مکمل بنزین
گوناگونخبر

رشد دو رقمی بازار خودروهای دست دوم بریتانیا

علی‌رغم این که صنعت پیشرو سال ۲۰۲۱ را یک سال پرنوسان می‌داند، بازار خودروهای دست دوم بریتانیا در این سال رشد دو رقمی را تجربه کرده است. ارقام ثبت شده توسط انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان موتور (SMMT) نشان می‌دهند که در ۲۰۲۱، بیش از ۷.۵ میلیون خودروی دست دوم تغییر مالکیت داده شده اند.

این رقم نشان دهنده افزایش تراکنش‌ها در مقایسه با سال ۲۰۲۰ است، سالی که در آن اقتصاد به خاطر همه گیری کرونا و قرنطینه‌های ناشی از آن آسیب جدی دیده است. معاملات نسبت به میانگین ۵ سال قبل از شیوع جدی کووید-۱۹، ۵.۵ درصد کاهش داشته‌اند.

با این حال، SMMT نسبت به آینده این بخش خوش بین بود و ادعا می‌کرد که این بیماری باعث می‌شود مردم ترجیح دهند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند و بدین ترتیب بازار خودروهای دست دوم تقویت خواهد شد. مایک هاوز، مدیر اجرایی این سازمان پیش بینی کرده که بهبود مشکل کمبود تراشه که احتمالا تا اواخر سال ۲۰۲۲ تاثیرش را خواهیم دید، مدل‌های جدید بیشتری را به بازار دست دوم وارد خواهد کرد.

مایک هاوز، مدیر اجرایی SMMT گفت: “اینکه شاهد رشد بازار خودروهای دست دوم هستیم بسیار دلگرم کننده است، حتی اگر فعالیت این بازار هنوز کمتر از دوره پیش از پاندمی کرونا باشد.” او در ادامه افزود: “با بهبود مشکل کمبود جهانی نیمه رساناها در اواخر امسال و کاهش فشار عرضه خودروهای جدید، انتظار می‌رود جدیدترین و تمیزترین خودروها به بازار اتومبیل‌های دست دوم وارد شوند. بدون شک ترجیح مردم به استفاده از وسیله نقلیه شخصی در طول همه گیری کرونا افزایش یافته است، بنابراین اگر می‌خواهیم کیفت هوا را بهبود ببخشیم و از تغییرات آب و هوایی جلوگیری کنیم، لازم است خودروهای جدید سالم را به بازار عرضه کنیم تا ناوگان و بازار خودروهای دست دوم را نوسازی کنیم.

داده‌های منتشر شده توسط SMMT، روندهای قابل توجهی در بخش خودروهای دست دوم نشان می‌دهد و خریداران همچنان به دنبال خرید خودروهای بنزینی و دیزلی هستند. طبق این داده‌ها، فروش خودروهای دیزلی کارکرده ۹.۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. مدل‌های بنزینی و دیزلی روی هم رفته ۹۶.۶ درصد از کل فروش خودروهای دست دوم در سال ۲۰۲۱ را تشکیل می‌دهد.

همراه با افزایش قطعی تقاضا برای خودروهای برقی و هیبریدی، فروش خودروهای کارکرده با باتری برقی هم افزایش یافته و نسبت به سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شده است. فروش خودروهای هیبریدی پلاگین نیز به طور مشابه رشد کرده و در سال گذشته بیش از ۷۵ درصد افزایش یافته است. هیبریدی‌های ”خودشارژر” معمولی‌تر، مانند مدل‌های نسل فعلی تویوتا پریوس و یاریس نیز افزایش فروش بیش از ۵۰ درصدی را تجربه کرده‌اند.

SMMT باور دارد که رشد در این بخش‌ها به دلیل افزایش ورود خودروهای بدون آلایندگی یا با آلایندگی بسیار کم، به بازار دست دوم است، مدل‌های پرفروش بسیار زیادی در این بازار به چشم می‌خورند. فورد فیستا با بیش از ۳۲۶۰۰۰ نمونه تغییر مالکیت در سال گذشته، جایگاه اول را به خود اختصاص داد و واکسهال کورسا با اختلاف ۶۰۰۰۰ دستگاه در جایگاه دوم قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا