مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی مشخصات رووی eRX5، شاسی بلند وارداتی پارس خودرو

پس از آزادسازی دوباره واردات خودرو به کشورمان، پارس‌خودرو با واردات کراس‌اوور کوچک و سالخورده زوتی DL5، عملکرد چندان جالبی نداشت و به‌نوعی از قافله واردات عقب افتاد اما این شرکت سعی در جبران دارد و به‌تازگی در سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، از خودروی وارداتی به‌مراتب لوکس‌تر و جدیدتری رونمایی کرده است. این خودرو رووی eRX5 نام دارد که در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات آن خواهیم پرداخت.

رووی eRX5

معرفی کلی رووی eRX5

زمانی که گروه بریتانیایی ام‌جی روور در سال 2005 ورشکست شد، شرکت چینی سایک آن را خرید. سایک اما هرچند ام‌جی را احیا کرد اما نتوانست حقوق برند روور را به دست بیاورد و به همین دلیل، بجای آن در سال ۲۰۰۶ برند رووی را ایجاد کرد. این شرکت چینی از برند رووی بیشتر برای بازار داخلی چین استفاده می‌کند و خودروهای رووی در بازارهای صادراتی با برند ام‌جی عرضه می‌شوند. RX5 یکی از محصولات رووی است که نسل اول آن در سال 2016 بر پایهٔ پلت‌فرم مشترکی با ام‌جی GS معرفی شد. RX5 هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که در اوایل سال 2022 رونمایی شد.

رووی eRX5

چند هفته پیش نیز در جشنواره سرعت گودوود در انگلستان، همین خودرو در قالب نسل دوم ام‌جی HS برای عرضه در بازار اروپا معرفی شد. RX5 در نسخه‌های بنزینی، پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی عرضه می‌شود که نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی با نام eRX5 شناخته می‌شود و پارس خودرو هم همین نسخه را به ایران آورده است. عجیب اینکه فردا موتور هم قصد واردات همین شاسی‌بلند هیبریدی چینی را دارد.

رووی eRX5

طراحی بیرونی رووی eRX5

بدون شک بدون شک eRX5 با چراغ‌های جلوی تیز و کشیده و جلوپنجرهٔ بزرگ با الگوی داخلی کرومی آبشاری، ظاهر چشمگیر و بروزی دارد هرچند که همین ویژگی‌ها در کنار فرم دوکی‌شکل جلوپنجره باعث شده تا حدودی خودروهای لکسوس مثل RX را تداعی کند. در قسمت جانبی این خودرو هم با دستگیره‌های در مخفی و تریم کرومی بالای پنجره‌ها، شاهد نمای مدرنی هستیم درحالی‌که در عقب نیز طراحی جالب سه‌بخشی اسپویلر همراه با چراغ‌های باریک پیوسته و دیفیوزر روی سپر، نمایی جذاب را شکل داده‌اند. سر اگزوزهای تزئینی پایین سپر و طراحی چشمگیر رینگ‌ها هم تکمیل‌کننده ویژگی‌های بیرونی eRX5 هستند. این خودرو با 4,655 میلی‌متر طول، 1,890 میلی‌متر عرض و 1,664 میلی‌متر ارتفاع، شاسی‌بلندی در کلاس کامپکت محسوب می‌شود.

رووی eRX5

داخل رووی eRX5

رووی eRX5 در داخل نیز فضایی چشمگیر و لوکس دارد. مهم‌ترین ویژگی در اینجا، نمایشگر بزرگ 27 اینچی یک‌تکه‌ای است که از مقابل راننده تا میانه داشبورد کشیده شده و نقشه صفحه آمپر و صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را باهم ایفا می‌کند. داشبورد نیز با خطوط افقی صاف و دریچه‌های تهویه مستطیلی، با فرم این نمایشگر در هماهنگی است درحالی‌که مقابل راننده غربیلک فرمانی با طراحی منحصربه‌فرد دیده می‌شود. تودوزی چرمی قهوه‌ای‌رنگ روی صندلی‌ها، پانل و داشبورد، حال و هوای لوکسی به کابین خودرو بخشیده و کنسول مرکزی شیب‌دار با شیفتر الکترونیکی هم ویژگی‌های داخلی این کراس‌اوور هیبریدی چینی را تکمیل می‌کند.

رووی eRX5

تجهیزات و امکانات رووی eRX5

لیست امکانات و آپشن‌های این خودرو به شرح زیر است:

  • کروز کنترل تطبیقی
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • سیستم پایش باد تایرها
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو با گرم‌کن
  • تریم داخلی دورنگ با تودوزی چرمی
  • سیستم هشدار خروج از مسیر
  • ایربگ‌های جلو، جانبی، پرده‌ای
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • سنسورهای پارک جلو و عقب
  • چراغ‌های اتوماتیک
  • چراغ‌های جلو تطبیقی
  • سانروف
  • دستیار حفظ حرکت میان خطوط
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی
  • نمایشگر 27 اینچی
  • ترمز کمکی
  • دوربین دید عقب
  • دوربین ثبت وقایع
  • سیستم خودران سطح دو

و…

پیشرانه رووی eRX5

همان‌طور که اشاره شد، پارس‌خودرو نسخه پلاگین‌هیبریدی RX5 را وارد کرده است. این نسخه از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو GDI با 185 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی با 241 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. انتقال این نیرو هم توسط یک گیربکس 10 سرعته AMT صورت می‌گیرد. eRX5 به یک پکیج باطری لیتیوم یونی 12.3 کیلووات ساعتی مجهز است که امکان پیمودن تا 61 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. برد کلی خودرو اما به 1050 کیلومتر می‌رسد. eRX5 با 1840 کیلوگرم وزن، ظرف 6.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

رووی eRX5

قیمت و جمع‌بندی

قیمت رووی eRX5 در چین از 147,900 یوآن معادل 20,500 دلار آغاز می‌شود و در گران‌ترین نسخه به 159,900 یوآن معادل 22,100 دلار می‌رسد؛ بنابراین، در بازار کشورمان باید برای این خودرو انتظار قیمتی بیش از دو میلیارد تومان را داشته باشیم. با این قیمت، رووی eRX5 به رقیب اصلی فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس تبدیل خواهد شد درحالی‌که لاماری ایما هیبریدی را هم در مقابل خود می‌بیند.

مشخصات فنی رووی eRX5

رووی eRX5

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام خیلی ها ۲ میلیارد پول منزلشون هست بعضی حتی کمتر پس خیلی ها محروم هستن از خرید این خودروها
    خیلی کارمندها دارن بین ۱۵ تا ۲۰ تومن در ماه حقوق میگیرن پس قسط های بالا هم نمیتونن پرداخت کنن این خودروها بدرد زمین دارها و ملک دارها میخوره بفروشن خودرو بخرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا