مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

با انواع مختلف چری آریزو 5 آشنا شوید، از آریزو GX تا آریزو 5 جی‌تی!

مثل سری تیگو که به شاسی‌بلندهای چری اختصاص دارد، سری آریزو هم مخصوص سدان‌های این شرکت است. اولین عضو این خانواده، مدل آریزو 7 بود که در اواسط سال 2013 راهی بازار شد و سپس در اواخر سال 2014 هم سدان کوچک آریزو 3 به بازار آمد. مهم‌ترین مدل در این خانواده اما آریزو 5 است که در نمایشگاه خودروی گوانگژو 2015 به‌عنوان سومین عضو خانواده آریزو معرفی شد. آریزو 5 که سال‌ها است در کشورمان هم عرضه می‌شود، تنوع مدل‌های بالایی دارد و نسخه‌های مختلفی بر اساس آن ساخته شده که قصد داریم در ادامه همه آن‌ها را معرفی کنیم.

چری آریزو 5

همانطور که گفته شد، این خودرو به‌عنوان سومین عضو خانواده آریزو برای اولین بار در سال 2015 معرفی شد تا جایگزین چری E5 شود. این خودرو در سال 1395 توسط مدیران خودرو در بازار کشورمان عرضه شد. آریزو 5 ابتدا با یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 116 اسب بخار قدرت راهی بازار ایران شد اما چندی بعد مدیران خودرو نسخه توربوشارژ این خودرو را با موتور 1.5 لیتری توربو به بازار فرستاد که 145 اسب بخار قدرت دارد. در اواسط سال 1400 نیز نسخه جدیدی از این خودرو به بازار آمد که در بیرون به جلوپنجره موسوم به کهکشانی مجهز شده و در داخل از داشبورد کاملاً جدیدی بهره می‌برد. این نسخه در چین با نام آریزو 5 پرو عرضه می‌شود درحالی‌که نسخه قدیمی آریزو 5 با همان داشبورد اولیه نیز همچنان در این کشور به فروش می‌رسد.

چری آریزو 5 اسپرت

این مدل همانطور که از نامش مشخص است نسخه اسپرت آریزو 5 بود که در سال 2017 معرقی شد و صرفاً برای مدت کوتاهی تا سال 2018 تولید شد. آریزو 5 اسپرت به پیشرانه 1.5 لیتری توربو با 145 اسب بخار قدرت مجهز شده بود یعنی همان موتور که بعداً در ایران برای آریزو 5 توربو ارائه شد. آریزو 5 اسپرت در بیرون هم به کیت بدنه منحصربه‌فردی شامل سپر جلوی جدید، رکاب‌های اسپرت، رینگ‌های پنج پره جدید، کالیپرهای ترمز قرمزرنگ و اسپویلر عقب مجهز شده بود و در داخل از تریم قرمزرنگ بهره می‌برد.

چری آریزو 5e

این نسخه الکتریکی آریزو 5 بود که در سال 2017 معرفی شد. این نسخه به یک موتور الکتریکی با 122 اسب بخار قدرت و 276 نیوتن متر گشتاور مجهز است و با هر بار شارژ کامل باطری‌ها می‌تواند تا حدود 400 کیلومتر را طی کند. آریزو 5e در ظاهر با جلوپنجره مسدود از دیگر نسخه‌ها متمایز می‌شود. اواخر سال 1400 خبر از رونمایی و عرضه این خودرو به بازار کشورمان داد اما به دلیل فقدان زیرساخت‌های مناسب هنوز امکان عرضه آن فراهم نشده است.

چری آریزو EX

نسخه فیس‌لیفت آریزو 5 که در سال 2019 معرفی شد برای مدت کوتاهی تا سال 2020 با نام آریزو EX عرضه می‌شد. این همان نسخه‌ای بود که در سال 1400 با جلوپنجره کهکشانی و داشبورد جدید در ایران عرضه شد. آریزو EX اما در سال 2020 دوباره به همان آریزو 5 تغییر نام داد.

چری آریزو 5 فیس‌لیفت

چند وقتی است که نسخه فیس‌لیفت جدیدی آریزو 5 در ایران دیده شده که تاکنون چندین بار تصاویر آن را در چرخان منتشر کرده‌ایم. این نسخه حتی هنوز در چین هم رونمایی نشده و برای اولین بار در ایران حضور پیدا کرده است. این آریزو 5 جدید به جلوپنجره بزرگ‌تر و سپر جلوی متفاوتی مجهز شده و در داخل هم تغییراتی را تجربه کرده است. فعلاً از تغییرات فنی احتمالی و نام این نسخه خبر نداریم ولی به احتمال زیادی به‌زودی طی سال 1402 به بازار کشور عرضه خواهد شد.

چری آریزو GX

در نمایشگاه خودروی پکن سال 2018 چری نسخه‌ای لوکس‌تر از آریزو 5 را با تغییرات بزرگی در طراحی جلو و عقب با نام آریزو GX معرفی کرد. این خودرو در قسمت جلو و عقب کاملاً بازطراحی شده و نمای متفاوتی پیدا کرده بود اما پروفیل جانبی آن کاملاً با آریزو 5 یکسان است هرچند که به دلیل تغییرات جلو و عقب، طول آریزو GX حدود 12 سانتی‌متر بیشتر شده است. طراحی داخل و کابین این مدل نیز با آریزو 5 فیس‌لیفت یکسان است. آریزو GX در برخی بازارها مثل کشورمان با نام آریزو 6 عرضه شد. این خودرو در ایران با همان پیشرانه 1.5 لیتری توربو با 147 اسب بخار قدرت به فروش رسید اما در چین با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی 116 اسب بخاری هم عرضه می‌شد.

آریزو 5 پلاس

چری در نمایشگاه خودروی گوانگژو 2020 نسخه فیس‌لیفت آریزو GX را با نام آریزو 5 پلاس معرفی کرد. این نسخه در قسمت جلوپنجره، سپرها و چراغ‌های عقب تغییراتی را تجربه کرده اما پروفیل جانبی همچنان با آریزو 5 قدیمی یکسان است. آریزو 5 پلاس در دو نسخه مختلف بنام‌های A و B تولید می‌شود که در طراحی جلو باهم تفاوت دارند. در نسخهٔ A از یک جلوپنجره شش‌ضلعی ساده با خطوط افقی استفاده شده درحالی‌که نسخه B با جلوپنجره لانه‌زنبوری دوکی‌شکل به سبک محصولات لکسس، نمای تهاجمی‌تری دارد. نسخه A این خودرو از سال 1400 با نام آریزو 6 پرو در کشورمان عرضه می‌شود. طرح کلی کابین این خودرو مشابه آریزو GX است اما در قسمت کنسول مرکزی و پوسته داشبورد تغییراتی را تجربه کرده است. آریزو 5 پلاس یا همان آریزو 6 پرو در ایران با همان موتور 1.5 لیتری توربوشارژ 147 اسب بخاری عرضه می‌شود اما این بار با برند فونیکس به فروش می‌رسد.

آریزو 5 جی‌تی

و نهایتاً به جدیدترین نسخه آریزو 5 می‌رسیم که در اواسط سال 2022 با نام GT معرفی شد. این نسخه در قسمت جلو کاملاً بازطراحی شده و با چراغ‌های باریک و تیز و جلوپنجره دوکی‌شکل بزرگ شباهت بسیار زیادی به محصولات لکسس دارد. با این حال در عقب خودرو بجز تغییراتی در قسمت پایین سپر و سر اگزوزها، تفاوت دیگری با آریزو 5 پلاس به چشم نمی‌خورد. آریزو 5 جی‌تی در داخل نیز به داشبورد کاملاً جدیدی با نمایشگرهای به هم چسبیده برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز شده است. این خودرو برخلاف نسخه‌های قبلی، در چین با یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو عرضه می‌شود که 197 اسب بخار قدرت دارد و به یک گیربکس دوکلاچه متصل شده است. پای آریزو جی‌تی هنوز به کشورمان باز نشده اما بعید نیست که مدیران خودرو عرضه این نسخه را هم در برنامه داشته باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا