مکمل بنزین
گوناگونخبر

حل معضل قرن 21 با استفاده از تکنولوژی قرن 19 توسط نیسان!

در سال‌های اخیر تعداد افرادی که هنگام رانندگی از تلفن همراه هوشمند خود استفاده می‌­کنند، افزایش بی‌­رویه‌­ای داشته است. این امر باعث شده که آمار تصادفاتی که دلیل اصلی آن حواس­‌پرتی و عدم تمرکز راننده به‌خاطر استفاده از تلفن همراه بوده است به صورت تصاعدی افزایش یابد. همین دلایل باعث شده­‌اند تا نیسان به مبارزه با این موضوع بپردازد و برای حل این معضل از طرح جدید خود رونمایی کند. این طرح آزمایشی و کانسپت با مسدود کردن شبکه تلفن همراه، شبکه وای­‌فای، امواج رادویی و سیگنال­‌های بلوتوث در حین رانندگی، کمک می­‌کند تا راننده بدون مزاحمت و حواس‌­پرتی و با تمرکز کافی به رانندگی بپردازد.

این طرح چگونه کار می‌کند؟

اساس کار این طرح، استفاده­ هوشمندانه از تکنولوژی قرن 19 است، یعنی آوردن قفس فارادی به خودروها. اما چگونه؟

آرم‌­رست کنسول میانی (تکیه‌­گاه آرنج) خودرو توسط قفس فارادی پوشانده می­‌شود، این قفس کوچک که از یک فضای بسته­‌ رسانا تشکیل شده است، امواج الکترومغناطیس مربوط به تماس‌­ها، فعالیت‌های اینترنتی و سیگنال‌های بلوتوث گوشی تلفن همراه را جذب کرده و بازمی­‌گرداند و باعث می­‌شود که آنتن­‌دهی تلفن همراه از بین برود و امکان برقراری تماس و دریافت پیامک وجود نداشته باشد.

“منطقه سکوت” نامی است که نیسان بر این طرح گذاشته است و این یعنی شما می­‌توانید وقتی که درحال رانندگی هستید یکی از عمده‌ترین عوامل حواس‌­پرتی رانندگان و بروز تصادفات را از خود دور کنید. این تکنولوژی برای اولین بار بر روی یک خودرو نیسان “جوک” به نمایش درآمده و اتحادیه امنیت راه‌­های ایالات متحده، نیسان را به خاطر ارائه این طرح تشویق کرده است.

مدیر عامل نیسان، الکس اسمیت می‌­گوید: “این طرح مفهومی، برای آن دسته از رانندگانی که در تلاشند تا در این دنیای غرق در تکنولوژی از مزاحمت صدای زنگ موبایل­‌های خود در حین رانندگی در امان باشند یک راه حل بسیار ساده ارائه داده است.”

البته برای آن­‌دسته از رانندگانی که از بلوتوث گوشی خود برای پخش موسیقی در خودرو استفاده می­‌کنند نیز در این آرم‌­رست‌ها پورت USB و AUX تعبیه شده است که قابلیت اتصال به سیستم پخش خودرو را دارد و بدون حواس‌پرتی راننده و به خوبی از پس انجام این کار برمی‌آید.

اگر در مواقع ضروری نیاز داشته باشید که دوباره ارتباط شبکه‌ای تلفن همراهتان برقرار شود تنها لازم است که درب آرم­‌رست را باز کنید، در این صورت دیگر قفس فارادی گوشی را در برنمی‌گیرد و بدون انجام هیچ کاری تلفن همراه به شبکه اپراتور و سیگنال‌های وای­‌فای متصل می­‌شود. البته بدیهی است که نباید در هنگام رانندگی این کار را انجام داد.

شاید در نگاه اول استفاده از این طرح پیش پا افتاده به نظر برسد و با خود بگویید خیلی راحت می­‌توان با قراردادن گوشی روی حالت سکوت و یا حالت هواپیما (Airplane Mode) چنین کاری را انجام داد. اما اگر کمی واقع‌بین باشیم خواهیم دید که کمتر کسی هنگام رانندگی این کار را انجام می­‌دهد و با هربار سوار و پیاده شدن از خودرو دست به تغییر تنظیمات گوشی خود می­‌زند. اما برای استفاده از این سپر امواج، به هیچ تنظیماتی نیاز نیست، کار بسیار ساده و آسان است. فقط کافیست درب آرم‌­رست خودروی خود را بازکرده و تلفن همراه خود را درون آن قرار داده و درب آن را ببندید، همین! به‌راحتی می­‌توانید از شر تماس‌­ها و پیام­‌های مزاحم خلاص شوید. این یعنی قاطعانه به خود می‌گویید تمام این چیزها ممنوع!

علاوه بر این وجود چنین امکانی در خودرو­ها و فراگیر شدن این طرح در تمامی خودرو‌ها به دلیل سادگی آن، می‌تواند سبب فرهنگ سازی در میان رانندگان شود و کم‌کم به یک عادت مثبت تبدیل شود تا همه افراد هنگام رانندگی تلفن همراه خود را کنار بگذارند و با حواس کاملاً جمع از رانندگی ایمن خود لذت ببرند.

این طرح فعلا به صورت یک طرح کانسپت است، اما کسی چه می‌داند؟ شاید به زودی آن را بر روی مدل‌های جدید شرکت نیسان و به‌تدریج روی خودروهای تولیدی شرکت‌های دیگر نیز ببینیم.

کیوان شهبازی

عاشق دنیای خودرو و تکنولوژی و هرچیزی که مربوط به این دو می‌شه هستم و از مرداد ماه امسال به تیم چرخان پیوستم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا