مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی سیتروئن C3، خودرویی زیبا و امروزی!

گروه خودروسازی سیتروئن یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان فعلی در سطح جهانی بوده که تحت مالیکت هولدینگ PSA در حال فعالیت و تولید محصولات گوناگون برای انواع بازارها در سطح بین‌المللی است.

این شرکت انواع اتومبیل‌ها را در کلاس‌های مختلف به تولید می‌رساند و محصولات عرضه شده توسط این گروه همواره از کیفیت و دوام بسیار بالایی برخوردار هستند که برای ایرانیان دو محصول ژیان و زانتیا یادآور این شرکت خودروسازی است.

سیتروئن C3 نخستین محصول راه یافته پس از توافق‌نامه برجام به گروه خودروسازی سایپا است که شریک تجاری و مستقیم سیتروئن فرانسه محسوب می‌شود و وظیفه تولید C3 را در خطوط تولید خود برای عرضه در بازار داخلی کشور عهده دار خواهد بود.

معرفی کلی

اگر بخواهیم معرفی کوتاهی در رابطه با این خودرو انجام دهیم، این‌گونه باید گفت که C3 در کلاس هاچ‌بک‌های ساب کامپکت جای می‌گیرد و با توجه به ظاهر امروزی و جوان پسند خود توانسته است فروش بسیار خوبی را در مدت زمان عرضه‌اش در دیگر بازارها کسب نماید.

در واقع شروع تولید این مدل پرفروش به سال 2002 باز می‌گردد که این شرکت فرانسوی نخستین نسل این خودرو را به بازارهای جهانی معرفی کرد. نسل دوم C3 در سال 2009 الی 2015 به بازار جهانی معرفی گردید اما موفقیت نسل اول خود را نتوانست تکرار کند و سرانجام نسل سوم و فعلی این خودرو در سال 2016 معرفی شد که برخلاف اذهان عمومی، موفقیتی عالی را تا بدین لحظه در بازارهای جهانی کسب نموده و از فروش بسیار بالایی برخوردار است.

طراحی ظاهری

یکی از نقاط قوت این خودروی جذاب که می‌توان به آن اشاره کرد، نمای ظاهری‌اش است. همواره بسیاری از علاقه‌مندان و کارشناسان صنعت خودرو در سرتاسر جهان به طراحی ضعیف و معمولی این گروه خودروسازی انتقاد داشته‌اند، اما از سال 2016 و با عرضه نسل جدید این خودرو، تمامی این انتقادات به تحسین تبدیل شده و با تغییر رویکرد طراحی اتومبیل‌ها در شرکت سیتروئن، مشتریان زیادی برای خرید خودروهای این برند ترغیب گشتند.

در طراحی بخش جلوی C3، طراحان از ایده نیسان جوک استفاده کرده‌اند که در سه قسمت مختلف، چراغ‌های خودرو قرار گرفته است و در قسمت مرکزی اندازه چراغ‌ها بسیار بزرگ‌تر از دو قسمت دیگر است.

C3 نمایی جذاب توسط این طراحی پیدا کرده و در بخش بالایی چراغ‌هایی کشیده و نازک را به خود دیده که این طراحی در قسمت مرکزی و دوم چراغ‌ها، با ایده بزرگ‌تر نمودن همراه شده و نمایی متفاوت را به این خودروی امروزی بخشیده است. در قسمت سوم طراحی چراغ‌های جلو، سیتروئن از دو مه شکن کوچک استفاده کرده است که توسط نوارهای رنگی مخالف با رنگ بدنه محصور شده‌اند.

حال به بخش جانبی خودرو می‌رسیم، در قسمت جانبی سیتروئن پا را فراتر گذاشته و از ضربه گیرهایی مشکی رنگ برای جلب توجه بیشتر استفاده کرده که در کمال تعجب، نمایی جذاب و متفاوت را نسبت به سایر رقبا به این خودرو بخشیده است که این بخش به درخواست مشتری می‌تواند برداشته شود.

از دیگر نکات مهم پیرامون طراحی جانبی این خودرو می‌بایست به طرح مینیمال و ساده در عین زیبایی برای طراحی درب‌ها اشاره کرد که در کنار سقف که رنگی مخالف با بدنه را همانند آینه‌های جانبی داراست، بسیار شکیل در دید بیننده جلوه می‌کند.

حال به قسمت انتهایی اتومبیل در بخش طراحی ظاهری می‌رسیم، در این بخش، طراحی صورت گرفته بسیار مشابه با خودروی ِDS3 بوده و این‌گونه می‌توان گفت که سیتروئن برای تکمیل طراحی به سراغ دیگر تولیدات در شرکت‌های زیرمجموعه و تحت مالکیت خود رفته است زیرا چراغ‌های مربعی شکل و بزرگ این خودرو در کنار قرار گیری لوگوی بزرگ سیتروئن در بخش مرکزی درب صندوق عقب، بسیار مشابه به DS3 بوده و به‌صورت محافظه کارانه طراحی شده است.

در کل اگر بخواهیم نتیجه گیری لازم را پیرامون نمای ظاهری خودرو انجام دهیم، می‌بایست به خاص و جوان‌پسند بودن این خودرو اشاره ویژه‌ای کرد که درصورت بکارگیری رنگ‌های جذاب و متنوع در این خودرو، در ایران نیز می‌توان فروش خوبی را برایش در نظر گرفت.

