مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسیتاریخچه

BMW E39 M5، هیولای دهه 90 که هنوز هم نفس می‌کشد

تمام سدان‌های پرفورمنس دهه 90 با عملکردی عالی ساخته شده بودند و برخی از آنها حتی از سایر خودروهای امروزی نیز بهتر عمل کردند. یکی از این سدان‌های پرفورمنس، بی‌ام‌و E39 M5 است که با موتور هشت سیلندر خود در دهه ۹۰ غوغایی به پا کرده بود.

این موتور S62 4.9 لیتری می‌توانست 349 اسب بخار قدرت و 369 پوند فوت گشتاور تولید کند. یکی از رقیبان این خودرو، مرسدس بنز E55 AMG بود که با موتور بزرگتر 5.4 لیتری‌اش حدودا 349 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. بیایید در ادامه به طور مفصل به ویژگی‌های این سدان اسپرت بی‌ام‌و بپردازیم.

بی‌ام‌و E39 M5

بی‌رقیب در عملکرد

بی‌ام‌و E39 M5 برخلاف دیگر محصولات در دهه ۹۰، یک سدان اسپرت بود. بدون در نظر گرفتن عملکرد آن، این خودرو یکی از جذاب‌ترین و منحصربفردترین محصولات تولید شده در 1998 بود. دیگر سدان‌های آن دوره که توسط رقبایی همچون آئودی و مرسدس به بازار عرضه شده بودند، از نظر عملکرد بسیار عالی بودند و در رده اول به عنوان یک محصول لاکچری شناخته می‌شدند.

این مطلب را نیز بخوانید: بی‌ام‌و X3 2025 نسل جدید: به غول جاده‌ها سلام کنید!

بی‌ام‌و E39 M5 همچنین سرعت بالایی داشت و با وزن کم خود، زودتر به حداکثر سرعت و شتاب دست می‌یافت. یکی از دلایل این امر موتور شش سیلندر خطی S50/S52 آن بود.

جدول مشخصات فنی

موتور پیشرانه 4.9 لیتری تنفس طبیعی هشت سیلندر وی‌شکل
گیربکس شش سرعته دستی
قدرت 394 اسب بخار
گشتاور 369 پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های عقب متحرک
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت 4.8 ثانیه
حداکثر سرعت 249 کیلومتر بر ساعت

بی‌ام‌و در دهه 2000 به عنوان بزرگترین سازنده پیشرانه در جهان شناخته شد و با محصولات و انجین‌های متنوعش، جایگاه خود را در بازار تقویت کرد. موتور S62 4.9 لیتری یکی از همین موتورهای خوب و ارتقا یافته است و به عنوان اولین پیشرانه قرار گرفته در مدل M5 شناخته می‌شود.

S62 یکی از بهترین موتورهای هشت سیلندر نسل خود

موتور S62 در مقایسه با هر انجین هشت سیلندر دیگری در سدان‌های اسپرت در زمان خود، بدون شک برنده این رقابت خواهد بود. این پیشرانه اولین موتور بی‌ام‌و بود که به فناوری دابل VANOS مجهز شد، تکنولوژی که امروزه در سراسر موتورهای بی‌ام‌و به چشم می‌خورد.

حتی C4 Corvette ZR1 با موتور 5.7 لیتری هشت سیلندر خود 405 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، پس می‌توان فهمید که چقدر این موتور بی‌ام‌و قدرتمند بوده و کارایی بالایی داشته است.

تلاقی عملکرد و لاکچری بودن

بی‌ام‌و E39 M5 تجربه رانندگی خوب و راحتی را در اختیار رانندگان قرار می‌داد و در آن زمان از تکنولوژی‌های گسترده‌ای استفاده می‌کرد. برخی از پیشرفت‌های آن را در پایین برایتان ارائه کردیم:

  • سیستم تعلیق آلومینیومی MacPherson در جلو
  • سیستم تعلیق مولتی لینک در عقب

با ارتقای سیستم تعلیق در جلو و عقب، وزن E39 M5 افزایش یافت ولی بهبودی در هندلینگ ایجاد شد. هر زمان که پای‌تان را روی پدال گاز می‌گذاشتید، صدای موتور شما را شگفت‌زده می‌کرد! با گیربکس شش سرعته دستی و سیستم دیفرانسیل خوب، E39 M5 تجربه رانندگی حتی دلپذیرتر هم می‌شد.

کابین و امکانات آن

این خودرو علی‌رغم عملکرد چشمگیرش، همچنان یکی از لاکچری‌ترین سدان‌های دهه ۹۰ شناخته می‌شود. اگرچه کابین بنظر ساده می‌آید، ولی تجربه رانندگی و سواری راحتی را در اختیار راننده گذاشته و در هنگام سفر با آن، احساس خستگی نخواهید کرد.

بی‌ام‌و E39 M5 در برابر سدان‌های اسپرت امروزی

یکی از دلایلی که باعث می‌شود این محصول بی‌ام‌و در دو دهه گذشته تا این حد محبوب باشد، بدون رقیب بودن آن است. خودروهای مجهز به موتورهای تنفس طبیعی ۸ سیلندر با گیربکس دستی بسیار کمیاب هستند ولی آیا با این وجود می‌‌توانیم خودروی جدیدی را بیابیم که بتواند از این نظر با بی‌ام‌و رقابت کند؟

این مطلب را نیز بخوانید: بررسی مشخصات، امکانات و قیمت بی‌ام‌و سری ۸ ۲۰۲۴

بله بدون شک با نگاهی به بازار خودروهای امروزی، لکسوس IS500 F-Sport 2024 می‌تواند با بی‌ام‌و دهه ۹۰ رقابت کند! این مدل یکی از مطمئن‌ترین خودروهای ژاپنی در بازار است و آپشن‌های متنوعی را در بخش موتور در هر تریم خود ارائه می‌کند. تریم پرمیوم آن تنها نسخه باقی مانده از یک سدان اسپرت هشت سیلندر تنفس طبیعی است که 472 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. اگرچه از گیربکس شش سرعته دستی برخوردار نیست.

همچنین بی‌ام‌و G80 M3 شباهت زیادی به E39 M5 در بخش ابعاد دارد. اگر به دنبال یک خودروی اسپرت در رده سدان هستید که به گیربکس دستی مجهز شده باشد، باید اشاره کنیم که نمی‌توانید نسخه مجهز به آن را در مدل M5 در سری نسل پنجم F10 بیابید. لطفا برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا