مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات نیسان کیکس وارداتی نامی خودرو

برند خوش‌نام نیسان که سال‌ها پیش با مدل‌هایی مثل ماکسیما و رونیز روزگار موفقی را در کشورمان سپری کرد، حال دوباره از طریق شرکت نامی خودرو به ایران بازگشته است. این شرکت در اواخر آبان 1402 از سه محصول وارداتی نیسان رونمایی کرد تا بتوانیم در آینده نزدیک شاهد حضور آن‌ها در جاده‌های کشور باشیم.

از این سه خودرو، کراس‌اوور نیسان کیکس  (Nissan Kicks) به‌احتمال‌زیاد ارزان‌ترین مدل در بین آنها خواهد بود. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این خودرو خواهیم پرداخت.

نیسان کیکس

معرفی کلی نیسان کیکس

Nissan Kicks کراس‌اووری در کلاس ساب‌کامپکت (کوچک‌تر از کامپکت) است که ابتدا در قالب کانسپتی در نمایشگاه خودروی سائوپائولو سال 2014 رونمایی شد و سپس نسخه تولیدی آن در سال 2016 راهی بازار برزیل شد. این خودرو به‌تدریج در سراسر آمریکای جنوبی عرضه شد و سپس در سال 2018 نیسان آن را در آمریکای شمالی هم عرضه کرد تا جایگزین نسل اول نیسان جوک شود. کیکس از نسل اول جوک که در مقطع کوتاهی به‌صورت وارداتی در کشورمان عرضه شد کمی بزرگ‌تر است. نسخه جهانی کیکس روی پلت‌فرم V نیسان ساخته شده است درحالی‌که نسخه بازار هند از پلت‌فرم B0 مشترک با داچیا ساندرو استفاده می‌کند. در ایران ما همان نسخه جهانی را خواهیم دید.

نیسان کیکس

طراحی بیرونی کیکس

کیکس در زمان معرفی طراحی ساده و نه‌چندان هیجان‌انگیزی داشت که البته برای یک کراس‌اوور کوچک اقتصادی قابل‌قبول بود اما در اواخر سال 2020، نیسان اقدام به فیس‌لیفت این خودرو کرد و با بازطراحی کامل دماغه، نمای جذاب‌تری به آن بخشید.

در این نسخه جدید که همزمان با نمایشگاه تحول هم رونمایی شد، شاهد چراغ‌های جلوی باریک‌تر و کشیده‌تری هستیم که تا داخل جلوپنجرهٔ بزرگ‌تری کشیده شده‌اند. اطراف جلوپنجره را هم تریم مشکی براق فراگرفته است. در قسمت جانبی هرچند تغییر خاصی صورت نگرفته است اما نیسان کیکس با ستون‌های مشکی‌رنگ که طرح سقف شناور را ایجاد کرده‌اند و طراحی خاص پنجره‌های جانبی عقب، هنوز هم طراحی قابل‌قبولی دارد درحالی‌که در عقب هم حالا چراغ‌ها به هم متصل شده و نمای بروزتری پیدا کرده‌اند.

نیسان کیکس

داخل کابین

در داخل Kicks نباید انتظار فضای خیلی چشمگیر و مدرنی را داشت زیرا پیشینه این خودرو به سال 2016 بازمی‌گردد و در فیس‌لیفت سال 2020 هم تغییری را در داخل تجربه نکرده است؛ بنابراین، در اینجا شاهد فضایی اقتصادی با پلاستیک سیاه فراوان در قسمت‌های مختلف، صفحه آمپر آنالوگ و نمایشگر لمسی نه‌چندان بزرگ در میانه داشبورد هستیم که در برابر کراس‌اوورهای چینی هم‌قیمت حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. بااین‌حال، با قضاوت از روی لوگوی نیسان، باید در اینجا انتظار فضای باکیفیتی را داشته باشیم.

نیسان کیکس

امکانات و تجهیزات نیسان کیکس

هرچند نیسان کیکس یک کراس‌اوور اقتصادی محسوب می‌شود اما نامی خودرو نسخه‌ای را برای بازار ایران انتخاب کرده است که از لحاظ تجهیزات سطح مناسبی دارد و امکانات قابل‌قبولی را ارائه می‌کند که عبارت‌اند از:

  • دوربین 360 درجه
  • هشدار نقطه کور
  • هشدار خروج از خط
  • ترمز اضطراری اتوماتیک
  • هشدار ترافیک عقب
  • کروز کنترل
  • چراغ‌های جلوی تطبیقی
  • صندلی‌های چرمی
  • چراغ‌های خودکار
  • دوربین دنده‌عقب
  • سیستم صوتی Bose با 8 بلندگو
  • شش ایربگ
  • ترمز کمکی
  • کنترل پایداری
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • سانروف برقی
  • و…

پیشرانه کیکس

کیکس در ایران با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که 122 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT شش سرعته مجازی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا شاهد قوای محرکه‌ای کاملاً اقتصادی باشیم. البته همین ویژگی به معنای هزینه‌های نگهداری و خرابی کمتر در قیاس را رقبای توربوشارژ و دوکلاچه چینی خواهد بود. Nissan Kicks در هر صد کیلومتر 6.6 لیتر بنزین مصرف می‌کند و باک سوخت آن 41 لیتر ظرفیت دارد.

این خودرو با 4,312 میلی‌متر طول، 1,760 میلی‌متر عرض و 1,613 میلی‌متر، اندازه کوچکی هم دارد ولی بااین‌حال صندوق بار آن 428 لیتر حجم خواهد داشت که برای خودرویی در این کلاس قابل‌توجه است.

نیسان کیکس

قیمت و جمع‌بندی

هنوز قیمت قطعی و دقیق نیسان کیکس در بازار ایران مشخص نیست ولی طبق گفته‌ها، قرار است این خودرو با قیمتی در حدود دو میلیارد تومان در کشورمان عرضه شود. این در حالی است که قیمت کیکس در بازار امارات با پیشرانه 1.6 لیتری از 71 هزار درهم معادل یک میلیارد تومان آغاز می‌شود و بنابراین، این کراس‌اوور اقتصادی با دو برابر قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد. درهرحال، نیسان کیکس با این قیمت در برابر کراس‌اوورهای بسیار مجهز، بزرگ‌تر و قوی‌تر بازار مثل تیگو 8 پرو قرار خواهد گرفت و بنابراین کار سختی پیش رو خواهد داشت.

نیسان کیکس

جدول مشخصات فنی نیسان کیکس

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر
قدرت 122 اسب بخار
گشتاور 143 نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
مصرف سوخت 6.6 لیتر
ظرفیت باک 41 لیتر
حجم صندوق بار 428 لیتر
طول 4,312 میلی‌متر
عرض 1,760 میلی‌متر
ارتفاع 1,613 میلی‌متر
فاصله محوری 2,620 میلی‌متر
وزن 1166 کیلوگرم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. دولت خودش عامل تورم و گرانی هست پس خودرو ملی اقتصادی ارزان قیمت چی شد باید دولت برای هر کد ملی واردات یک خودرو بدون پرداخت‌ گمرگ اجازه دهد واز اشخاص تعهد بگیرد که حق فروش تا ده سال ندارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا