مکمل بنزین
گوناگوناخبار خودرو

فونیکس FX (چری اومودا 5) سال 2024 در انگلستان عرضه می‌شود

چری اومودا 5 که به‌تازگی با نام فونیکس FX توسط مدیران خودرو در کشورمان عرضه شده است، اوایل سال 2024 راهی بازار بریتانیا خواهد شد. این خودرو به‌عنوان اولین مدل از سری جدید اومودا، در خط مقدم توسعه جهانی چری قرار خواهد گرفت. چری همچنین یکی از فعال‌ترین خودروسازان چینی در زمینه صادرات است و سال گذشته موفق به فروش 450 هزار دستگاه خودرو در آسیا، استرالیا، آفریقا، آمریکای لاتین و خاورمیانه شده است.

چری در بریتانیا بیشتر به خاطر شراکت با جگوار-لندروور شناخته می‌شود زیرا این شرکت از طریق جوینت ونچر در حال حاضر مدل‌های رنجروور اووک، لندروور دیسکاوری اسپرت، جگوار XF و جگوار XE را برای بازار چین تولید می‌کند. حال چری تصمیم گرفته مثل دیگر شرکت خودروسازی بزرگ چینی یعنی گریت وال که به‌تازگی با مدل الکتریکی اورا به بازار اروپا وارد شد، فعالیت خود را به قاره سبز هم گسترش دهد. آغازگر این برنامه‌ها، کراس‌اوور اومودا 5 است که پس از عرضه در بازارهای چین، اندونزی، استرالیا، نیوزلند و ایران در سال 2022، به‌زودی راهی بازار بریتانیا می‌شود.

نام این خودرو از دو بخش O به‌عنوان نشان‌دهنده اکسیژن (عنصر زیستی حیاتی برای انسان) و Moda تشکیل شده که تمرکز این برند روی مُد را نشان می‌دهد. این خودرو یک کراس‌اوور میان سایز است که در نسخه‌های بنزینی و الکتریکی راهی بازار بریتانیا خواهد شد. به گفته چری، اومودا در بریتانیا برندی خواهد بود که روی مدل‌های الکتریکی تمرکز دارد اما به گفته وب‌سایت اتوکار، این برند در ابتدا مدل‌های بنزینی را به بازار انگلستان خواهد فرستاد.

فعلاً پیشرانه‌های اومودا 5 برای عرضه در بریتانیا اعلام نشده اما این خودرو در استرالیا با پیشرانه‌های 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی هیبریدی خفیف و 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو با 195 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور عرضه می‌شود. از مشخصات نسخه الکتریکی هم فعلاً خبر نداریم ولی طبق گزارش‌ها، این نسخه به یک موتور الکتریکی در جلو با 198 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور مجهز خواهد بود که توسط یک پکیج باطری 64 کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود. این باطری‌ها بردی 450 کیلومتری را فراهم می‌کنند. با این اعداد و ارقام، اومودا 5 به رقیبی برای تویوتا bZ4X و نیسان آریا تبدیل خواهد شد.

کابین اومودا 5 تحت سلطه دو نمایشگر بزرگ 10.25 اینچی متصل‌به‌هم وضوح بالا است و به‌صورت استاندارد از تجهیزاتی مثل کنترل تهویه دو منطقه‌ای، شارژر بی‌سیم گوشی، نورپردازی داخلی و سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته بهره می‌برد. فعلاً قیمت این کراس‌اوور چینی در بازار بریتانیا مشخص نیست اما یکی از نماینده‌های چری گفته است اومودا 5 خودرویی مقرون‌به‌صرفه و رقابتی خواهد بود. چری قصد دارد با برند اومودا در بریتانیا سالانه 10 هزار دستگاه خودرو به فروش برساند و وعده ارائه چند مدل جدید با پیشرانه‌های بنزینی، پلاگین‌هیبریدی و تمام الکتریکی را داده است هرچند که تمرکزی اصلی آن روی مدل‌های الکتریکی خواهد بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا