مکمل بنزین
گوناگوناخبار روز خودروخبر

نگاهی به مزایای آریسان 2 ایران خودرو؛ تنها وانت داخلی با سیستم ESP

امروز قصد داریم تا نگاه مختصری به مشخصات آریسان 2 به عنوان تنها وانت شهری که با آخرین استانداردهای الزامی در حال تولید است، بیندازیم. پس با ما همراه باشید…

وانت آریسان 2 ایران خودرو - IKCO ARISUN 2 TRUCK
وانت آریسان 2

– ایمنی

آریسان 2، تنها وانت داخلی است که با آخرین استانداردهای الزام شده تولید می‌شود. با اینکه انتقادات گوناگونی به ایران خودرو وجود دارد، اما این خودروساز در مقایسه با سایپا در تجهیز وانت خود به برخی ویژگی‌های ایمنی، کوتاهی نکرده است.

با الزام تولید خودروها با آخرین استانداردهای سازمان استاندارد، گروه صنعتی ایران خودرو هم تصمیم گرفت سطح ایمنی وانت استراتژیک خود یعنی آریسان 2 را افزایش دهد. در همین رابطه، شاهد آن بودیم که سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سنسورهای پایش فشار باد تایرها (TPMS)، دی لایت و پوزیشن لایت و… را به آریسان 2 افزود.

– پیشرانه

در وانت آریسان 2، نسخه ارتقاء یافته پیشرانه XU7 که با نام XUP شناخته می‌شود، نصب شده است. این پیشرانه 8 سوپاپه به حجم 1761 سی سی با اتصال به گیربکس 5 سرعته دستی، توانایی تولید 97 اسب بخار، قدرت و 146 نیوتن متر، گشتاور را دارد.  مصرف سوخت ترکیبی آریسان 2 نیز 8.8 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است.

این پیشرانه تغییراتی را در بخش‌های منیفولد ورودی، سیم‌کشی، کامپیوتر مرکزی، دریچه گاز، واشر سر سیلندر، میل‌لنگ، پیستون و… داشته و در عین اینکه توانایی پاس کردن استانداردهای جدید را دارد، به گفته ایران خودرو، مشکلات آن هم کمتر از قبل شده است.

وانت آریسان 2 دارای مخزن گاز CNG مخفی در زیر حوض بار بوده که ظرفیت آن از 70 به 75 لیتر افزایش یافته است. از طرف دیگر، ظرفیت باک بنزین خودرو از 50 به 40 لیتر کاهش یافته که این مساله نشان دهنده CNG محور بودن آریسان 2 است.

براساس تست‌های میدانی، این پیشرانه با گشتاور 146 نیوتن متر، کشش بسیار خوبی را برای خودرو رقم می‌زند

وانت آریسان 2 ایران خودرو - IKCO ARISUN 2 TRUCK
وانت آریسان 2

– ظرفیت بار

ظرفیت بار خودرو از 600 کیلوگرم در نسخه قبلی به 750 کیلوگرم در نسخه جدید افزایش پیدا کرده است. توان حمل ۷۵۰ کیلوگرم بار، وانت آریسان ۲ را به انتخاب مناسبی جهت حمل بار درون‌شهری تبدیل کرده است.

– امکانات رفاهی

باتوجه به اینکه با خودرویی در حوزه کار روبرو هستیم، طبیعتا نباید انتظار سطح آپشنی بالایی را از آریسان 2 داشت. اما به‌طور کلی، حداقلی‌ترین امکانات رفاهی در این خودرو وجود داشته و افزوده شدن امکانات ایمنی به آن، آریسان 2 را به گزینه قابل قبولی تبدیل کرده است.

از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی آریسان 2 می‌توان به موارد ذیل، اشاره کرد:

  • سیستم تهویه مطبوع (کولر و بخاری)
  • بالابرهای برقی شیشه‌ها
  • 2 کیسه هوای ایمنی
  • سیستم کنترل پایداری (ESC)
  • ترمزهای ABS و EBD
  • فرمان هیدرولیک
  • تریم پارچه ای صندلی‌ها
  • دی لایت و پوزیشن لایت
  • سنسورهای پایش فشار باد تایرها (TPMS)
  • سیستم صوتی (رادیو پخش)
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • و…

با نگاهی به مشخصات وانت آریسان 2 ایران خودرو، می‌توان به این نتیجه رسید که در این بازار غیررقابتی، اگر قصد خرید وانت شهری صفر کیلومتر با ظرفیت حمل بار بیشتر از سایپا 151 را داشته و بودجه‌ای کمتر از 500 میلیون تومان دارید، چاره‌ای جز انتخاب آریسان 2 نخواهید داشت. خودرویی که باتوجه به گسترده بودن شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو، گزینه ارزنده ای به شمار می‌آید.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ای کاش کاری میکردن ظرفیت بارشم بیشتر بود که ما مجبور نشیم به جای این نیسان بخریم که کلا هیچی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا