مکمل بنزین
گوناگونخبر

استرلا، پاسخ روس‌ها به هامر آمریکایی!

درحالی‌که آمریکایی‌ها منتظر آغاز تولید هامر جدید هستند، روس‌ها شاسی‌بلند خشن جدیدی معرفی کرده‌اند که شبیه ترکیبی از هامر H1، هامر H2 و سایر خودروهای آفرودی غیرنظامی به نظر می‌رسد. این خودرو که استرلا نام گرفته (Strela در زبان روسی به معنای پیکان)، برای نهادهای انتظامی و همین‌طور بازار غیرنظامی داخلی طراحی شده است. فعلاً اطلاعات رسمی زیادی در مورد استرلا منتشر نشده اما خبرنگارانی که در محل اولین نمایش عمومی این غول روسی در مجمع بین‌المللی فنی-نظامی 2021 ارتش روسیه حضور داشته‌اند توانسته‌اند برخی مشخصات آن‌را به دست بیاورند.

این خودرو 5,090 میلی‌متر طول و 2,350 میلی‌متر عرض داشته و با وزن تقریبی 3.5 تن، می‌تواند تا 900 کیلوگرم بار و پنج سرنشین را در صندلی‌های مجزا حمل کند؛ اما برخلاف جی‌ام‌سی هامر جدید که قوای محرکه الکتریکی دارد، استرلا از پیشرانه 2.8 لیتری دیزلی کامینز با 157 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. این پیشرانه به یک گیربکس شش سرعته دستی مجهز شده تا نیروی خود را به هر چهارچرخ برساند. حداکثر سرعت این خودرو نیز 120 کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی شده است.

به گفته خبرنگاران حاضر در مجمع مذکور، این خودرو در حال حاضر صرفاً یک پروتوتایپ است که هنوز در شرایط واقعی آزمایش نشده است. شرایط آزمایشی این پروتوتایپ استرلا نیز در کیفیت ساخت آن به چشم می‌خورد که به نظر نمی‌رسد خیلی بالا باشد.

بنابراین ممکن است نسخه تولیدی استرلا از بعضی جهات تفاوت‌های بسیاری با این پروتوتایپ داشته باشد زیرا گفته شده ممکن است این خودرو بر اساس ون‌های غزال تولید شرکت روسی گاز ساخته شود (همان ون‌هایی که چند سال پیش توسط ایران‌خودرو دیزل در کشورمان عرضه شدند). اگر این اتفاق رخ دهد، پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و بخش قابل‌توجهی از کابین نیز می‌تواند از ون مذکور قرض گرفته شود.

پروتوتایپ استرلا که به‌طور مشترک توسط شرکت صنایع نظامی MIC و دفتر طراحی جوانان در دانشگاه فنی مسکو ساخته شده است، در عقب از سقف قابل برداشتن برخوردار است. سازندگان این خودرو در حال بررسی ساخت یک خانواده کامل از آن هستند که شامل نمونه‌هایی مثل شاسی‌بلند با سقف ثابت، نسخه هفت‌نفره و پیکاپ با کابین‌های مختلف می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا