مکمل بنزین
تحلیلیخبرداخلی

رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری در سال ۹۴

سازمان بازرسی و کنترل کیفیت در پایان هر سال و با آغاز سال جدید، گزارشی را منتشر می‌کند که بر اساس آن، میزان رضایت مشتریان از شرایط فروش خودروهای شرکت‌های مختلف مشخص شده است. این ارزیابی باعث می‌شود، شرکت‌ها برای رضایت بیشتر مشتریان و جلب توجه تعداد بیشتری از آنها، فرآیند فروش خود را بهتر کنند. بر اساس گزارش سازمان ISQI نزدیک به ۷ سال است که این ارزیابی انجام می‌گردد. این سازمان در سال ۹۴ مطابق سال‌های گذشته برای سنجش رضایت مشتزیان، از ۲۵۶ هزار و ۱۶۶ نفر در ۱۷ شرکت مختلف مصاحبه کرده است. اما روش ارزیابی در این سال کمی تغییر داشته است و براساس تغییر در نیازها و انتظارات مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری و ابزار تحقیق سنجش رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش بروزرسانی شده است. در کل این سازمان با تغییر روش ارزیابی خود، سعی نموده به نتیجه‌ای دقیق‌تر دست پیدا کند.

123578

 

برررسی‌های این سازمان نشان‌ می‌دهد شرکت کرمان خودرو، که محصولات جک و لیفان را به مشتریان عرضه می‌کند با سهم بازار ۲.۱ درصد از خودروهای سواری و با کسب امتیاز ۶۹۲ از ۱۰۰۰، موفق به کسب رتبه نخست رضایت مشتریان در این فرآیند شده است. بعد از کرمان خودرو، به‌ترتیب آسان موتور و مدیران خودرو که در ایران محصولات هیوندایی و چری را عرضه می‌کنند با امتیاز ۶۷۱ و ۶۷۰، در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

Ramezan-Foroosh-SITE---Accent

همچنین مدیا موتورز با امتیاز ۶۶۵، ایران خودرو با ۶۴۳، اطلس خودرو با ۶۲۰ و ایرتویا با ۶۱۴ در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. اما در رتبه‌بندی شرکت‌هایی که درصد فروش آنها کمتر از ۱ درصد بازار است، آلفاموتور به‌عنوان نمایندگی محصولات آلفارومئو توانست با ۷۳۸ امتیاز جایگاه نخست را کسب کند. توجه شما را به مشاهده تصویر زیر جلب می‌کنیم.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

همانطور که در لیست بالا مشاهده می‌کنید، ایران‌خودرو و سایپا درصد بسیاری از سهم بازار را در اختیار دارند اما جایگاه آنها چندان مناسب نیست. بر اساس این گزارش بیشتر انتقاد خریداران و مشتریان در فرآیند فروش خودروهای سواری به مواردی اعم از تاخیر در زمان تحویل، مناسب نبودن قیمت با کیفیت خودرو، عدم تحویل به موقع مدارک و پلاک، وجود ایراد در خودرو هنگام تحویل آن و کم بودن آپشن‌ها بوده است. خوشبختانه شرکت‌های خصوصی توانسته‌اند بیشترین رضایت مشتری را کسب کنند و این می‌تواند یک گام مثبت در جهت خصوصی‌سازی صنعت خودرو ایران باشد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. همش چرنده. رو چه حسابی این نمرات و رتبه ها را میدن. مگه میشه کسی از ایرانخودرو رضایت داشته باشه. اونی هم که از ماشین ایرانی رضایت داره ، خدا زده تو سرش.
    پناه بر خدا

    1. مقاله رو با دقت مطالعه کنید. امتیاز ایران خودرو با در اختیار داشتن بخش اعظمی از سهم بازار خیلی کم شده

  2. پس نتیجه اینکه کلا ماشین ایرانی نخریم .
    آخه برادر من مگه میشه گزینه اول جدول رضایت مندی کرمان موتور باشه و بعد مطلب مرطبتش ماشین از کرمان موتور نخرید باشه .بابا تا قصد وغرضتون دقت کنید که مطلبتون رو چه جوری منتشر کنید که طبیعی جلوه کنه

  3. کرمان موتور فعلا با بیشترین نمایندگی طبق آمار از خدمات خوبی برخودار است تو هر شرکتی هستند کسانی که مغرضانه برخورد میکنند و مصرف کنندگان هم همینطور اصلا نمی دونه جک چند دنده داره اظهار نظر میکنه ما ملتی هستیم …………

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا