مکمل بنزین
گوناگونخبر

وقتی ژیان به یک کراس‌اوور مدرن تبدیل می‌شود!

هرچند سیتروئن تاریخچه باشکوهی دارد اما به نظر می‌رسد به روند الهام گیری از خودروهای قدیمی که این روزها در بین خودروهای الکتریکی مثل فولکس‌واگن ID.Buzz، فیات 500 و هوندا e رایج شده علاقه‌ای ندارد. بااین‌حال، این موضوع مانع از یک طراح مستقل بنام «دژان هریستوف» نشده که تجسم مدرنی از سیتروئن 2CV (همان ژیان خودمان) داشته باشد. وی با طراحی رندرهای نشان داده است که این خودروی نمادین فرانسوی می‌تواند در قالب یک کراس‌اوور مدرن بازگردد.

به گفته هریستوف، 2CV الهام‌بخش بسیاری از طراحان جوان بوده است اما اکثر آن‌ها از وفاداری به اصل این طراحی می‌ترسیدند. همین موضوع در مورد استودیوی طراحی خود سیتروئن هم صدق می‌کند زیرا هرچند این شرکت در خودروهایی مثل نسل اول C3، مدل کانورتیبل C3 Pluriel، کانسپت REVOLTe و حتی چهارچرخه برقی آمی که اخیراً به بازار آمده، از برخی عناصر طراحی 2CV استفاده کرده است اما هرگز دست به احیای کامل این خودروی دوست‌داشتنی نزده است.

هریستوف در این رندرها، همان فرم کلی و نمادین 2CV قدیمی (تولید از 1948 تا 1990) شامل فرم گرد سقف، گلگیرهای برجسته و کاپوتی منحصربه‌فرد می‌شود را حفظ کرده است اما چراغ‌های جلوی LED دودی، جلوپنجره ساده، روکش‌های مشکی‌رنگ زیبا روی بدنه، دوربین بجای آینه‌های جانبی و چراغ‌های عقب سراسری، این 2CV را به دوران مدرن منتقل کرده‌اند. البته طراح این رندرها بجای یک هاچ‌بک کوچک معمولی قصد داشته خودرو را شبیه یک کراس‌اوور با ارتفاع زیاد از زمین جلوه دهد.

این مهم به لطف رینگ‌های آلیاژی بزرگ با طرح توربینی و افزایش ارتفاع خودرو از سطح زمین حاصل شده است. علاوه بر این، استفاده از روکش‌های پلاستیکی مشکی‌رنگ در قسمت پایینی سپرها و رکاب‌ها نیز نمای کراس‌اووری این 2CV مدرن را تکمیل کرده‌اند. این خودرو اما در جایی که کاملاٌ با 2CV قدیمی تفاوت خواهد داشت تجهیزات است زیرا خریداران امروزی نمی‌توانند با برف‌پاک‌کن‌های دستی و نبود سیستم تهویه کنار بیایند؛ بنابراین، کابین پنج‌نفرهٔ این 2CV الکتریکی به تمام امکانات موردنیاز مثل نمایشگر لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، پنجره‌های برقی و سیستم صوتی مناسب مجهز شده است.

از لحاظ ابعاد، این خودرو 381 میلی‌متر نسبت به 2CV قدیمی کشیده‌تر شده و درنتیجه طول کلی آن به 4,241 میلی‌متر رسیده است. این یعنی 2CV مدرن در بخش کراس‌اوورهای کلاس B مثل پژو 2008 با طول 4,300 میلی‌متر قرار می‌گیرد. هرچند این خودرو صرفاً یک طراحی فرضی است و از دنیای دیجیتالی خارج نخواهد شد اما ساخت یک 2CV الکتریکی مدرن بر اساس پلت‌فرم STLA استلانتیس می‌تواند ایده جالبی باشد. چنین خودرویی در صورت تولید می‌تواند در دنیای کراس‌اوورهای کوچک شهری سروصدای زیادی به پا کرده و نشان دهد که ترکیب طراحی جاودانه 2CV قدیمی با عناصر ظاهری مدرن چقدر عالی از آب درمی‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا