مکمل بنزین
گوناگونخبر

انقلابی در دیسک ترمزهای جدید برای خودروهای الکتریکی، توسط Continental!

توسعه و پذیرش گسترده خودروهای الکتریکی توسط مردم، باعث استخراج کالبد جدیدی از قالب خودروهای احتراق داخلی شده است. بسیاری از اجزا و قطعاتی که برای خودروهای الکتریکی بیشترین بازده را دارند، در خودروهای معمولی آنچنان بازده و تأثیری ندارند و بالعکس. برای مثال ترمزگیری؛ با استفاده از ترمزهای احیا کننده انرژی در خودروهای الکتریکی و هیبریدی لنت‌ها و دیسک‌های استفاده شده می‌توانند ده‌ها هزار کیلومتر بیشتر از خودرو‌های با سوخت فسیلی دوام آورند.

این باعث می‌شود که بعضی سازندگان قطعات و اجزای خودرو، روش خود را برای انجام برخی امور تغییر دهند تا باعث تولید راه‌کارهای متناسب با پارامترهای مختلف و همچنین صرفه‌جویانه‌تر از قبل شود. تأمین‌کننده قطعات شرکت Contionental در حال کار بر روی این موضوع است که چگونه موتورهای الکتریکی می‌توانند خط تولید چرخ و ترمز خودرو‌ها را در آینده عوض کنند. همان مثال ترمزگیری را در نظر داشته باشید، با توجه به فشار زیادی که هنگام ترمزگیری به سیستم‌های ترمز احیا کننده منتقل می‌شود، روترهای استاندارد فولادی موجود، می‌توانند شروع به خوردگی کنند، این امر باعث می‌شود رانندگان در هنگام ترمزگیری برای توقف اضطراری در معرض خطر قرار گیرند. Continental برای حل این مسئله یک طرح کانسپت مونتاژ چرخ و ترمز را رونمایی کرده است که فکر می‌کند می‌تواند راه‌ حل مهندسی قابل قبولی باشد.

در این طرح، چرخ به دو قسمت تقسیم می‌شود، یک قسمت به شکل ستاره و از جنس آلومینیوم که به طور دائمی به کاسه چرخ  با پیچ متصل می‌شود و قسمت دیگر حلقه دور رینگ خودرو است که قسمت لاستیکی چرخ روی آن قرار دارد. قسمت آلومینیومی که بار خودرو را نیز تحمل می‌کند از داخل با پیچ به حلقه دور رینگ خودرو بسته می‌شود. این شرکت پروسه معمول نصب سیستم ترمز را تغییر داده است چرا که سیستم ترمز در محل اتصال به اکسل خودرو، در قسمت داخلی دیسک قرار می‌گیرد.

خود دیسک هم از لبه بیرونیش به قسمت آلومینیومی ستاره‌ای چرخ متصل می‌شود. این نوع طراحی اتصال ترمز باعث می‌شود شعاع  دیسک ترمز وسیع‌تر شده و اصطکاک مناسب‌تری بین دیسک و لنت‌ها ایجاد شود و فضای موجود در چرخ به صورت کاملا بهینه استفاده شود. اگر این موضوع برایتان نامفهوم است به تصویر شماتیک زیر نگاه کنید.

دقت کنید که سیستم ترمز در داخل قسمت متحرک چرخ قرار می‌گیرد و نه خارج آن.

این طرح باعث کاهش وزن کلی مونتاژ می‌شود. جلوگیری از خوردگی، سهولت در زمینه تعویض لنت‌ها و چرخ و جلوگیری از قفل کردن چرخ هنگام ترمز گیری نیز از دیگر مزیت‌های این طرح است که با توسعه یافتن خودروهای الکتریکی معرفی شده است.

کیوان شهبازی

عاشق دنیای خودرو و تکنولوژی و هرچیزی که مربوط به این دو می‌شه هستم و از مرداد ماه امسال به تیم چرخان پیوستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا