مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

بررسی ونوسیا D60 پلاس، سدان چینی با پلتفرم و موتور ژاپنی!

ونوسیا یکی از شرکت‌هایی است که واردات و عرضه محصولات آن در کشورمان قطعی به نظر می‌رسد. جالب اینکه این برند چینی در کشورمان دو متولی واردات دارد که مکث موتور و نورا موتور هستند اما دراین‌بین مکث موتور به واردات محصولات ونوسیا نزدیک‌تر به نظر می‌رسد زیرا چندی پیش مراسم آزمایش رانندگی با یکی از ساخته‌های این برند را ویژه نمایندگی‌های خود برگزار کرد. قرار است سه محصول ونوسیا شامل D60 پلاس، ونوسیا وی آنلاین و ونوسیا استار در کشورمان عرضه شوند و حالا در اینجا قصد بررسی مشخصات و ویژگی‌های ونوسیا D60 پلاس را داریم.

ونوسیا D60 پلاس نمای جلو
ونوسیا D60 پلاس نمای جلو

معرفی برند ونوسیا

ونوسیا (Venucia) یکی از برندهای زیرمجموعه جوینت ونچر نیسان و دانگ‌فنگ است. این برند در سال 2010 برای تولید و عرضه خودروهای اختصاصی بازار چین تأسیس شد. اولین محصول ونوسیا سدان کوچکی بنام D50 بود که در اوایل سال 2012 راهی بازار چین شد. چین بعد نسخه هاچ‌بک این خودرو هم با نام R50 به بازار آمد. به گفته نیسان، ونوسیا در دو سال اول فعالیت خود موفق به فروش 200 هزار دستگاه خودرو در چین شد. ونوسیا برندی لوکس و باکیفیت در بین تولیدات چینی محسوب می‌شود که محصولات کنونی آن به لطف سبک طراحی جذاب و منحصربه‌فرد و همین‌طور یدک کشیدن نام نیسان، گزینه‌های مناسبی برای بازار کشورمان محسوب می‌شوند.

ونوسیا D60 پلاس نمای کناری
ونوسیا D60 پلاس نمای کناری

ونوسیا D60 پلاس

Venucia D60 Plus سدان کامپکتی است که در سال 2017 با نام D60 رونمایی شد. این خودرو روی پلت‌فرم V نیسان و بر اساس سدان نیسان سلفی ساخته شده که در چین توسط جوینت ونچر دانگ‌فنگ-نیسان تولید می‌شود. چند وقت بعد، D60 فیس‌لیفت بزرگی را تجربه کرد که با نام D60 پلاس در سال 2021 معرفی شد. این مدل در قسمت جلو به‌طور کامل بازطراحی شده و نمایی مشابه کراس‌اوور استار پیدا کرده است. این سدان چینی-ژاپنی 4,756 میلی‌متر طول، 1,803 میلی‌متر عرض و 1,487 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با 2,700 میلی‌متر است. این یعنی D60 پلاس تقریباً هم‌اندازه چری آریزو 6 است.

ونوسیا D60 پلاس نمای عقب
ونوسیا D60 پلاس نمای عقب

بررسی طراحی ظاهر Venucia D60 Plus

همان‌طور که اشاره شد، D60 پلاس در فیس‌لیفت سال 2020 در قسمت جلو مطابق با زبان طراحی جدید ونوسیا کاملاً بازطراحی شده است. این یعنی در اینجا هم مثل کراس‌اوور استار شاهد خطوط تیز و شارپ با جلوپنجره بزرگی هستیم که چراغ‌ها از طرفین وارد آن شده و دی‌لایت‌ها به شکل زیبایی به سمت پایین جریان پیدا کرده‌اند. کمی پایین‌تر در طرفین سپر هم ورودی‌های هوای عمودی به چشم می‌خورد. این طراحی جدید ظاهر D60 پلاس را بسیار مدرن‌تر و جذاب‌تر از قبل کرده است.

ونوسیا D60 پلاس نمای عقب
ونوسیا D60 پلاس نمای عقب

در قسمت جانبی شاهد نمای نسبتاً ساده‌ای هستیم که تنها نکات قابل‌ذکر آن خطی است که دستگیره‌های در روی آن جای گرفته‌اند. علاوه بر این، پایین پنجره‌ها هم خطی کرومی کار شده که در قسمت لچکی عقب پهن‌تر می‌شود. در عقب هرچند حجم تغییرات کمتر از جلو است و فرم انتهایی چراغ‌ها دست‌نخورده باقیمانده اما سپر و درب صندوق کاملاً از نو طراحی شده و با انتقال جا پلاک به بالا و همین‌طور چراغ‌های جدید متصل به هم، نمای جذاب‌تر و مدرن‌تری ایجاد شده است. به‌طورکلی، فیس‌لیفت سال 2020 این خودرو بسیار موفق بوده و توانسته کاملاً ظاهر نه‌چندان جالب قبلی را بسیار بهتر کند و زیباتر کند.

ونوسیا D60 پلاس نمای جلو
ونوسیا D60 پلاس نمای جلو

داخل و تجهیزات ونوسیا D60 پلاس

ونوسیا برای داخل D60 پلاس هم داشبورد کاملاً جدیدی را طراحی است که زیبا و نسبتاً مدرن به نظر می‌رسد. در اینجا داشبورد طراحی ساده اما بروز و قابل‌قبولی دارد و دریچه‌های تهویه افقی به زیبایی در بالایی آن تعبیه شده‌اند. همچنین روی داشبورد و کنسول میانی هم بسته به تیپ، تریم طرح فیبر کربن یا چوب تیره کار شده که نمای سطح بالایی به کابین خودرو می‌بخشد. غربیلک فرمان D شکل سه پره و نمایشگر مرکزی با قاب ذوزنقه‌ای نیز از دیگر ویژگی‌های داخلی D60 پلاس هستند.

ونوسیا D60 پلاس داخل
ونوسیا D60 پلاس داخل

 

ونوسیا استار بسته به تیپ با تجهیزات و امکانات زیر به بازار عرضه می‌شود:

  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • ترمز پارک برقی با اتوهولد
  • سانروف
  • نمایشگر لمسی با دوربین عقب
  • تریم چرمی صندلی‌ها
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو
  • کروز کنترل
  • سامانه کنترل پایداری
  • اتولایت
  • چهار یا شش ایربگ
  • ترمز ABS و EBD
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی

پیشرانه

D60 پلاس فقط با یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه می‌شود که 122 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین، D60 پلاس از لحاظ قدرت در برابر رقبای چینی در بازار کشورمان حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت ولی در عوض تکنولوژی پیشرانه آن از نیسان گرفته شده که این می‌تواند برگ برنده‌ای برای D60 پلاس در بازار ایران باشد. انتقال نیروی این موتور هم صرفاً از طریق یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد؛ بنابراین، به‌طورکلی D60 پلاس از لحاظ قوای محرکه چندان هیجان‌انگیز نیست و برای موفقیت در بازار کشورمان صرفاً باید روی بهره‌مندی از تکنولوژی نیسان تکیه کند.

ونوسیا D60 پلاس موتور
ونوسیا D60 پلاس موتور

قیمت ونوسیا D60 Plus

قیمت ونوسیا D60 پلاس در چین از 88,800 یوآن معادل 12,400 دلار آغاز می‌شود و در بالاترین تیپ به 140,800 یوآن معادل 19,700 دلار می‌رسد. این در حالی است که گمرک ایران قیمت خام این خودرو را 15,500 یورو اعلام کرده است که با توجه به تعرفه‌ها و هزینه‌ها مختلف که به این رقم اضافه می‌شود، به‌احتمال‌زیاد قیمت D6 پلاس در کشورمان فراتر از 1.5 میلیارد تومان خواهد بود. در این صورت، نزدیک‌ترین رقبای این سدان جدید وارداتی در ایران کی‌ام‌سی J7 و سدان شاین مکس ایران‌خودرو خواهند بود.

جدول مشخصات فنی ونوسیا D60 پلاس

پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر
قدرت 122 اسب بخار
گشتاور 155 نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
طول 4,756 میلی‌متر
عرض 1,803 میلی‌متر
ارتفاع 1,487 میلی‌متر
فاصله محوری 2,700 میلی‌متر
وزن 1250 کیلوگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا