مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه لئو MX8 و تیگو 8 پرو مکس، جدیدترین شاسی‌بلندهای دو دیفرانسیل بازار

در بازار شاسی‌بلندهای کشورمان که این روزها کاملاً در اختیار چینی‌ها است، خلأ بزرگ فقدان مدل‌های چهارچرخ محرک یا دو دیفرانسیل کاملاً احساس می‌شد زیرا به‌جز دایون Y5، تمام شاسی‌بلندهای چینی در حال تولید بازار ایران دیفرانسیل جلو بودند. چندی پیش اما مدیران خودرو با معرفی تیگو 8 پرو مکس به این نیاز بازار پاسخ داد و به‌تازگی نیز شاسی‌بلند دو دیفرانسیل دیگری بنام لئو MX8 توسط شرکت ایستا موتور ارس برای بازار ایران معرفی شده که می‌تواند تنوع این بخش را افزایش دهد. هرچند این دو خودرو از لحاظ فنی تفاوت‌های بزرگی باهم دارند اما از لحاظ قیمت و تجهیزات تقریباً هم‌سطح یکدیگر بوده و رقیب هم محسوب می‌شوند.

معرفی کلی

لئو MX8 درواقع نسخه چینی نیسان ترا محسوب می‌شود. ترا شاسی‌بلندی است که برای جایگزینی با مدل اکسترا یا همان رونیز برای بازارهای آسیایی در نظر گرفته شده و در چین توسط دانگ‌فنگ تولید می‌شود. MX8 به‌طور اختصاصی برای بازار ایران در نظر گرفته شده و برای اولین بار در سطح جهان، در کشور ما رونمایی شده است، که رویداد جالب و جذابی است که نشان از بازاریابی و ارتباط خوب شرکت ایستا موتور ارس دارد؛ لازم به ذکر است که احتمالاً این محصول به‌زودی در چین هم با برند دانگ‌فنگ عرضه خواهد شد. هرچند این خودرو روی پلتفرم نیسان ساخت شده است اما برخی ویژگی‌های وانت دانگ‌فنگ ریچ 7 مثل طراحی جلو، طراحی کابین و پیشرانه را به اشتراک دارد.

از سوی دیگر، تیگو 8 کراس‌اوور بزرگی است که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن سال 2018 معرفی شد. سپس چری نسخه فیس‌لیفت این خودرو را در اواسط سال 2020 با نام تیگو 8 پلاس معرفی کرد که این نسخه با نام تیگو 8 پرو در کشورمان توسط مدیران خودرو عرضه می‌شود. در پاییز سال 2021 نیز نسخه چهارچرخ محرک این ماشین در چین معرفی شد و چند ماه بعد با نام تیگو 8 پرو مکس راهی بازارهای صادراتی مثل روسیه و خاورمیانه شد. این اولین شاسی‌بلند چهارچرخ محرک چری پس از شش سال به‌حساب می‌آید.

طراحی بیرونی

این دو خودرو تقریباً هم‌سن هستند زیرا هم نیسان ترا برای اولین بار در سال 2018 رونمایی شد و هم تیگو 8. بااین‌حال، کراس‌اوور چری در ظاهر کمی مدرن‌تر و ظریف‌تر از رقیب به نظر می‌رسد زیرا همان‌طور که گفته شد، این خودرو در سال 2020 فیس‌لیفت بزرگی را تجربه کرد که ظاهر بسیار مدرن‌تری را برای آن به ارمغان آورد. البته همان‌طور که اشاره شد، MX8 هم طراحی قسمت جلوی خود را کاملاً از وانت ریچ 7 گرفته که حدود یک سال پیش معرفی شد؛ بنابراین، MX8 در جلو نمای متفاوتی با ترا داشته و مدرن‌تر به نظر می‌رسد اما در عقب کاملاً با ترا یکسان است. همچنین ظاهر کلی MX8 کمی حس زمختی داشته و فاقد ظرافت تیگو 8 است که البته دلیل اصلی این موضوع ساختار متفاوت MX8 و شاسی مستقل نردبانی آن است. البته باید بدانیم که نگاه به لئو بیشتر آفرودی خواهد بود تا محصولی ظریف!

داخل

در داخل اما شرایط متفاوت است زیرا MX8 از داشبورد ریچ 7 بهره هایی برده است، که با ویژگی‌هایی مثل نمایشگر 10 اینچی بزرگ، غربیلک فرمان D شکل، تودوزی چرمی و تزئینات چوبی، کاملاً لوکس و سطح بالا به نظر می‌رسد و بسیار از نیسان ترا مدرن‌تر است. البته از سوی دیگر، تیگو 8 هم اصلاً رقیب دست‌وپا بسته‌ای نیست و با دو نمایشگر 12.3 اینچی متصل‌به‌هم برای صفحه آمپر دیجیتالی و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، دریچه‌های تهویه سراسری، طراحی مدرن کنسول مرکزی و نمایشگر لمسی برای کنترل سیستم تهویه، از کابین بروز و لوکسی برخوردار است؛ بنابراین، در این قسمت نمی‌توان یکی از این دو خودرو را برتر دانست و انتخاب گزینه بهتر به سلیقه افراد بازمی‌گردد. همچنین هردو خودرو به سه ردیف صندلی مجهز هستند و ظرفیت حمل هفت نفر را دارند.

تجهیزات

تیگو 8 پرو مکس و لئو MX8 هردو جزء مجهزترین خودروهای حال حاضر بازار کشورمان محسوب می‌شوند و لیست تجهیزات آن‌ها بسیار طولانی است که در ادامه باهم مقایسه می‌کنیم.

لئو MX8

تیگو 8 پرو مکس

نمایشگر 10.0 اینچی 12.3 اینچی
صفحه آمپر 3.5 اینچی TFT دیجیتالی 12.3 اینچی
سیستم صوتی 4 بلندگو 6 بلندگو سونی
سیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک دو منطقه‌ای
کروز کنترل دارد تطبیقی
ایربگ 7 عدد 6 عدد
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دارد دارد
استارت از راه دور ندارد دارد
صندلی راننده تنظیم 6 جهته برقی تنظیم 6 جهته برقی
صندلی سرنشین جلو تنظیم 4 جهته برقی تنظیم 4 جهته برقی
حافظه صندلی راننده ندارد دارد
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد دارد
سردکن صندلی‌های جلو ندارد دارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی تاشو برقی با گرمکن
تودوزی چرمی چرمی
کول باکس ندارد دارد
شارژر بی‌سیم گوشی دارد دارد
نورپردازی داخلی ندارد دارد 64 رنگ
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهولد دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
کنترل پایین رفتن از شیب‌ها دارد دارد
سیستم کنترل پایداری ESC دارد دارد
سیستم کنترل کشش TCS دارد دارد
پایش باد تایرها دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
سنسور پارک عقب جلو و عقب
سانروف دارد دارد پانورامیک
سنسور نور و باران دارد دارد
پاور ویندوز دارد دارد
آنتی ترپ پنجره‌ها و سانروف دارد دارد
درب صندوق برقی دارد دارد با سنسور سوئیچ
دوربین 360 درجه دارد دارد
رادار نقطه کور دارد دارد
ردار هشدار خروج از پارک ندارد دارد
رادار حرکت بین خطوط دارد دارد
رادار هشدار خروج از خط ندارد دارد
رادار هشدار تغییر خط ندارد دارد
رادار هشدار برخورد جلو ندارد دارد
ترمز خودکار اضطراری ندارد دارد
رادار تشخیص علائم جاده ندارد دارد
نوربالای هوشمند ندارد دارد

 

لئو MX8 از تجهیزات زیادی برخوردار است و از سوی دیگر تیگو 8 پرو مکس هم عنوانی چون پر آپشن‌ترین خودروی مونتاژ داخل را یدک می‌کشد. شاسی‌بلند ایستا موتور محصولی در سگمنت SUV به شمار رفته و اصولا اس یو وی ها خصوصا گزینه های 2 دیفرانسیل برای بهره برداری آفرود، تجهیزات کمتری داشته تا در حین استفاده به آنها آسیبی وارد نشود. هرچند که با همین موضوع نیز، این خودرو تجهیزات قابل قبولی دارد.

پیشرانه و گیربکس

این دو شاسی‌بلند در بخش پلت‌فرم و نوع ساختار کاملاً باهم متفاوت هستند. تیگو 8 پرو مکس یک کراس‌اوور با ساختار یکپارچه و پیشرانه عرضی است درحالی‌که MX8 از شاسی نردبانی مستقل بهره می‌برد و پیشرانه آن به‌صورت طولی نصب می‌شود؛ بنابراین، این خودرو یک SUV به‌حساب می‌آید. این تفاوت خود را در توانایی‌های آفرود و بیراهه نوردی نشان می‌دهد یعنی جایی که MX8 برتری مطلقی نسبت به رقیب خواهد داشت.

این خودرو به لطف برخورداری از شاسی مستقل، سامانه چهارچرخ محرک با تمرکز بیشتر روی محور عقب، ارتفاع بیشتر از زمین و زوایای آفرودی بهتر، از توانایی‌های خارج جاده‌ای بالایی برخوردار است درحالی‌که برای بیراهه نوردی روی تیگو 8 پرو مکس چندان نمی‌توان حساب کرد و این خودرو بیشتر برای مسیرهای آسفالت مناسب خواهد بود و سامانه چهارچرخ محرک آن بیشتر برای چسبندگی و کشش بیشتر روی مسیرهای لغزنده کاربرد خواهد داشت.

برخلاف تیگو 8 پرو دیفرانسیل جلو، این نسخه چهارچرخ محرک به یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ GDI با 254 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور مجهز است که آن را به قوی‌ترین خودروی صفرکیلومتر حال حاضر بازار کشور تبدیل می‌کند. با این‌حال، MX8 هم از این لحاظ چندان دست‌ و پا بسته نیست و زیر درب موتور آن جدیدترین نسل موتور 2 لیتری توربوشارژ GDI تحت لیسانس میتسوبیشی (سری 4K31) با 228~220 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور قرار دارد. انتقال نیرو در تیگو 8 پرو مکس نیز توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه انجام می‌گیرد درحالی‌که MX8 از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF استفاده می‌کند.

همچنین لئو دارای قفل دیفرانسل برقی بوده و از در حالت دو‌ دیفرانسیل از آپشن Tank U-Turn که گردش بصورت تانک بهره می برد تا در حالت چهارچرخ سنگین به راحتی تغییر مسیر دورانی داده تا به دیفرانسیل و پلوس ها آسیبی نرسد.

به طور کلی در قسمت پیشرانه، می‌توان گفت که به لطف پیشرانه قوی‌تر و وزن سبک‌تر، تیگو 8 پرو مکس شتاب سریع‌تری داشته و خودروی چابک‌تری است. اما از سوی دیگر لئو MX8 به دلیل بهره گیری از یک شاسی فولادی چند لایه و بسیار مستحکم، طبیعتا وزن بالاتری دارد، اما همین موضوع کمک میکند که این اس یوی وی هم عمر بالاتری داشته و هم توان بهتر و بالاتری برای رانندگی‌های آفرودی داشته باشد. همانطور که بالاتر اشاره شد، شاید تیگو 8 پرومکس در عین لوکس بودن، گزینه مناسب و تخصصی برای آفرود و بیراهه نوردی نباشد.

قیمت و جمع‌بندی

هنوز قیمت لئو MX8 اعلام نشده اما طبق گفته‌ها چیزی حدود 2.5 میلیارد تومان خواهد بود؛ بنابراین، این خودرو به اصلی‌ترین رقیب قیمتی تیگو 8 پرو مکس تبدیل خواهد شد که هم‌اکنون قیمت کارخانه‌ای آن دو میلیارد و 620 میلیون تومان است. درنتیجه، انتخاب یکی از این دو شاسی‌بلند دو دیفرانسیل به سلیقه و نیاز خریداران بازمی‌گردد. کسانی که خواهان یک کراس‌اوور مدرن و راحت با آپشن‌های فراوان هستند و بیشتر در مسیرهای آسفالت تردد می‌کنند بهتر است سراغ تیگو 8 پرو مکس بروند اما کسانی که یک شاسی‌بلند مجهز و توانمند برای خارج جاده‌ای می‌خواهند باید لئو MX8 را انتخاب کنند.

اما نکته مهمی که در انتها ذکر آن مهم است، برند مادر لئو MX8 است. باید بپذیریم که این محصول همان نیسان است و تنها به دلایل تحریمی موجود در کشورمان، این خودرو همانند برخی محصولات دیگر باید به صورت ری بج شده یا با بهره‌گیری از زیربرندهای دیگر وارد کشور شوند. استفاده از قطعات و لوازم کمپانی نیسان ژاپن بر روی این محصول، شاید تا حد بسیار زیادی خیال خریداران این اس یو وی، بابت عمر و کیفیت آن را راحت کرده و کیفیتش را تضمین نماید!

مشخصات فنی

لئو MX8

تیگو 8 پرو مکس

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو 2 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 228 اسب بخار 254 اسب بخار
گشتاور 360 نیوتن متر 390 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
طول 4,882 میلی‌متر 4,722 میلی‌متر
عرض 1,850 میلی‌متر 1,860 میلی‌متر
ارتفاع 1,835 میلی‌متر 1,745 میلی‌متر
فاصله محوری 2,850 میلی‌متر 2,710 میلی‌متر
وزن خالص 1950 کیلوگرم 1712 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 7 نفر 7 نفر
قیمت کارخانه حدود 2.5 میلیارد تومان 2 میلیارد و 620 میلیون تومان

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. یه رپورتاژ خوب برای شرکتی که هنوز پنجاه تا خودرو هم مونتاژ نکرده. خدمات پس از فروش و شبکه نمایندگی مجاز که بماند!

    1. این مطلب مقایسه است و هیچ رپورتاژی از سوی هیجکس نیست. بازهم مقایسه برای این محصول داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا