ساختار نرم بسیار کم صدا بوده و در خودروهای جدید و ماشین‌های صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است. لنت ترمزهای ارگانیک بدلیل گیرایی بالا و نرم بودنشان، عمر کوتاهی دارند و انتخاب مناسبی برای خودروهای پر تردد در ترافیک شهری نیست.

4- لنت ترمز سرامیکی: این لنت از مواد ارگانیک و سرامیکی به اندازه مناسب ساخته شده و بیشتر در خودروهای فرمول 1 مورد استفاده قرار گرفته و بسیار کم صدا است.

5- لنت ترمز نیمه فلز: جز  لنت مورد استفاده در خودروهای سواری است که از مقادیر زیادی گرافیت بهره گرفته است. از آنجایی که این نوع لنت‌ها در دماهای بالا به خوبی عمل می‌کنند، عمر بالایی دارند و برای مصرف توجیه اقتصادی دارد.

6- لنت ترمز با فلز کم: این لنت که ۲۰% وزنشان از فلز و باقی از مواد ارگانیک و غیر ارگانیک تشکیل شده، بیشتر در خودروهای لوکس مورد استفاده قرار گرفته است.

خرید لنت ترمز برای پراید و گروه خودرویی پرتیراژ سایپا X100

از مشهورترین برندهای لنت ترمز که در بازار آزاد به فروش رسیده است، می‌توان به لنت ترمز شرکت پارس و تکستار اشاره کرد که تولیدکننده لنت برای انواع خودروهای اقتصادی چون پراید هستند.

قیمت پراید بیمه بدنه پراید قیمت خودرو در بازار آزاداما اگر در بازار آزاد و یا حتی اگر در فضای مجازی دنبال خرید لنت ترمز خودروی پراید باشید، با برندهایی همچون موارد زیر مواجه خواهید شد:

1- برند سایلنت

لنت ساخته شده توسط برند سایلنت، بنا به برخی نقل قول‌ها، از مواد اولیه و تکنولوژی کشور کره جنوبی ساخته شده است. این لنت دارای مهر استاندارد ایران بوده و بدون آزبست، بدون نویز اضافی و با طول عمر بالا است. همچنین بهتر است بدانید که این لنت در داخل کشور و با کمک متخصصان ایرانی در حال تولید شدن است.

2- برند تکستار

لنت تکستار نیز از کیفیت بالاتری در هنگام ترمزگیری بهره برده و ضمن طول عمر بالا، فاقد هر نوع نویز و صدا است. از بهترین نقاط قوت این لنت می‌توان به مقاومت بالا در برابر انواع حرارت و فشار ناشی از ترمزگیری اشاره کرد.

3- برند پارس

این لنت ترمز با حذف آزبست و همچنین استفاده از پودر مس موفق شده است تا ضمن کمک به حفظ محیط زیست، امنیت را در هنگام ترمزگیری افزایش دهد. طبق برخی آمارها، عمر محصول لنت پارس برای خودروی پراید 80هزار کیلومتر بوده و با کیفیتی که دارا است، می‌تواند تا خط و خش موجود بر روی دیسک ترمز را اصلاح کند.

4- برند لیا لنت

لنت ترمز لیا لنت نیز مانند لنت پارس با حذف آزبست و  استفاده از پودر مس موفق شده است تا آلودگی لنت ترمز استفاده شده را کاهش دهد. از نقاط قوت لنت این برند می‌توان به گیرایی قوی در رطوبت و حرارت بالا اشاره کرد که ضریب خوردگی کمتری دارد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا