مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه لئو MX8 با رکستون امپرور، شاسی‌بلندهای واقعی بازار کشور

سال‌ها است که محبوبیت شاسی‌بلندها در جهان و کشورمان بالا رفته و انواع و اقسام این خودروها به بازار عرضه می‌شوند. اکثر این شاسی‌بلندها اما روی پلت‌فرم خودروهای سواری ساخته شده و حتی از سامانه چهارچرخ محرک هم بی‌بهره هستند؛ بنابراین، برای آفرود و بی‌راهه نوردی نمی‌توان روی این خودروها حساب باز کرد. به همین دلیل، کسانی که در شرایط کنونی بازار ایران خواهان شاسی‌بلندی واقعی با شاسی مستقل و توانایی‌های آفرود هستند گزینه‌های بسیار کمی خواهند داشت. با این حال، به‌تازگی شاسی‌بلندی بنام لئو MX8 معرفی شده که مدعی جدیدی در این کلاس خواهد بود. یکی از اصلی‌ترین رقبای این خودرو در بازار کشورمان سانگ‌یانگ رکستون امپرور است و در ادامه این دو خودرو را باهم مقایسه خواهیم کرد.

معرفی کلی رکستون و  LEO MX8 

رکستون بزرگ‌ترین شاسی‌بلند سانگ‌یانگ محسوب می‌شود. این خودرو برای اولین بار در سال 2001 بر پایه پلت‌فرم مرسدس بنز M کلاس متولد شد و در سال 2017 در نمایشگاه خودروی سئول سانگ‌یانگ از نسل دوم آن رونمایی کرد. در دی‌ماه سال 1396 نسل دوم رکستون با نام G4 برای عرضه در کشورمان معرفی شد اما به دلایل مختلفی مثل تحریم‌ها نهایتاً ناکام ماند. چند سال بعد در اواسط تابستان سال 1400 اما دوباره خبر عرضه رکستون در ایران منتشر شد و این بار نسخه فیس‌لیفت این خودرو که اواخر سال 2019 معرفی شده بود با نام امپرور به‌صورت مونتاژی به ایران آمد. به دلیل ممنوعیت واردات و بازار تشنه ایران، رکستون امپرور در ابتدا در بازار قیمت گزافی پیدا پیدا کرد اما چند ماه بعد در پاییز 1400 قیمت‌ها کاهش پیدا کرد. در حال حاضر نیز این شاسی‌بلند کره‌ای به‌صورت محدود در ایران مونتاژ و عرضه می‌شود.

مقایسه رکستون و لئو mx8

در اواخر سال 1401 شاهد معرفی شاسی‌بلند جدیدی در کشورمان بنام لئو MX8 توسط شرکت ایستا موتور ارس بودیم. این خودرو محصول سرمایه‌گذاری مشترک نیسان ژاپن و نیسان چین بوده و بر اساس نیسان ترا ساخته شده است. ترا شاسی‌بلندی است که برای جایگزینی با مدل اکسترا یا همان رونیز برای بازارهای آسیایی در نظر گرفته شده و در چین توسط دانگ‌فنگ تولید می‌شود. MX8 به‌طور اختصاصی برای بازار ایران در نظر گرفته شده و برای اولین بار در سطح جهان، در کشور ما رونمایی شده است که رویداد جالب و جذابی است و نشان از بازاریابی و ارتباط خوب شرکت ایستا موتور ارس دارد؛ لازم به ذکر است که احتمالاً این محصول به‌زودی در چین هم با برند دانگ‌فنگ عرضه خواهد شد. هرچند این خودرو روی پلت‌فرم نیسان ساخت شده است اما برخی ویژگی‌های وانت دانگ‌فنگ ریچ 7 مثل طراحی جلو، طراحی کابین و پیشرانه را به اشتراک دارد.

مقایسه رکستون و لئو mx8

طراحی بیرونی رکستون و  LEO MX8

رکستون و MX8 هردو در بیرون ظاهری باابهت و چشمگیر دارند که شاید انتخاب خودروی زیباتر از بین آن‌ها بیشتر سلیقه‌ای باشد اما به لطف جلوپنجره کرومی بزرگ با الگوی داخلی الماسی و همینطور چراغ‌های LED عقب با گرافیک مدرن، در این قسمت تا حدودی می‌توان رکستون امپرور را برتر دانست زیرا MX8 خصوصاً در نمای عقب که نسبت به نیسان ترا سال 2018 تغییری نداشته کمی قدیمی به نظر می‌رسد اما در قسمت جلو به لطف استفاده از طراحی دماغه وانت ریچ 7، نمای قابل‌قبول و لوکسی دارد.

داخل رکستون و MX8

در داخل شرایط برعکس است زیرا MX8 از داشبورد با طراحی مدرن که ترکیبی از یک pattern طرح چوب و نمایشگر 10 اینچی که به صورت برجسته روی آن نصب شده، غربیلک فرمان D شکل، تودوزی چرمی و تزئینات چوبی، کاملاً لوکس، مدرن و سطح بالا به نظر می‌رسد درحالی‌که کابین رکستون امپرور با نمایشگر کوچک، طراحی ساده و محافظه کارانه داشبورد، کاملاً سالخورده به نظر می‌رسد و در برابر شاسی‌بلندهای مدرن بازار حرفی برای گفتن ندارد.

تجهیزات و امکانات رکستون و MX8

هردو دو خودرو از تجهیزات فراوانی بهره می‌برند و از این لحاظ چیزی کم و کسر ندارند ولی با این حال، کفه ترازو کمی به سمت رکستون سنگینی می‌کند زیرا در این خودرو شاهد 9 ایربگ، رادارهای نقطه کور و هشدار خروج از خط، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو با حافظه برای صندلی راننده، گرم‌کن غربیلک فرمان، گرم‌کن صندلی‌های ردیف دوم، دوربین 360 درجه، درب صندوق برقی اتوماتیک، سنسورهای پارک جلو و عقب، تهویه مطبوع دو منطقه‌ای و… هستیم که برخی از آن‌ها در MX8 وجود ندارد اما این خودرو هم با برخورداری از تجهیزاتی مثل 7 ایربگ، تنظیم برقی و گرم‌کن صندلی‌های جلو، شارژر بی‌سیم گوشی، سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش، سانروف، سنسور نور و باران، رادار نقطه کور، درب صندوق برقی، دوربین 360 درجه و رادار حرکت بین خطوط، اصلاً خودروی دست و پا بسته‌ای نیست. همچنین باید به قیمت به‌مراتب ارزان‌تر و ماهیت آفرودی MX8 هم توجه داشت که باعث می‌شود این سطح تجهیزات را کاملاً قابل‌قبول بدانیم.

بخوانید: مقایسه لئو MX8 و تیگو 8 پرو مکس، جدیدترین شاسی‌بلندهای دو دیفرانسیل بازار

مشخصات فنی رکستون و MX8

در بخش پیشرانه دو خودرو کاملاً باهم برابر هستند زیرا هردو از پیشرانه‌های 2 لیتری چهار سیلندر توربو با تزریق مستقیم سوخت یا GDI استفاده می‌کنند و خروجی تقریباً مشابهی هم دارند. موتور رکستون 222 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که پیشرانه MX8 که تحت لیسانس میتسوبیشی است، 228 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور را تحویل چرخ‌ها می‌دهد. در بخش گیربکس اما باید لئو را برتر دانست زیرا از یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت ZF استفاده می‌کند درحالی‌که انتقال نیرو در رکستون توسط یک گیربکس قدیمی‌تر شش سرعته اتوماتیک آیسین صورت می‌گیرد. هردوی این خودروها شاسی مستقل دارند و در آفرود توانمند خواهند بود.

قیمت و جمع‌بندی

درمجموع این دو شاسی‌بلند از لحاظ ساختار، اندازه، پیشرانه و تجهیزات بسیار به هم نزدیک هستند اما در قیمت اختلاف بزرگی باهم دارند. درحالی‌که هم‌اکنون قیمت کارخانه‌ای دقیق رکستون امپرور مشخص نیست، قیمت این شاسی‌بلند کره‌ای در بازار به رقم گزاف و دور از ذهن بیش از 6 میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر، هرچند قیمت دقیق MX8 هم هنوز اعلام نشده ولی پیش بینی می شود که با توجه به تغییرات نرخ از قابل دسترس به خودروسازان که از تالار اول به تالار دوم تغییر یافته و فقط ارز 28500 تومانی به کالاهای اساسی تعلق میگیرد؛ قیمت این محصول در محدوده 3 میلیارد تومانی قرار گیرد.

بدیهی است با این شرایط قیمت نهایی لئو بيش از پیش‌بینی‌های قبلی باشد اما حتی اگر این رقم به سه ميليارد تومان هم برسد همچنان نصف قیمت بازار رکستون خواهد بود؛ بنابراین، چنین اختلاف قیمت چشمگیری قطعاً باعث می‌شود این مقایسه با پیروزی لئو به پایان برسد زیرا این خودرو با بهره‌مندی از پلت‌فرم ژاپنی، تقریباً همه ویژگی‌های رکستون امپرور را با قیمت بسیار کمتری ارائه می‌کند.

از لحاظ برند نیز باید توجه داشته باشیم که لئو محصول نیسان است که برند به مراتب معتبرتری نسبت به سانگ‌یانگ محسوب می‌شود. البته که سانگ یانگ نیز یکی از قدیمی‌ترین برندها تولید خودرو در کشور کره جنوبی محسوب می‌شود.

مقایسه رکستون و لئو mx8

مشخصات فنی

لئو MX8

رکستون امپرور

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو 2 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 228 اسب بخار 222 اسب بخار
گشتاور 360 نیوتن متر 350 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
طول 4,882 میلی‌متر 4,850 میلی‌متر
عرض 1,850 میلی‌متر 1,960 میلی‌متر
ارتفاع 1,835 میلی‌متر 1,825 میلی‌متر
فاصله محوری 2,850 میلی‌متر 2,865 میلی‌متر
وزن خالص 1950 کیلوگرم 2110 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 5 نفر 7 نفر
قیمت کارخانه حدود 3 میلیارد تومان
قیمت بازار حدود 6 میلیارد تومان

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا