Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی بی‌وای‌دی F3 New: سایه‌ای از تویوتا!

متاسفانه صنایع خودروسازی ایران، با کم‌رنگ‌تر شدن تحریم‌ها، باز هم مانند گذشته در نقش یک وارد کننده و مونتاژ کننده ظاهر شده‌ و هیچ یک از شرکت‌ها فعالیت خاصی در زمینه واردات علم ساخت خودرو با استاندارد مناسب انجام نداده‌اند. عدم توجه و اعتماد به مهندسان ایرانی و همچنین عدم مهیا کردن شرایط لازم برای رشد خودروسازی در ایران، باعث خواهد شد با کوچکترین مسئله‌ای مانند تحریم، دوباره وضع خودروسازی ایران آشفته شود.

شرکت‌های کرمانی نیز به‌عنوان بخش خصوصی به مونتاژ خودرو، به‌خصوص محصولات چینی علاقه زیادی دارند و در راستای ساخت و یا حتی طراحی خودرو، فعالیتی ندارند. حال که این خودروسازان در راستای مونتاژ خودروهای چینی، بصورت سرسختانه فعالیت می‌کنند، بنظر می‌رسد سعی دارند تمام محصولات چین را به ایران بیاورند. کارمانیا‌ خودرو به‌عنوان یک خودروساز زیرمجموعه کرمان‌خودرو از همان ابتدا فعالیت خود را با همکاری بی‌وای‌دی چین (BYD) آغاز نمود و تبلیغات زیادی را پیرامون لوکس بودن محصولاتش انجام داد ولی اکنون این شرکت به سراغ محصول ارزان قیمت بایدو رفته و نسل جدید بی‌وای‌دی F3 را برای عرضه آماده نموده است.

Untitled-2

برای اولین‌بار در ایران BYD F3 در نمایشگاه خودرو تهران به‌نمایش گذاشته شد و قرار است، پیش‌فروش آن بزودی در اوایل سال ۹۶ آغاز شود. بنابر اعلام مسئولان غرفه کارمانیا خودرو، این محصول با قیمت ۵۱ الی ۵۷ میلیون تومان، به‌فروش خواهد رسید. حال با هم این خودرو را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم آیا BYD F3  ارزش پرداخت این مبلغ را دارد یا خیر!

byd-f3-01

درنمای خارجی، کاملا مشخص است که BYD با دقت به خودروهایی مانند تویوتا کرولا و کمری، این خودرو را طراحی کرده است. سبک طراحی خودروهای شرق آسیا، کاملا در F3 دیده می‌شود. چراغ‌های جلو از طراحی خاص و زیبایی بهره می‌برند که توجه شما را بدون شک جلب خواهند کرد. در مرحله دوم جلوپنجره بزرگ و صیقلی با رنگ کروم، صحنه‌ای زیبا را ایجاد کرده و باز هم بخش دوست داشتنی دیگری در  این خودرو خواهد بود. بخش پایینی سپر و چراغ‌های روشنایی روز نیز از طراحی قابل قبولی بهره می‌برند، بطور کلی در نمای روبرویی یک طرح جسورانه و اسپرت را شاهد هستیم.

byd-f3-03

در بخش جانبی، BYD از خطوط ساده و مستقیم در بدنه استفاده کرده و بیشتر ترجیح داده این بخش ساده بماند اما سایز کوچک لاستیک‌ها در نمای جانبی از زیبایی خودرو کاسته و این لاستیک‌های کوچک اصلا مناسب این خودرو نخواهند بود. رینگ‌ها نیز از یک طراحی ساده و نه‌چندان جذاب بهره می‌برند. در کل بخش جانبی بیش از حد ضعف دارد و هماهنگی بین این بخش با سایر بخش‌ها دیده نمی‌شود.

byd-f3-13

در قسمت پشت خودرو، مجدد با یک طراحی زیبا از شرق آسیا روبرو خواهید شد. طراحی زاویه‌دار چراغ‌های عقب که به‌وسیله نوار کرومی رنگ به هم متصل شده‌اند، کاملا بی‌نقص طراحی شده‌اند. اگرچه در این بخش‌هم شباهت‌هایی با محصولات تویوتا وجود دارد اما برای یک خودرو ارزان قیمت این نوع طراحی واقعا عالی محسوب می‌شود.

1-f3

داخل کابین F3 ظاهری مدرن و زیبا دارد. در طراحی داشبورد آن نیز می‌توان نشانه‌های هماهنگی با نمای بیرونی و اسپورت بودن را درک کرد. خطوط زاویه‌دار در سرتاسر کابین به چشم می‌خورد. جنس متریال داخلی F3 مانند بسیاری از رقبا از پلاستیک ارزان قیمت است. پوشش چرم صندلی‌ها به زیبایی کابین افزوده و راحتی این بخش، در حد متوسط خواهد بود. طراحی غربیلک فرمان نیز بروز بوده و از طرح‌ قدیمی در آن خبری نیست. در داخل کابین، BYD از بیشترین فضا برای سرنشینان استفاده کرده تا بتوانند به‌راحتی در آن مستقر شوند و مشکل خاصی نداشته باشند. این کابین به‌عنوان یک خودرو چینی نمره قبولی می‌گیرد و بیشترین ضعف مربوط به متریال داخلی آن می‌شود.

byd-f3-ch07

کارمانیا خودرو، این محصول را با یک پیشرانه ۴ سیلندر 1500 سی سی عرضه خواهد کرد که توانایی تولید ۱۰۷ اسب بخار قدرت را در دور موتور ۵۸۰۰ دور بر دقیقه دارد. حداکثر گشتاور تولیدی این موتور  145 نیوتن متر در 4800 دور بر دقیقه خواهد بود. مصرف سوخت F3 در حالت ترکیبی، ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود و حداکثر سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. F3 در ۲ مدل دستی و اتومات روانه بازار خواهد شد که مدل فول مجهز به گیربکس اتوماتیک 6 سرعته کلاچ دوبل DCT با قابلیت تیپترونیک است. سیستم ترمز این خودرو ساخت بوش آلمان و از نوع دیسکی بوده که همین نشان می‌دهد می‌توان به این ترمزها اعتماد کرد.

byd-f3-14

نباید فراموش کنیم که بی‌وای‌دی F3  جزء خودروهای ارزان قیمت محسوب می‌شود اما نسبت به قیمت، تجهیزات قابل قبولی دارد. از جمله این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقایسه کوتاه با برخی از رقبای داخل ایران

چری آریزو ۵

طراحی-ظاهری2

چری آریزو ۵ به‌عنوان یک خودروی تازه وارد یک رقیب سرسخت برای F3  محسوب می‌شود. آریزو ۵ از لحاظ ظاهری، زیبایی خاص خود را دارد و اگر بخواهیم یکی از این، ۲ محصول را بر اساس چهره انتخاب کنیم، سلیقه مهمترین نقش را در انتخاب خواهد داشت. از لحاظ فنی آریزو ۵، مشخصات برتری نسبت به نماینده بایدو دارد. آریزو با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری عرضه شده که توانایی تولید ۱۱۶ اسب بخار قدرت را دارد، از لحاظ تجهیزات نیز، مدل فول این خودرو مجهز به ایربگ سرنشینان جلو، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کولر برقی، سانروف و صفحه‌نمایش لمسی 7 اینچی و … است. البته این خودرو در حدود ۲۰ میلیون تومان با F3 اختلاف قیمت خواهد داشت که همین باعث می‌شود عرضه F3، بازار این خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

ام‌وی‌ام ۵۵۰

21303_MVM550_21

رقیب بعدی هم باز از کمپانی چری خواهد بود. مدل دنده‌ اتوماتیک و فول ام‌وی‌ام ۵۵۰ در حدود ۶۳ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو از لحاظ ظاهری بدون شک در مقابل F3 حرفی برای گفتن نخواهد داشت و از لحاظ فنی نیز مجهز به پیشرانه ۲.۰ لیتری با ۱۳۹ اسب‌بخار قدرت است. بنابراین از لحاظ فنی ام‌وی‌ام ۵۵۰ بسیار قدرتمندتر خواهد بود.

کلام آخر

byd-f3-02

بایدو F3 از لحاظ قدرت پیشرانه بدون شک در مقابل برخی از رقبا ضعیف‌تر ظاهر خواهد شد اما از لحاظ سایر امکانات و بخصوص در بخش ظاهری حرف‌های زیادی در ایران برای گفتن خواهد داشت. در سال ۲۰۱۶ بایدو توانسته است در حدود 130 114 دستگاه از این خودرو را در چین بفروش برساند که رنک ۳۳ را در جدول فروش خودروهای سدان به‌خود اختصاص داده است.

همچنین قیمت F3 در بازار چین از ۴۲ تا ۷۰ هزار یوآن متغیر است که به پول کشورمان، چیزی در حدود ۲۵ الی ۴۱ میلیون‌تومان خواهد شد. در کل ما همیشه موافق قیمت‌گذاری درست و مناسب هستیم و اگر این خودرو با قیمت کمتری در رنج ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان در ایران عرضه می‌شد، بدون شک باعث استقبال بیشتر مردم می‌شد و شرکت نیز می‌توانست آمار فروش بالایی را برای خود ثبت کند.

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    گردانندگان سایت چون کان به BYD میگن بایدو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.