طراحی داخلی

پس از نمای ظاهری، به طراحی داخلی و کابین این خودروی جذاب می‌رسیم که همانند نمای بیرونی، بسیار زیبا و مدرن طراحی و ساخته شده است. در طراحی داخلی این خودرو می‌توان دقیقا منحصربفرد و متمایز بودن را نسبت به سایر رقبا تشخیص داد زیرا تمامی بخش‌ها به صورت مربع و بیضی طراحی شده که توجه علاقمندان را بسیار به‌خود جلب کرده است.

در قسمت مرکزی داشبورد این خودرو، یک مانیتور 7 اینچی تعبیه شده که تمامی موارد رفاهی و تنظیمات خودرو را به نمایش می‌گذارد.

 همچنین از دیگر نکات جالب در کابین این خودرو، دریچه‌های هواست که به صورت بیضی طراحی شده که در کنار فرمان توپی و زیبا، حسی اسپرت را به سرنشینان القا می‌کند. در پایان می‌بایست به دستگیره‌های عجیب و جذاب این خودرو نیز اشاره کرد که همانند خودروهای کلاسیک دهه 60 میلادی، یادآور خاطرات خوش آن دوران در عین زیبایی است.

پیشرانه و عملکرد

در C3 چندین پیشرانه مختلف تعبیه شده که در این جا فقط به پیشرانه راه یافته به بازار داخلی کشور اشاره می‌کنیم. سیتروئن C3 با پیشرانه‌ای چهار سیلندر و توربوشارژ با حجمی برابر با 1.6 لیتر به بازار ایران راه یافته که این پیشرانه قادر به تولید قدرتی برابر با 165 اسب بخار و 254 نیوتن‌متر است.

شتاب اولیه این خودرو با پیشرانه ذکر شده در حالت تک سرنشین برابر با 7.9 الی 8.1 ثانیه بوده که حداکثر سرعت آن نیز 200 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در نمودار شهر و اتوبان برابر با 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر بوده که مصرفی قابل قبول در این رده محسوب می‌شود.

از دیگر نکات مهم پیرامون عملکرد این خوردو، گیربکس 6 سرعته تیپ‌ترونیک است که تمامی قدرت تولید شده را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند که در واقع این خودرو FWD محسوب می‌شود. فضای صندوق C3 نیز در این رده قابل قبول بوده و حجمی برابر با 300 لیتر داراست و راحتی سرنشینان در فضای داخلی با وجود صندلی‌های اسفنجی در ردیف جلو و عقب رضایت بخش عنوان شده است.

امکانات رفاهی و ایمنی

C3 در رده قیمتی خود دارای امکانات رفاهی خوبی بوده که در تیپ‌های مختلف عرضه می‌شود و با توجه به شرایط ایران و گروه خودروسازی سایپا، در حال حاضر نمی‌توان دقیقا آپشن‌های این خودرو را مشخص کرد، اما اگر بخواهیم بخشی از آن‌ها را مثال بزنیم، می‌بایست به مواردی همچون نمایشگر لمسی ۷ اینچی، رابط ارتباطی اندروید اتو و اپل کارپلی، درگاه AUX، سیستم صوتی ۶ بلندگو و ناوبری ماهواره‌ای، کروزکنترل، فرمان برقی، قابلیت تنظیم فرمان تلسکوپی در طول و ارتفاع، نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها، تنظیم ارتفاع نور اصلی چراغ جلو، شیشه‌بالابر برقی صندلی‌های جلو، شارژر ۱۲ ولت و کامپیوتر سفری، صندلی‌ها با پوشش مرغوب‌، ۴ شیشه بالابر برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین پارک و سنسورهای جلو و عقب اشاره کرد.

در بخش ایمنی نیز این خودرو امتیازات قابل قبولی را دریافت کرده و توانسته 4 ستاره ایمنی را کسب کند. در بخش حفظ جان سرنشینان، C3 توانسته نمرات را در حد بالایی کسب نماید و انتخابی مناسبی در این بخش لقب گیرد.

از امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به مواردی همچون ۶ کیسه‌ هوا، کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای و پیش‌کشنده برای ۵ سرنشین، ۲ عدد ایزوفیکس برای صندلی مخصوص کودک در عقب، ایموبلایزر، هشدار تعویض لاین، قفل کودک، هشدار تجاوز از سرعت قابل تنظیم، ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل ایستایی در شیب تند (HAC) و کنترل پایداری الکترونیک (ESC) اشاره کرد.

قیمت و زمان عرضه

قیمت پیش‌بینی شده برای C3 از سوی مسئولان گروه خودرو سازی سایپا در محدوده 100 الی 140 میلیون تومان عنوان شده است که در این صورت این خودرو رقبای بیسار زیادی را پیش روی خود خواهد دید که حتی هم رده نیز محسوب نمی‌شوند!

زمان عرضه و پیش فروش این خودرو به بعد از نمایشگاه خودروی تهران موکول شده است که حال پس از گذشت این رویداد بین المللی در روزهای آینده می‌بایست منتظر آغاز پیش فروش از سوی شرکت سایپا بود. همچنین خدمات دهی، مونتاژ و گارانتی این محصول مربوط به این گروه خودروساز دولتی بوده که با وجود نمایندگی‌های گسترده این شرکت در سراسر کشور، خریداران احتمالی این محصول نباید نگرانی خاصی را پیرامون تهیه قطعات و سرویس‌های C3 داشته باشند.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا کلیپ اختصاصی چرخان از خودروی سیتروئن C3 که در نمایشگاه تهران حضور داشت، مشاهده کنید.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا