مکمل بنزین
آشنایی با اصطلاحات و آپشن های خودروبرگزیده‌ها

اتو هلد چیست و به چه صورت کار می کند؟

یکی از مشکلات هر راننده ای در مسیر های پر ترافیک و یا شیب زیاد، گرفتن کلاچ و ترمزهای مکرر است یکی از آپشن‌های مفید در خودروهای مدرن و امروز سیستم اتو هلد است در واقع به راننده کمک می‌کند که در ترافیک و یا حرکت از سربالایی و سرازیری مدام ترمز نکند و این باعث افزایش عمر ترمزها خواهند شد. این سیستم توسعه یافته ترمز پارک کمکی است و تقریباً در خودروهای امروزی به تکامل رسیده است، در حالی که درگذشته فقط در یک سری از برند های معروف آلمانی مانند مرسدس بنز و بی ام و یافت میشد. اما در حال حاضر خودروهای نه‌ چندان گران‌قیمت چینی نیز این آپشن را دارند.

نحوه عملکرد سیستم اتوهلد به چه صورت می باشد؟

نام اتو هلد Auto Hold ترکیبی از دو واژه اتو (اتوماتیک) و هلد به معنای توقف است این سیستم به این صورت کار می‌کند که شیب را اندازه گرفته و سیستم های ABS و ESC را کنترل می کند با فعال کردن آن شما زمانی که پای خودتان را از روی پدال گاز برمی‌دارید ترمز دستی به صورت خودکار فعال خواهد شد خودرو متوقف می‌شود و وقتی که بخواهید شروع به حرکت کنید فقط کافی است پدال گاز را فشرده، سیستم از مدار به صورت هوشمند خارج می‌شود.
این سیستم وقتی که خودرو متوقف باشد به صورت خودکار فشار ترمز را به چرخ‌ها اعمال می‌کند و باعث عدم حرکت خودرو می‌شود و هنگامی که راننده به پدال گاز فشار می‌آورد این سیستم نیروهای نیروی ترمز را کم کرده و باعث حرکت خودرو می‌شود.

  پیچیده ترین موتورهای خودرویی که تاکنون وجود داشته اند!

نکته مهمی که در مورد سیستم اتو هلد وجود دارد این است که زمانی که از این سیستم هوشمند استفاده کردید و فراموش کردید که اتو هلد را غیرفعال کنید، نگران نباشید چرا که این سیستم به صورت خودکار و هوشمندانه غیرفعال می‌شود. البته به این معنی نیست که با خیال راحت خودرو را در حالت فعال بودن اتوهلد ترک کنید!

مزایای سیستم اتو هلد چیست؟

از مزایای سیستم اتوهلد می‌توان به راحتی راننده و کمتر شدن استهلاک گیربکس خودرو و ترمزهای خودرو اشاره کرد.
همینطور باعث کمتر شدن مصرف سوخت خودرو خواهد شد. این آپشن کاربردی برای رانندگان تازه وارد است چرا که از حرکت خودرو به عقب یا جلو در شیب یا سربالایی جلوگیری می‌کند و از برخورد خودرو با موانع یا خودرو‌های دیگر پیشگیری می‌کند.

آیا اتوهلد همان سیستم شروع حرکت در شیب هست ؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به تعریف مختصری از این سیستم بپردازیم. سیستم HAC که مخفف عبارت HILL START ASSIST CONTROL هست که به نام سیستم کمکی کنترل خودرو در سربالایی یا سراشیبی خوانده می شود، این سیستم در هنگام سراشیبی و یا سربالایی تند به راننده کمک می‌کند و باعث عدم حرکت خودرو در این شرایط می‌شود.

حال می‌پردازیم به اصل سوال که آیا این سیستم همان اتو هلد هست؟

پاسخ: خیر! اساس کار سیستم HAC به این صورت هست که فقط چند دقیقه به کمک راننده می‌آید و زمانی که شیب جاده بیشتر از ۵ درجه باشد کار می‌کند و راننده پس از فعال شدن HAC، پای خود را از روی پدال ترمز بردارد. HAC به مدت 2 تا 3 ثانیه فشار ترمز را حفظ می‌کند تا راننده فرصت کافی برای شروع حرکت به جلو داشته باشد. در حالی که سیستم اتو هلد همیشگی هست و هر وقت که نیاز باشد و راننده بخواهد وارد می‌شود. بنابراین سیستم اتوهلد تکامل یافته تر و هوشمندانه تر از سیستم HAC است.

  7 ماشین که جوانان عاشق آن‌ها خواهند شد!

آیا سیستم اتو هلد معایب هم دارد؟

پاسخ: بله! این سیستم با اینکه مزیت های زیادی در افزایش ایمنی و راحتی سرنشین دارد معایبی نیز دارد برای مثال در بعضی از خودروها می تواند باعث کاهش طول عمر باتری خودرو شود و همچنین این سیستم برای تمام شرایط آب و هوایی مناسب نیست چرا که در شرایط جوی با سطح لیز جاده هنگام یخ زدگی سطح جاده، ترمز خودرو ممکن است درست کار نکند و باعث سر خوردن یا لغزش خودرو شود پس پیشنهاد میکنیم در شرایط عادی جاده از این سیستم استفاده کنید.

آیا اتو هلد با ترمز دستی برقی فرق دارد؟

پاسخ: بله! ترمز دستی برقی وسط یک کلید فعال و غیر فعال می‌شود و هیچ عکس العمل هوشمندی ندارد در حالی که اتوهلد به صورت اتوماتیک درگیر می‌شود و با گاز دادن آزاد می‌شود. مسئله‌ی دیگر این است که خودروهایی که اتوهلد دارند؛ حتماً سیستم ترمز دستی الکتریکی هم دارند. ترمز دستی الکتریکی که با حرف P معمولاً مشخص می‌شود با فعال کردن اتوهلد به رنگ سبز در می‌آید. وقتی راننده پدال گاز را فشار می‌دهد، ابتدا ترمز دستی الکتریکی، سپس  اتوهلد غیرفعال می‌شود و ماشین به آرامی شروع به حرکت می‌کند.

در پایان باید گفت که سیستم اتوهلد موجود در خودروها باعث افزایش ایمنی و راحتی رانندگی می‌شود، چراکه این سیستم از تشخیص خودکار و اصلاح پایداری خودرو به مدت طولانی استفاده می‌کند. به کمک سنسورها و فناوری‌های پیشرفته، این سیستم می‌تواند سرعت خودرو را تنظیم کرده و در صورت لزوم ترمزها را فعال کند به طور کلی، سیستم اتوهلد با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و سنسورهای پیشرفته، باعث افزایش ایمنی رو راحتی راننده خواهد شد.

  قطعات خودرو سیتروئن C3-XR (سایپا سیلک) ثبت سفارش شد

آیا خودروی شما دارای سیستم اتو هلد است؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا