مکمل بنزین
رپورتاژ

انژکتور شور چیست؟

مکمل بنزین در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که هرکدام برای هدف خاصی طراحی شده و وظیفه مشخص دارند. رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع مکمل را می‌توان اکتان بوستر دانست که برای افزایش کیفیت و اکتان بنزین طراحی شده و استفاده از آن در خودروهایی که از پیشرانه‌های ضریب تراکم بالا و یا توربوشارژ استفاده می‌کنند ضروری است. نوع دیگری از مکمل‌های سوخت که برای شستشوی انژکتور اسنفاده میشود مکمل انژکتور شور است که آن‌ها کاربردهای زیادی و بسیار مفیدی دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انژکتور چیست؟

انژکتور که درواقع نوعی شیر و بخشی از سیستم سوخت‌رسانی خودروهای مدرن محسوب می‌شود که سوخت را به‌صورت پودر شده پشت سوپاپ هوا یا مستقیماً داخل سیلندر می‌پاشد.

این سیستم جایگزین کاربراتور در موتورها خودروها شده است.

در پیشرانه‌های بنزینی، سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری برای اولین بار در اوایل دهه 50 میلادی معرفی شد و به‌تدریج رواج یافت تا اینکه در دهه 90 میلادی تقریباً به‌صورت کامل جایگزین کاربراتور شد.

در این سیستم انژکتور، بنزین از طریق نازل کوچکی که به آن سوزن انژکتور گفته می‌شود با فشار بالایی به موتور تحویل داد می‌شود.

مزایای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری

می‌توانیم از مهمترین مزایای استفاده از سیستم انژکتور در موتور خودرو به موارد زیر اشاره کنیم:

  • توزیع یکنواخت سوخت بین سیلندرها
  • کاهش خام‌سوزی و تولید گازهای آلاینده
  • راندمان حجمی بالاتر موتور
  • کاهش ارتفاع موتور
  • شتاب‌ گیری سریع‌تر
  • کاهش مصرف سوخت و اندازه‌گیری دقیق سوخت

انژکتور شور چیست؟ مکمل انژکتور شور و اسپری انژکتورشور

مکمل انژکتور شور چیست؟

با توجه به توضیح بالا، انژکتور یکی از مهم‌ترین قطعات در سیستم سوخت‌رسانی خودرو محسوب می‌شود.

اما در طول زمان انژکتورها دچار کثیفی و گرفتگی می‌شوند که در این صورت پاشش سوخت به‌خوبی صورت نخواهد گرفت و در کارکرد موتور اختلال جدی ایجاد می‌کند.

اصلی‌ترین عامل کثیفی و گرفتگی انژکتورها، کربن ناشی از احتراق سوخت است که به‌مرور رسوب کرده و سوزن انژکتورها را مسدود می‌کند.

به مرور زمان ممکن است این رسوبات به حدی برسند که کاملاً مسیر پاشش سوخت را مسدود کند. وظیفه اصلی مکمل انژکتورشور همان‌طور که از نامش مشخص است تمیز کردن مسیر پاشش سوخت در انژکتورها است.

مکمل شستشوی انژکتور چگونه عمل می‌کند؟

اصلی‌ترین ماده‌ای که در مکمل‌های انژکتور شور استفاده می‌شود پلی ترامین یا PEA است.

این ماده دشمن کربن‌های رسوب کرده در سیستم سوخت‌رسانی خودرو محسوب می‌شود و مثل صابون در رخت‌شویی، با پاک کردن دوده‌های کربن، اقدام به تمیز کردن انژکتورها می‌کند.

وقتی مقدار معینی از پلی ترامین به رسوبات کربن می‌رسد، به‌راحتی ساختار آن را در هم شکسته آن را به ماده بسیار ریزی تبدیل می‌کند. با این کار، رسوبات کربن پاک شده و به‌راحتی از اگزوز خودرو خارج می‌شود.

بدین ترتیب، سوزن انژکتورها کاملاً تمیز شده و به شرایط اولیه بازخواهد گشت. علاوه بر این، مکمل انژکتورشور از تشکیل رسوبات جدید هم جلوگیری خواهد کرد.

مزیت‌های مکمل شستشوی انژکتور چیست؟

استفاده از مکمل انژکتور شور مزیت‌های زیادی برای عملکرد پیشرانه و خودرو خواهد داشت.

شاید بتوان اصلی‌ترین مزیت این مکمل را بازگرداندن قدرت و شتاب اولیه خودرو دانست زیرا با تمیز شدن انژکتورها، سوخت‌رسانی به موتور بدون اختلال انجام خواهد گرفت و عملکرد موتور به حالت اولیه بازمی‌گردد.

با افزودن این مکمل به بنزین، علاوه بر انژکتورها، سیستم ریل سوخت‌رسانی هم تمیز خواهد شد.

کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی، کاهش هزینه‌های نگهداری در طولانی‌مدت و کمک به کاهش رطوبت داخل باک و موتور هم از دیگر مزیت‌های مکمل انژکتورشور هستند؛ بنابراین، می‌بینیم که این نوع مکمل مزایای زیادی به دنبال دارد و استفاده از آن‌ قطعاً توصیه می‌شود.

انژکتور شور چیست؟ مکمل انژکتور شور و اسپری انژکتورشور

چگونه بفهمیم خودرو به مکمل انژکتور شور نیاز دارد؟

برای فهمیدن نیاز خودرو به انژکتور شور نشانه‌هایی وجود دارد که یکی از واضح‌ترین آن‌ها به اصطلاح سه کار کردن پیشرانه خودرو است. یعنی زمانی که به هر دلیلی در یکی از سیلندرهای موتور احتراق بدرستی صورت نگیرد، اصطلاحاً به آن سه کار کردن گفته می‌شود.

یکی از دلایل این مشکل کثیفی و گرفتگی انژکتورها است که به یکی از سیلندرها سوخت نمی‌رساند.

این مشکل با لرزش موتور در حالت درجا و صدای غیرعادی خروج دود از اگزوز خود را نشان می‌دهد.

ازجمله دیگر نشانه‌های نیاز موتور به انژکتور شور هم می‌توان به افزایش مصرف سوخت و نوسان عقربه دورسنج موتور در حالت درجا اشاره کرد.

اگر انژکتورها برای مدتی طولانی کثیف باقی بمانند می‌تواند آسیبی جدی به موتور وارد کند که در این صورت نیاز به تعمیرات اساسی و صرف هزینه‌های گزاف خواهد بود. با استفاده شستشوی انژکتور می‌توان از این دردسرها جلوگیری کرد.

بهترین زمان شستشوی انژکتور

به‌طورکلی، بسته به نوع و شرایط رانندگی، بهتر است به‌طور منظم از مکمل‌های انژکتورشور پس از هر 3 تا 5 هزار کیلومتر پیمایش استفاده شود.

برای اینکه زمان استفاده از این مکمل را فراموش نکنید، می‌توانید پس از هر بار تعویض روغن خودرو، در هنگام سوخت‌گیری این نوع مکمل را در باک خودرو بریزید.

نکته استفاده از مکمل سوخت برای شستشوی انژکتور

اگر خودروی صفرکیلومتر دارید، بهتر است از همان ابتدا و به‌طور منظم پس از هر 5 هزار کیلومتر یا هر شش ماه یک‌بار از مکمل انژکتور شور استفاده کنید چون اگر چندین سال از این مکمل استفاده نکرده باشید و به‌یک‌باره آن را داخل باک بریزید ممکن است مکمل رسوبات زیادی که طی سال‌ها روی‌هم در سیستم سوخت‌رسانی خودرو جمع شده را حل کرده و لوله‌های سوخت، پمپ‌بنزین و انژکتورها را کثیف کند.

چقدر زمان می‌برد تا مکمل اثر خود را نشان دهد؟

هرچند مکمل انژکتور شور پس از ورود به سیستم سوخت‌رسانی خودرو تقریباً بلافاصله وظیفهٔ خود را انجام می‌دهد اما برای اینکه بهبود شرایط موتور خود را به شکل قابل احساسی نشان دهد کمی زمان می‌برد.

برای اینکه تأثیر کامل این نوع مکمل را احساس کنید باید با خودرو چند صد کیلومتر را طی کرده و تقریباً یک باک بنزین را مصرف کنید.

انژکتور شور چیست؟ مکمل انژکتور شور و اسپری انژکتورشور

نحوه استفاده از مکمل انژکتور شور چگونه است؟

استفاده از مکمل انژکتور شور بسیار ساده بوده و نیاز به هیچ‌گونه تخصص خاصی ندارد.

فقط کافی است یک قوطی از این مکمل را داخل باک خودرو بریزید اما در این رابطه توجه به چند نکته ضروری است.

مقدار مشخصی از این مکمل باید به بنزین اضافه شود و اگر قدرت آن بیش از حد معمول باشد می‌تواند به سیستم سوخت‌رسانی و پیشرانه آسیب وارد کند؛ بنابراین، پیش از استفاده از مکمل انژکتور شور حتماً دستورالعمل روی آن را بخوانید تا بدانید یک قوطی از این افزودنی باید با چه مقدار بنزین مخلوط شود.

البته به‌طورکلی، هر قوطی از این مکمل برای 30 تا 40 لیتر بنزین مناسب خواهد بود.

مورد بعدی اینکه مکمل را زمانی که باک خودرو تقریباً خالی است استفاده کرده و سپس اقدام به سوخت‌گیری کنید تا مکمل به‌خوبی با سوخت مخلوط شده و وارد موتور شود.

همچنین برای نتیجه بهتر، تا زمانی که باک خودرو بصورت کامل دوباره خالی نشده اقدام به سوخت‌گیری نکنید.

انژکتور شور چیست؟ مکمل انژکتور شور و اسپری انژکتورشور

جمع‌بندی شستشوی انژکتور

به‌طور خلاصه، اگر مکمل انژکتور شور به‌طور منظم استفاده شود تأثیر بسیار مثبتی در کارکرد پیشرانه و افزایش عمر مفید قطعات خواهد داشت. این مکمل‌ها با از بین بردن رسوبات مضر و جلوگیری از تشکیل رسوبات جدید به بهبود عملکرد موتور کمک می‌کنند. این نوع مکمل همچنین می‌تواند مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری طولانی‌مدت را هم کاهش دهند.

نحوه استفاده از مکمل انژکتور شور چگونه است؟

استفاده از مکمل انژکتورشور بسیار ساده بوده و نیاز به هیچ‌گونه تخصص خاصی ندارد و به‌طورکلی، هر قوطی از این مکمل برای 30 تا 40 لیتر بنزین مناسب خواهد بود. برای نتیجه بهتر، تا زمانی که باک خودرو بصورت کامل دوباره خالی نشده اقدام به سوخت‌گیری نکنید.

بهترین زمان استفاده از مکمل انژکتورشور کی است؟

بهتر است به‌طور منظم از مکمل‌های شستشوی انژکتور پس از هر 3 تا 5 هزار کیلومتر پیمایش استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا