مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی مشخصات لونا GRE، سدان برقی وارداتی ایران خودرو

خودروهای الکتریک طی حدود یک دهه گذشته در کل جهان موردتوجه قرار گرفته‌اند و دولت‌ها نیز با در نظر گرفتن قوانین سخت‌گیرانه آلایندگی و همین‌طور مشوق‌های مختلف برای خودروهای الکتریکی، سعی دارند خریداران را به سمت خرید این خودروهای پاک سوق دهند. این موضوع به‌تازگی در کشورمان هم موردتوجه قرار گرفته و واردات خودروهای الکتریکی با تعرفه بسیار کمتری در دستور کار قرار گرفته است تا مردم به خرید آن‌ها ترغیب شوند. در همین راستا، ایران‌خودرو که هنوز موفق نشده نسخه الکتریکی هیچ‌کدام از محصولات داخلی خود را روی خط تولید ببرد، اقدام به واردات یک خودروی الکتریکی بنام لونا کرده است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

لونا GRE ایران خودرو

معرفی کلی لونا GRE

خودرویی که ایران‌خودرو با نام لونا به ایران آورده، درواقع JMEV Yi نام دارد و محصول جوینت ونچر رنو با شرکت چینی جیانگ‌لینگ است. این خودرو از طریق سرمایه‌گذاری مشترک یکی از شرکت‌های زیرمجموعه رنو بنام موبیلایز با گروه جیانگ‌لینگ موتورز چین توسعه پیدا کرده و توسط برند JMEV عرضه می‌شود. این سدان الکتریکی از اواسط سال 2023 با نام موبیلایز لیمو به‌صورت اشتراکی در اروپا هم عرضه شد اما در سال 2023 این کار خاتمه یافت زیرا به گفته موبیلایز، عرضه خودرو به‌صورت اشتراکی در حال حاضر صرفه اقتصادی ندارد. بااین‌حال، JMEV Yi همچنان در چین تولید و عرضه می‌شود. در کشورمان، این سدان الکتریکی اولین بار در نمایشگاه خودروی تهران بهمن 1402 رونمایی شد.

لونا GRE ایران خودرو

طراحی بیرونی لونا برقی

لونا در بیرون از طراحی آیرودینامیک و منحصربه‌فردی بهره می‌برد. در قسمت جلو، دماغه‌ای بدون جلوپنجره را می‌بینیم که چراغ‌های دوقسمتی با طراحی جالبی در طرفین آن جای گرفته‌اند. در قسمت جانبی، شاهد نمایی ساده و سیال با دستگیره‌های در جمع‌شو هستیم که با فرمی فست‌بک مانند، تا حدودی تسلا مدل S را به یاد می‌آورد. در عقب خودرو نیز طراحان اقدام به طراحی چراغ‌های Y شکلی کرده‌اند که تا روی گلگیرها کشیده شده‌اند. روی لبه در صندوق هم یک اسپویلر یکپارچه خودنمایی می‌کند. لونا GRE با 4,675 میلی‌متر طول، 1,835 میلی‌متر عرض و 1,470 میلی‌متر ارتفاع، سدانی در کلاس کامپکت یا C محسوب می‌شود.

لونا GRE ایران خودرو

داخل لونا GRE

لونا در داخل در قیاس با دیگر خودروهای الکتریکی چینی طراحی نسبتاً ساده و حتی کمی کهنه دارد. البته ایران‌خودرو تیپ پایه این خودرو را وارد کرده که فاقد نمایشگر لمسی مرکزی است و همین موضوع لطمه بزرگی به طراحی کلی کابین زده است زیرا در قاب بزرگ این نمایشگر صرفاً یک پانل دیجیتالی کوچک تعبیه شده است درحالی‌که در تیپ‌های بالاتر، نمایشگر بزرگی را می‌بینیم که با اتصال به صفحه آمپر دیجیتالی، فضای بسیار مدرن‌تری را ایجاد می‌کند. البته خوشبختانه لونای وارداتی ایران‌خودرو از صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی بهره می‌برد. مقابل راننده هم غربیلک فرمان دو پره ساده‌ای دیده می‌شود که از دکمه‌های سمت راست بی‌بهره است.

لونا GRE ایران خودرو

امکانات و تجهیزات لونا برقی

ازآنجایی‌که ایران‌خودرو تیپ پایه JMEV Yi را به ایران آورده، انتظار امکانات زیادی از آن نباید داشته باشیم و لیست تجهیزات آن صرفاً شامل موارد محدودی می‌شود که در ادامه مرور خواهیم کرد:

  • سیستم کنترل پایداری
  • سیستم کنترل کشش
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی
  • سیستم کمکی حرکت سراشیبی
  • ترمز پارک برقی
  • ترمز کمکی اضطراری
  • دو ایربگ
  • فرمان برقی
  • سنسور دنده عقب
  • تنظیم دستی صندلی‌های جلو
  • صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی
  • سنسور نور و باران
  • استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید

پیشرانه لونا برقی

لونا به یک موتور الکتریکی در جلو مجهز است که 149 اسب بخار قدرت و 225 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی آن توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری 43.9 کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن 400 کیلومتر را طبق معیارهای CLTC چین فراهم می‌کند. این باطری‌ها با استفاده از شارژر سریع ظرف 30 دقیقه شارژ می‌شوند اما این کار با شارژرهای معمولی 8 ساعت طول می‌کشد. به لطف این نیرو، لونا با وزن 1535 کیلوگرم، ظرف 9.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 140 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. رینگ‌های این خودرو 17 اینچی فولادی و ترمزها در هر چهارچرخ دیسکی هستند.

لونا GRE ایران خودرو

قیمت و جمع‌بندی

لونا GRE از سوی ایران‌خودرو با قیمت یک میلیارد و 164 میلیون تومان عرضه می‌شود که این رقم در بازار به حدود 1.370 میلیارد تومان رسیده است. اصلی‌ترین رقیب سدان الکتریکی وارداتی ایران‌خودرو در حال حاضر، کی‌ام‌سی EJ7 کرمان موتور است که نسخه الکتریکی سدان J7 محسوب می‌شود و قیمت کارخانه‌ای 1.325 میلیارد تومانی دارد. علاوه بر این، سایپا هم در تدارک عرضه سدانی الکتریکی به بازار است که تانگو 5 نام دارد و نسخه الکتریکی آریزو 5 محسوب می‌شود.

مشخصات فنی لونا GRE

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا