مکمل بنزین
گوناگونخبر

ارتقا گیربکس های اتوماتیک کیا

کمپانی کیا گیربکس های اتوماتیک 8 دنده را برای استفاده در خودروهای تک محور متحرک جلو یا Front Wheel Drive معرفی کرد؛ البته این تولید کننده خودرو تجربه استفاده از گیربکس 8 دنده معمولی را در خودروهای محور متحرک عقب (Rear Wheel Drive) خود دارد اما این اولین تجربه کیا در تولید گیربکس های اتوماتیک با استفاده از مبدل گشتاور یا تورک کنورتور (Torque converter) است.

eightspdkia2

مزیت دنده های بیشتر چیست؟

داشتن دنده‌های بیشتر در گیربکس های اتوماتیک باعث عملکرد بهتر سیستم انتقال قدرت خودرو در رساندن نیروی موتور به چرخها می‌شود و کارایی و بازدهی خودرو بالاتر می‌رود؛ در عین حال با تعویض دنده‌های بیشتر در حین حرکت، تولید صدا و نوسان دور موتور کمتر، حرکتی یکنواخت و نرم را برای سرنشین و خودرو ایجاد می‌کند. دلیل بالاتر رفتن بازدهی موتور اتومبیل با بیشتر شدن دنده های گیربکس این است که در هر سرعت و توان مورد نیاز راننده، دنده ای درگیر می‌شود که مناسب آن وضعیت است و در نتیجه نسبت حرکت خودرو به دور موتور در دورهای بالا کمتر می‌شود و به اصطلاح خودرو بیش از اندازه نیاز گاز نمی‌خورد، به طور مثال خودرویی با سرعت ماکزیمم 200 کیلومتر بر ساعت با گیربکس 4 دنده برای حرکت در سرعت 150 کیلومتر در ساعت نیاز به دور موتور 5000 در دنده 3 دارد (به دلیل اختلاف نسبت دنده باید در دور موتور بالاتری دنده تعویض شود) اما همین خودرو با گیربکس 8 دنده برای حرکت با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت نیاز به دور موتور 4000 در دنده 6 دارد، واین کارایی و بازدهی موتور خودرو را افزایش و مصرف سوخت آنرا کاهش می‌دهد. دلیل عدم استفاده کمپانی‌های تولید کننده خودرو از گیربکس های اتوماتیک با تعداد دنده‌های بیشتر بالا رفتن هزینه تولید و یا بزرگتر شدن اندازه گیربکس است که ممکن است با طراحی فضای موتور خودرو هماهنگی نداشته باشد. گیربکس جدید کمپانی کیا علاوه بر پایین آوردن دور چرخش دنده‌ها، نویز، لرزش گیربکس، مصرف سوخت خودرو را نیز پایین آورده است. ایا گیربکس 8 دنده قبل از کیا در خودروهای دیگری نیز استفاده شده؟ بله، به طور مثال گیربکس Aisin AW یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک است که در خودروهای بی ام و سری 2 (BMW 2-series active tourer) ، مینی کلابمن (Mini Clubman)  و ولوو  Volvo V60) V60) استفاده شده است.

eightspdkia

نکات بارز گیربکس جدید کمپانی کیا

گیربکس 8 دنده جدید تولید شده اندازه گیربکس 6 دنده قبلی با 3.5 کیلو وزن کمتر است. گیربکس جدید در همان ابعاد با دو دنده بیشتر با همان پوسته طراحی شده. درواقع هدف کیا از طراحی گیربکس جدید به این شکل این است که بتوان این گیربکس را در خودروهای مدل قدیمی تر که از گیربکس 6 دنده استفاده می‌کردند، با گیربکس قدیمی جایگزین کرد و با یک تیر دو نشان را هدف قرار داد! گیربکس های جدید از لحاظ بازدهی نیز بهینه شده اند؛ در طراحی این گیربکس موارد زیر لحاظ شده:

  • گیربکس یک دریچه ساده بر روی بند خود دارد
  • بازدهی سیستم الکترونیکی آن افزایش یافته
  • پمپ روغن آن کوچکتر شده و پمپاژ روغن کاهش یافته
  • گرما و اصطکاک کمتر شده.

به گفته کمپانی کیا : این گیربکس حرکت نرمی را در شتاب گیری خودرو از حالت سکون ایجاد می‌کند و شتاب را در سرعت های بالا به نسبت گیربکس های 6 دنده قدیمی بهبود می بخشد، مصرف سوخت را کاهش می دهد، میزان نویز، لرزش و غرش گیربکس و موتور را پایین می آورد. گیربکس 8 دنده اتوماتیک کیا برای بار اول در خودروی کادنزا (Cadenza) به کار گرفته می شود. به گفته کیا این گیربکس در آینده در خودروهای سایز میانه و بزرگ با محور متحرک جلو استفاده خواهد شد. انتظار نمی رود که گیربکس‌ها در این مرحله و در این تعداد دنده متوقف شوند و طبق گفته کیا این ارتقا گیربکس، قدمی برای گیربکس های پیشرفته تر بعدی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا