مکمل بنزین
گوناگونخبر

کومودور شرکت اُپل 50ساله شد!

Webp.net-resizeimage (2)

اپل (Opel) در حال جشن گرفتن 50سالگی کومودور (Commodore) است – ماشینی خاص که سال 1967 شروع به کارکرد و تا سال 1982 ساخته و در سه نسل فروخته شد. کومودور از اجداد مدل های Omega و تمامی مدل های اسپرت Insignia بود. اگر با تاریخچه کومودور آشنا نیستید، به خودرویی شش سیلندر فکر کنید – یکی از معروف‌ترین برندهای خودرو در تاریخ!‌ در ابتدا این خودرو با یک کاربراتور و موتور ۲.۵لیتری و قدرت ۱۱۵ اسب بخار (۸۵ کیلووات) معرفی شد. اما چندماه بعد خودرو به مدل دو کاربراتور و همان موتور و با قدرت ۱۳۰ اسب بخار (۹۶ کیلووات) تغییر پیداکرد.

Webp.net-resizeimage (1)

درآغاز اپل خودرو را با ۴دنده دستی و یا ۲دنده اتوماتیک پیشنهاد کرد که در انتها ۳دنده اتوماتیک در سال ۱۹۶۹ جایگزین مدل های قبلی شد. سه بدنه متفاوت کومودور برای مشتریان در دسترس بود – سدان های دو و چهار در و کوپه های دو در.  درمجموع از اولین تولید، ۱۵۶۳۳۰ تعداد کومودور در تمامی نسل‌ها تولید و عرضه شد. در سال ۱۹۷۲ کومودورB معرفی شد – در قالب سدان و کوپه و در بازه قدرت موتور 115 تا 160 اسب بخار. یک خودرو مسابقه فوق العاده با موتور 6لیتری وی8 نیز ساخته شد که به جز داشتن مشخصات تاثیرگذار هیچ موفقیت دیگری کسب نکرد. کومودور از نسل دوم خودش در کشورهای آلمان، سوییس، بلژیک، ایران و آفریقای جنوبی تولید می‌شد.

Webp.net-resizeimage

پنج سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۷، کومودورC معرفی شد اما چندین ماه بعد در دستور تولید قرارگرفت. اما این بار از کوپه خبری نبود و با دو درها و کوپه های مخصوص اپل مونزا جایگزین شد. همچنین یک خودرو وَن استیشن بعد از مدتی در خط تولید قرارگرفت. این وَن با موتور 2.5 لیتری شش سیلندر با قدرت 115 یا 130 اسب بخار تولید می‌شد. برای برگزاری جشن این خودرو، اپل در ماه بعد چهار کومودور با شرکت خودرویی از برند Insignia را راهی جاده خواهدکرد.

Webp.net-resizeimage (3)

 

محمد رضوان پور

دانشجوی ارشد مهندسی شیمی گرایش انرژی و محیط زیست - دانشگاه تهران "Be Energetic, Go Green"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا